Czy istnieje takie rozwiązanie, jak poduszka motocyklowa? Na to pytanie nie można odpowiedzieć jednoznacznie! Sprawdźcie, jak chronieni airbagami są motocykliści i czy działanie tych poduszek jest zbliżone do dobrze Wam znanych rodzajów z samochodu.
Poduszka powietrzna w motocyklu
W nowoczesnych motocyklach wiele rozwiązań zostało zaczerpniętych z samochodów, jak np.: system ABS. Konstruktorzy BMW w 1986 roku próbowali nawet zaadaptować poduszki powietrzne z samochodu do jednośladu, aby zamortyzowały uderzenie oraz zabezpieczały motocyklistę przed wypadnięciem z maszyny przez kierownicę.
Niestety ten eksperyment, choć poniekąd skuteczny, nie wszedł do masowej produkcji. Powodem był ogromny koszt i niezbyt optymistyczne przyjęcie przez rynek.
Niemniej, pomysł jest stale udoskonalany i poddawany testom.
Co zamiast poduszki powietrznej dla motocyklisty?
Jazda na motocyklu jest niebezpieczna, ale nie oznacza to, że motocykliści nie są zupełnie chronieni.
Mimo tego, że mają oni żadnej fizycznej bariery, która zatrzymałaby ich w przypadku zderzenia, ani też pasów bezpieczeństwa, mają do dyspozycji kaski z poduszkami powietrznymi oraz specjalne kamizelki z airbagiem, które mają za zadanie ochronić ciało przed poważnymi obrażeniami.
Poduszka powietrzna w kasku
To wynalazek, który został zaczerpnięty z wyścigów Formuły 1. Poduszka powietrzna umieszczona w kasku, znajduje się w odcinku szyjnym. W chwili aktywacji uruchamia specjalny kołnierz, który chroni kręgi szyjne przed uszkodzeniem, w wyniku wypadku.
Do poduszki dołączone są także specjalne czujniki, umieszczone w motocyklu, które monitorują stan kierującego. Jeśli tylko wykryją nieprawidłowości lub zagrożenie, to aktywują ładunek wybuchowy, który pompuje poduszkę powietrzną w kasku.
Kamizelka powietrzna
Zdecydowanie popularniejszym rozwiązaniem wśród motocyklistów są kamizelki powietrzne. Są one również najbardziej skuteczne w ochronie życia i zdrowia.
Poduszki powietrzne znajdują się w kamizelce. W momencie zagrożenia, w czasie 45 milisekund, rozmieszczone w całej kamizelce mikro ładunki wybuchowe pompują poduszki, co powoduje, że na korpusie motocyklisty powstaje warstwa amortyzująca.
Kamizelka powietrzna – różne wersje poduszek
W kamizelkach stosuje się dwa rodzaje poduszek powietrznych:
Aktywowane mechanicznie, czyli poprzez linkę, która jest przypięta do motocykla. Służy ona do zerwania zaworu, który przebija pojemnik z gazem napełniającym kamizelkę. To prosta konstrukcja, która umożliwia poddanie kamizelki serwisowi po użyciu i wykorzystanie jej w przyszłości.
Aktywowane elektronicznie – ten rodzaj ma wiele sensorów, które czuwają nad kierowcą i jego zachowaniem. Każda nieprawidłowość, która wskaże na wypadek lub zderzenie, spowoduje aktywację przez moduł elektroniczny, pojemnika z gazem, który napełni kamizelkę.
Czy warto kupić kamizelkę powietrzną dla motocyklisty?
Owszem, bezpieczeństwo jest warte każdej inwestycji! Motocykliści najczęściej wybierają kamizelki aktywowane mechanicznie, ze względu na niższy koszt zakupu. Na rynku możecie dostać modele w cenie od 1000 zł nawet do 5000-6000 zł.