04.08.2021

Typowe usterki używanych aut. Sprawdź, czy dotyczą Twojego samochodu

Kupując używany samochód możemy trafić na świetną okazję. Skuszeni atrakcyjną ceną i dobrym stanem auta możemy bardzo łatwo dać się omamić sprzedającemu i kupić pojazd z ukrytą usterką. Obecnie w Polsce jest to karane, lecz wielu sprzedawców wciąż próbuje ominąć prawo. Jakie są typowe usterki używanych aut? Sprawdź.

 

Coraz krótsza żywotność aut

Niektórzy twierdzą, że samochody projektuje się teraz w ten sposób, by ich żywotność była coraz krótsza. Szacuje się, że optymalny przebieg to 100 lub 200 tys. km. Wszystko po to, by po eksploatacji pojazdu kupić nowe, bardziej oszczędne.

Prawdą jest również stwierdzenie, że wielu kierowców nie dba o swoje samochody, przekładając naprawy i dobierając tańsze zamienniki, zamiast oryginalnych części.

  • Musimy pamiętać, że regularna wymiana oleju oraz płynów eksploatacyjnych minimalizuje ryzyko wystąpienia usterek. Dodając do tego stałą kontrolę stanu różnych podzespołów w naszym aucie znacznie zwiększą jego żywotność – podpowiada Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Co najczęściej się psuje w używanych samochodach?

Częścią, która ma krótką żywotność w dieslach są pompowtryskiwacze. Szacuje się, że po 150-200 tys. km należy je naprawić. Jak poznać, że mają awarie? Samochód wówczas gorzej zapala, delikatnie dymi i z większą częstotliwością pojawia się kontrolka „check engine”. Symptomy mogą się pojawiać i znikać, dlatego większość kierowców je ignoruje. Zaniedbanie tej awarii może prowadzić do poważniejszych usterek, nawet do wypalenia dziury w tłoku.

Kolejnym przykładem jest turbosprężarka. Wszystkie nowe samochody ją posiadają, a kilkuletnie mają nawet po cztery turbiny. Gdy jest zaniedbywana to może doprowadzić do poważnej usterki silnika. Mając za zadanie wytrzymać obciążenia musi być smarowana olejem, gdy go zabraknie, wirnik może się zatrzeć. Może się to skończyć rozsypaniem na drobne kawałki, które dostaną się do komory spalania i uszkodzą silnik. 

W samochodach używanych mogą również wystąpić problemy z zawieszeniem. Większość zmotoryzowanych nie zagląda po samochód, a to duży błąd - dzięki regularnej kontroli można ujawnić wiele nieprawidłowości. Zwłaszcza, że już samo najechanie na wyrwę w drodze może uszkodzić amortyzatory.

Jedną z popularniejszych usterek w autach używanych jest także pasek klinowy, który się ślizga. Słychać to najczęściej w chłodne i mokre dni. To niskokosztowa awaria, którą można naprawić bez problemu. Zaniedbanie jej może doprowadzić do niedoładowania akumulatora, a nawet zmniejszyć wydajność chłodzenia. 

Najczęściej spotykaną usterką w używanych samochodach jest awaria zaworu EGR. Prawidłowa praca tego elementu polega na otwieraniu się i wpuszczaniu do komory spalania wymierzonej porcji spalin, co obniża temperaturę w silniku i zmniejsza ilość zanieczyszczeń produkowanych przez pojazd. Awaria zaworu EGR kończy się dławieniem silnika, czasem nawet gaśnięciem, a także osłabieniem pracy pojazdu. 

Jak uniknąć awarii w kupionym samochodzie używanym?

  • Jeszcze przed dokonaniem zakupu auta używanego od sprzedawcy powinniśmy udać się do stacji diagnostycznej, która dokładnie sprawdzi stan techniczny pojazdu. Wówczas można wykryć wiele ukrytych wad. Dodatkowo, warto sprawdzić historię samochodu, na podstawie numeru VIN. W raporcie uwzględnione są wszystkie naprawy, a także daty i ważność ostatniego przeglądu - podpowiada Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty

Kupując używany samochód należy zawsze dokładnie ocenić jego stan techniczny. Możemy to zrobić we własnym zakresie, początkowo oceniając własnym okiem, a następnie radząc się mechanika lub udając się do stacji diagnostycznej. 

Nie zapomnijmy również o próbnej jeździe, która wykaże wszelkie ukryte wady w aucie. Po odbyciu testowej jazdy powinniśmy ponownie udać się do stacji diagnostycznej, w której sprawdzimy potencjalne usterki, które mogły się pojawić w momencie odpalenia silnika. 

Kupiłem samochód używany z usterką, co teraz?

Sprzedawca odpowiada za wszystkie wady samochodu, o których nie wiedział kupujący w momencie nabycia auta i nie mógł się o nich dowiedzieć, pomimo zachowania wszelkiej staranności. 

Dokładny zapis z kodeksu cywilnego mówi o odpowiedzialności sprzedawcy względem kupującego, jeżeli rzecz, którą sprzedaje ma wadę zmniejszającą wartość lub użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie lub wynikający z okoliczności i przeznaczenia rzeczy oraz jeśli dany przedmiot nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedający zapewnił kupującego lub jeśli został wydany w stanie niezupełnym. Wówczas kupujący ma prawo do rękojmi za wady fizyczne. 

Obowiązkiem sprzedawcy jest udzielenie wszystkich informacji na temat stanu technicznego samochodu temu, który zamierza go kupić. Sprzedający musi również udostępnić nabywcy możliwość zapoznania się ze stanem pojazdu. Jeśli awarie zostaną ujawnione w trakcie przeglądu, wówczas nie możemy rościć sobie prawa do rękojmi, gdyż zostaliśmy o nich poinformowani. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: