Nikt nie ma wątpliwości, że rynek motoryzacyjny mocno się zmienił. To efekt pandemii oraz nowej postpandemicznej rzeczywistości, w której aktualnie funkcjonujemy. Zmiany nie są dla wszystkich pozytywne – zwłaszcza, że inflacja rośnie, tak jak i opłaty za prąd oraz gaz. Nie mówiąc o cenach paliwa… Cała branża motoryzacyjna odczuwa każdy z tych aspektów, a najmocniej wpływa to na warsztaty samochodowe. W kraju coraz więcej z nich zaczęło się zamykać. Sytuacji nie wspiera również odmowa resortu w kwestii podniesienia cen za przeglądy samochodowe.
Ponad 99% MSP w kraju to warsztaty🧑🔧
Czołową branżą w sektorze MSP w Polsce są warsztaty samochodowe. Aż 221 tysięcy placówek ma w swoim PKD kod 45.20.Z, który odpowiada konserwacji i naprawie pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli.
To trudna branża, w której po pierwszym roku działalności zamyka się aż 1/3 placówek. W pierwszym miesiącu tego roku z bazy REGON wyrejestrowano już 31 tys. firm, które zajmują się właśnie naprawą samochodów. To o 46,8% więcej niż w grudniu w 2020 roku.
Postpandemiczna rzeczywistość nie jest łatwa dla mechaników. Warsztaty, które ogłosiły upadłość miały już problemy w pierwszej fali pandemii, która dotknęła każdy sektor gospodarki w naszym kraju. Brak płynności, zaplecza finansowego oraz nowych zleceń, a do tego rosnące koszty utrzymania warsztatu samochodowego, brak części i wydłużony czas oczekiwania na dostawy podzespołów – to właśnie czynniki, które mogły zadecydować o tak trudnej decyzji, jaką jest zakończenie działalności – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Polska gospodarka utrudnia życie mechanikom?
Nowa rzeczywistość w Polsce nie sprzyja prowadzeniu działalności gospodarczej, czego są świadomi wszyscy przedsiębiorcy, a zwłaszcza mechanicy samochodowi. Zgodnie z danymi ekspertów z Keralla Research aż 20% z nich liczy się z ryzykiem bankructwa, jeszcze w tym roku.
Sytuacja w kraju jest bardzo napięta – rosnące tempo inflacji, cen paliwa, gazu oraz prądu, a do tego podniesione opłaty dla firm znacznie wpływają na miesięczne przychody warsztatów samochodowych. Specjaliści, którzy nie zdecydowali się na podniesienie cen usług warsztatowych mogą nie doczekać końca tego roku, ze względu na zbyt wysokie koszty prowadzenia warsztatu, a relatywnie niski dochód ze świadczenia usług – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Każdy zmotoryzowany zdaje sobie sprawę z tego, że ceny za usługi mechaników wzrosły. Tak samo, jak w sklepach spożywczych czy odzieżowych. Mechanicy muszą sobie radzić w tej trudnej rzeczywistości, która narzuca im coraz większe wyzwania. Podwyżki cen za usługi nie cieszą kierowców, którzy obecnie również mierzą się z wysokim kosztem eksploatacji swojego samochodu. Rosną ceny paliwa, tak jak i ceny samochodów, nowych i używanych.
Mechanicy musieli podnieść ceny za usługi w warsztacie samochodowym, co jest wynikiem rosnących kosztów części, płynów eksploatacyjnych, prądu i gazu, które stanowią niezbędne elementy do wykonywania pracy w warsztacie. Nie bez znaczenia pozostają również koszty prowadzenia działalności. Faktem jest, że obecnie jadąc do warsztatu samochodowego można się spodziewać wyższej ceny za naprawę pojazdu o co najmniej 25% - informuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
SKP chciało podnieść ceny przeglądów, rząd odmówił🔧
Problem bankrutujących warsztatów samochodowych to nie jedyne wyzwanie w sektorze motoryzacyjnym. Także Stacje Kontroli Pojazdów zaczęły się zamykać, ze względu na odmówienie przez resort podniesienia stawek za wykonywanie przeglądów samochodowych. A te nie zmieniły się już od kilku lat.
Resort uargumentował swoją decyzję rosnącym tempem otwierania się nowych SKP, co musi świadczyć o opłacalności prowadzenia tego rodzaju działalności, a także niechęcią w kierunku narzucania kierowcom kolejnych podwyżek, których im przecież nie brakuje.
Brak zmian w kosztach przeglądów samochodowych jest nieadekwatny do aktualnej sytuacji na rynku i tak naprawdę nie pozostawia specjalistom wyboru. Coraz mniej osób chce kształcić się w zawodzie diagnosty i pracować w SKP, ze względu na zbyt niskie zarobki. Znacznie lepszym wyjściem jest prowadzenie własnego warsztatu samochodowego, pod warunkiem, że ma się dużą liczbę zleceń oraz dobrą opinię wśród klientów. W innym przypadku warsztat może na siebie nie zarobić – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Opinia warsztatu jest niezwykle ważna dla jego zarobków. Zwłaszcza, że coraz więcej osób szuka mechanika korzystając z Internetu.
Aż 61% Polaków twierdzi, że wyszukiwarki warsztatów są wiarygodnym źródłem informacji
Niedawno przeprowadzone badanie Kantar wykazało, że co czwarty badany korzystał z wyszukiwarek internetowych (28%), a 61% kierowców uważa je za wiarygodne źródło informacji, w alternatywie dla poleceń od zaufanych osób. Z kolei 40% respondentów sprawdza opinię wybranego warsztatu w sieci.
Rzetelne opinie na temat warsztatu samochodowego w Internecie mają ogromne znaczenie przy ostatecznej decyzji o wyborze punktu do serwisowania samochodu. W naszej platformie zachęcamy wszystkich kierowców do pozostawienia rekomendacji po udanej wizycie u mechaników, co znacznie pomoże im pozyskać nowych klientów i zbudować sobie dobrą opinię w środowisku. Ponadto najlepsze warsztaty samochodowe wyróżniamy Certyfikatem Wyboru Kierowców, co poświadcza ich profesjonalizm oraz dobrze wykonywaną pracę – mówi Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Sytuacja w branży jest bardzo napięta. Mechanicy nie narzekający na brak pracy musieli podnieść stawki za swoje usługi, co nie spotkało się z zadowoleniem odwiedzających warsztat kierowców, ale pozwoliło na kontynuowanie działalności w trudnym czasie.
Postpandemiczna rzeczywistość niestety pozbawiła złudzeń tych, którym nie udało się sprostać wyzwaniom polskiej gospodarki, zmuszając do zakończenia działalności warsztatu.
Niestety z 221 tysięcy funkcjonujących MSP z PKD 45.20.Z 1/3 już została wyrejestrowana. Czy przyszłość będzie łaskawsza?
Wszystko wskazuje, że może tak nie być. Zwłaszcza, że niektórym warsztatom wciąż brakuje płynności finansowej lub nie udaje się odbić po pandemii, czy nadgonić konkurencji. Zbyt duża elastyczność w regulowaniu płatności za usługi również nie pomaga…