Pandemia koronawirusa odcisnęła swoje piętno w każdym sektorze motoryzacji. Oberwało się również mechanikom, którzy w pierwszej fali spotkali się z ogromnym zainteresowaniem klientów chcących nadrobić zaległości i wykonać odkładane naprawy, a w następnych borykali się z oskarżeniami o brak rzetelności, pośpiech i doliczanie covidowych opłat do rachunków z warsztatu. Szukanie rzetelnego warsztatu szybko przeniosło się w sferę Internetu i zaczęło zyskiwać popularność. Skąd ten fenomen? Eksperci z Yanosik Warsztaty tłumaczą!
Warsztatów coraz mniej, aut coraz więcej? 👨🏭
W Polsce działa około 220 000 warsztatów samochodowych. Do tej liczby należy dodać również serwisy ciężarowe, których jest obecnie około 86 tysięcy oraz warsztaty niezależne w liczbie 20 tysięcy. Nie da się doprecyzować konkretnych liczb warsztatów w naszych kraju, ze względu na różne formy działalności - niektóre z placówek są jednoosobową działalnością, inne to duże obiekty z wieloma stanowiskami.
Według danych GUS liczba warsztatów w kraju maleje. W III kwartale 2020 roku upadłość ogłosiło 51 placówek, rok wcześniej 38. W Polsce mamy zarejestrowanych 30 milionów pojazdów. Ta liczba z roku na rok się powiększa. Nie da się ukryć jednak, że zdecydowaną większość aut stanowią te, które już mają kilkunastoletni staż, a co za tym idzie – wymagają regularnego przeglądu i serwisu. W naszym kraju jeździ około 5 tysięcy 16-20 letnich pojazdów.
Okres pandemii, który trwa w naszym kraju od marca 2020 roku, przyniósł wiele strat mechanikom. Niektórzy musieli zakończyć działalność, ponieważ liczba klientów drastycznie zmalała, a koszty utrzymania wzrosły. Wielu specjalistów wówczas zrezygnowało z własnej działalności. Prognozy na 2022 rok również nie są optymistyczne – rosnące ceny gazu i prądu, a do tego nowe zasady rozliczania działalności z pewnością nie ułatwią prowadzenia małego warsztatu samochodowego – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Trudno znaleźć dobrego mechanika
Coraz trudniej znaleźć dobrego mechanika, który nie będzie naciągał w trakcie napraw? Niegdyś informacje o najlepszym warsztacie przekazywano sobie metodą marketingu szeptanego – ktoś polecał komuś bezpośrednio w rozmowie. Obecnie na popularności zyskują serwisy zrzeszające warsztaty samochodowe, w których to każdy klient warsztatu może wystawić opinię.
Ocenianie warsztatu samochodowego po wizycie to doskonała forma polecenia miejsca. Wystawiając pozytywną opinię mechanikom potwierdzamy ich rzetelność, jakość usług i obsługi, a także zapewniamy innych, że w tym miejscu mogą się spodziewać fachowego podejścia do każdego przypadku. Z kolei oceniając miejsce negatywnie, informujemy innych, że w danym miejscu jest coś nie tak, oczywiście jeśli opinia jest obiektywna, a nie stanowi wypadkowej złego humoru klienta, który liczył na zniżkę z wyłącznie jemu znanych powodów – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
W serwisie Yanosika można zamieszczać opinię po wizycie w danym warsztacie oraz wyszukać rzetelnych mechaników w danej okolicy. To znacznie ułatwia osobom, które kompletnie nie wiedzą, gdzie mogą się udać na serwis lub naprawę ze swoim autem.
System internetowych poleceń świetnie działa 🚘
Budowanie opinii warsztatom przez zadowolonych klientów coraz bardziej się sprawdza. Obecnie, gdy do ogromnej grupy zmotoryzowanych Polaków dołączyli już pierwsi przedstawiciele generacji Z, informacje w sieci o danym warsztacie samochodowym to absolutna konieczność.
Zarówno pokolenie Z, jak i Millenialsi cenią sobie łatwy dostęp do informacji o warsztacie i podgląd na opinie innych klientów. Nierzadko to właśnie te czynniki decydują o odwiedzinach danego miejsca ze swoim autem. Jeśli nie ma warsztatu w Internecie, to znaczy że miejsce nie jest godne uwagi, a nawet może być podejrzane.
Coraz więcej osób wybiera warsztat samochodowy na podstawie opinii w Internecie. Są one potwierdzeniem fachowej pomocy oraz zaproszeniem dla innych poszukujących sprawdzonego miejsca naprawy auta. W naszym serwisie w ostatnim roku kierowcy dodali 50 tysięcy komentarzy dotyczących miejsc, w których przeprowadzili naprawdę pojazdu. Do bazy dołączyło kilka tysięcy nowych warsztatów, a sami właściciele coraz chętniej zaczęli rozbudowywać swoje wizytówki i dodawać tysiące zdjęć przedstawiających warsztat oraz dostępne urządzenia i narzędzia. Im więcej informacji i opinii innych użytkowników, tym większe prawdopodobieństwo zyskania nowych klientów – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Internet od dawna funkcjonuje jako miejsce sprawiedliwości, w którym rozlicza się zarówno nieuczciwych mechaników, jak i docenia tych którzy przyłożyli się do swojej pracy. Eksperci z Yanosik Warsztaty potwierdzają, że serwisy internetowe sprzyjają mechanikom i pozwalają im na rozbudowanie bazy klientów.
Dlatego bardzo ważnym jest rekomendowanie miejsc po udanej wizycie, aby więcej osób mogło się dowiedzieć o dobrym mechaniku. Im więcej klientów ma warsztat, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że miejsce zostanie zamknięte. A pamiętajmy, że liczba samochodów w Polsce z roku na rok powiększa się średnio o 1 mln nowych pojazdów.