10.04.2024

Jak odpowietrzyć hamulce z ABS?

Sprawne hamulce są niezwykle ważne dla bezpiecznej jazdy! Żadna usterka w układzie nie powinna być lekceważona, nawet gdy to zapowietrzenie hamulców. Jak je odpowietrzyć prawidłowo? Czy można to zrobić samodzielnie? Sprawdźcie!

Hamulce z ABS - czym się charakteryzują?

ABS to układ wspomagający hamowanie, który umożliwia dopasowanie jego siły do aktualnych warunków na drodze. Jego działanie można odczuć m.in. podczas gwałtownego hamowania, gdy w klasycznym przypadku dochodzi do zablokowania kół i tym samym – wydłużenia drogi hamowania. ABS zapobiega takiej sytuacji.

Działanie układu ABS jest dość proste – komputer steruje jego pracą, odbierając dane z czujników, które są zamontowane we wszystkich kołach. Po wykryciu nieprawidłowości, np.: gdy jedno z kół obraca się wolniej względem pozostałych lub jest zatrzymane, siła hamowania zostanie automatycznie obniżona, aby pojazd uzyskał z powrotem dobrą przyczepność. Dzięki działaniu ABS w sytuacji silnego hamowania nie dojdzie do poślizgu i kierowca zachowa kontrolę nad autem.

Odpowietrzanie układu hamulcowego – dlaczego to takie ważne?

Układ hamulcowy pełni bardzo ważną rolę w kwestii bezpiecznej jazdy, dlatego niezwykle istotne jest to, aby przez cały czas działał w 100% sprawnie. W tym celu niezbędne jest utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia, w innym przypadku, gdy szczelność nie zostanie zachowana, dojdzie do problemów z hamowaniem.

Charakterystycznym objawem zapowietrzonych hamulców jest obecność pęcherzyków powietrza w płynie hamulcowym. Może do tego dojść w wyniku zbyt częstego przyciskania pedału hamulcowego, zwłaszcza po jeździe w górach lub zjeżdżaniu z wzniesienia z utrzymywaniem wciśniętego pedału hamulca.

Płyn hamulcowy, jak wszystkie płyny eksploatacyjne, należy regularnie wymieniać. Jego skuteczność maleje, ponieważ jest silnie higroskopijny. Gdy dojdzie do jego zagotowania, w wyniku osiągnięcia zbyt wysokiej temperatury, wówczas nagromadzona woda zacznie parować, a gdy nie znajdzie miejsca ujścia, wówczas w płynie zaczną się zbierać pęcherzyki powietrza. W sytuacji, gdy układ hamulcowy będzie nieszczelny, to płyn nie uzyska odpowiedniego ciśnienia i skuteczność hamowania spadnie.

Zapowietrzone hamulce – jak to sprawdzić?

Można to zrobić podczas hamowania, jeśli pedał hamulca będzie wpadał w podłogę, nie generując oporu, to jasny sygnał, że doszło do zapowietrzenia układu hamulcowego.

Innym objawem jest także ściąganie auta w jedną ze stron podczas hamowania. Zapowietrzony układ hamulcowy nie będzie równomiernie rozkładać siły dociskowej, co spowoduje, że jedno koło zmniejszy prędkość względem innego.

Najbardziej przerażającym scenariuszem, w którym dowiecie się, że układ hamulcowy jest zapowietrzony, jest ten, w którym hamulce w ogóle nie zadziałają i tylko hamowanie silnikiem pozwoli Wam wytracić prędkość.

Odpowietrzanie hamulców

Jeśli ustalicie, że układ hamulcowy jest zapowietrzony, musicie udać się do warsztatu, aby go odpowietrzyć lub przeprowadzić to samodzielnie.

Proces ten różni się w zależności od tego, czy koła mają korektor siły hamowania ABS, czy też nie, szczególnie kolejnością czynności.

W przypadku odpowietrzania hamulców z ABS, należy rozpocząć od pompy hamulcowej, a następnie należy zająć się każdym kołem – wpierw lewym przednim, następnie prawym przednim, a dalej prawym tylnym i lewym tylnym.

Co ważne! Przy odpowietrzaniu hamulców wyposażonych w ABS, należy dbać o odpowiednio wysoki poziom płynu, który znajduje się w zbiorniku, jeśli za mocno spadnie, wówczas do układu może przedostać się powietrze, a dalej do pompy i cały proces zakończy się wzywaniem mechanika lub odholowaniem auta do warsztatu.

Odpowietrzanie hamulców z ABS – pompa hamulcowa

Zanim przejdziecie do odpowietrzania hamulców, włączcie zapłon i kilkanaście razy wciśnijcie pedał hamulca do oporu. To pozwoli pozbyć się ciśnienia regulacji systemu ABS.

Zbiorniczek wyrównawczy pompy, w wyniku powyższego działania, zostanie zalany płynem do pełna. Ważne jest to, aby pompa nie pracowała dłużej niż kilka minut! Maksymalnie powinno to trwać do 2 minut, inaczej istnieje ryzyko przegrzania. Można tego uniknąć, robiąc przerwy w odpowietrzaniu.

Odpowietrzanie hamulców z ABS - koła przednie

Następnym krokiem w odpowietrzaniu jest nałożenie wężyka na zawór do odpowietrzania na zacisku przedniego lewego koła. Końcówkę wężyka umieśćcie w pojemniku. Jedna osoba powinna pompować hamulec do wytworzenia przeciwciśnienia w systemie – można to wyczuć, gdy pedał hamulcowy będzie stawiał mocny opór. Wówczas trzeba go wcisnąć do samego końca i przytrzymać w tej pozycji.

Druga osoba odkręca płaskim kluczem zawór o około pół obrotu, aby powietrze i płyn mogły się wydostać z zawodu przez wężyk do pojemnika. Gdy na pedale hamulcowym będzie już wyczuwalne ciśnienie, wówczas trzeba zakręcić zawór.

Proces powtarza się kilka razy, aby pęcherzyki w płynie przestały się pojawiać. Wówczas zakręca się zawór do samego końca i dolewa płyn hamulcowy do zbiorniczka.

Ten sam proces należy wykonać dla prawego przedniego koła.

Odpowietrzanie hamulców z ABS - koła tylne

W przypadku kół tylnych procedura wygląda podobnie, ale uwaga – występuje kilka różnic!

Przede wszystkim – należy zacząć od zniesienia ciśnienia regulacji układu ABS poprzez wielokrotne wciśnięcie pedału hamulca. Następnie, przy wciśniętym pedale, należy uruchomić silnik i zainstalować wężyk w zaworze prawego tylnego koła oraz odkręcić zawód o pół obrotu.

Zawór zakręca się dopiero, gdy pęcherzyki powietrza przestaną być widoczne i wtedy też wyłącza się zapłon.

Cały proces należy powtórzyć dla lewego tylnego koła. Chcąc zakończyć odpowietrzanie – dolejcie płyn hamulcowy do zbiorniczka. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: