09.11.2022

Czy diesel powinien „kopcić” czarnym dymem?

Przyjęło się, że diesel kopci czarnym dymem i jest to normalne. Nic bardziej mylnego. Niektóre starsze konstrukcje owszem mogą dymić mocniej, ale te nowsze w takiej sytuacji mogą wykazywać usterkę wymagającą pilnej ingerencji mechanika! Jakie są powody kopcenia czarnym dymem w samochodzie z silnikiem diesla? Sprawdźcie!

 

Dymienie przy rozruchu lub po dłuższym postoju w korku nie powinno Was martwić. Czarny dym to sadza, która powstaje w wyniku tworzenia się cząsteczek niespalonego paliwa. 

Jeśli do komór trafi więcej paliwa, to silnik może spalić niewykorzystane resztki w formie sadzy, przy użyciu dostępnego powietrza. 

Wówczas przez rurę wydechową wydostaje się sadza i… powstaje efekt diesla kopciuszka.

Kopcenie w Dieslu z zaworem EGR i filtrem DPF

Nowoczesne silnika powodują, że część spalin trafia do komór spalania ponownie, aby resztki paliwa mogły się dopalić. Dzieje się to za sprawą pracy zaworu EGR. A jeśli ten się zepsuje, wówczas zapali się kontrolka silnika i auto zacznie bardziej kopcić. Chyba, że jest wyposażone w filtr DPF.

W starszych konstrukcjach z kolei, usterka zawory EGR nie będzie sygnalizowana. Spaliny przelecą przez filtr cząstek stałych w nowszych konstrukcjach, który zatrzyma zanieczyszczenia. A jeśli będzie pełny, to zostanie podgrzany do 550 stopni Celsjusza i sadza zamieni się w dwutlenek węgla i wodę! W efekcie? Brak dymienia.

Być może turbosprężarka jest już do wymiany

Dymienie może powodować również zużyta turbosprężarka. A z jej naprawą lepiej nie zwlekać.

Zwłaszcza, że może stworzyć problemy ze sterowaniem turbiny, a jej zbyt mała wydajność uruchomi kopcenie na czarno i w efekcie spadek mocy.

Poza tym, może doprowadzić do przepuszczenia oleju do silnika, co wywoła dymienie na niebiesko oraz poważną awarię w przyszłości!

Innym powodem może być uszczelka pod głowicą

Niebieski dym z Diesla może być także efektem wyeksploatowania motoru. Pierwszym sygnałem tej usterki będzie konieczność dolewania do silnika oleju.

Z kolei biały dym może oznaczać przedostawanie się płynu chłodniczego do komór spalania. Może to oznaczać, że uszczelka pod głowicą pękła albo jej krawędź lub blok silnika zostały wypalone.

Inaczej w przypadku rozgrzewania silnika – biały dym to nic innego jak naturalne wydobywanie się pary wodnej z rury wydechowej.

Dlaczego diesel dymi na czarno?

Podsumujmy najczęstsze powody tego zjawiska:

  • Źle ustawiony kąt wtrysku.
  • Wadliwe sterowanie turbosprężarką.
  • Nieszczelny układ dolotowy.
  • Zużyte wtryskiwacze.
  • Niesprawny zawór EGR.
  • Silnik pobiera olej.
  • Turbosprężarka jest zużyta lub nieszczelna.
  • Uszczelka pod głowicą jest wypalona, a płyn chłodniczy przedostaje się do komór spalania.
  • Głowica pękła.
  • Występuje różnica temperatur – auto dymi przez chwilę (to nie usterka).
  • Krawędź bloku silnika lub głowica zostały wypalone.
  • Olej zasysany jest przez odmę.
  • Filtr powietrza jest zabrudzony.
NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: