Turbosprężarki pojawiają się coraz częściej w nowoczesnych samochodach. Z resztą nie bez powodu, mają bardzo istotne zadanie- podnoszą moc silnika. Niestety zdarzają się również ich awarie, np.: z powodu zużycia. Kiedy rozpoznać, że turbosprężarka uległa zużyciu? Jak to naprawić? Czy można tego uniknąć? Sprawdźcie!
Turbosprężarka – co to?
Składa się z dwóch części – turbiny oraz sprężarki, które połączono jednym, wspólnym, wałem. Jej głównym zadaniem jest podniesienie mocy silnika spalinowego i dostarczenie mu większej ilości powietrza.
Rozpędzone spaliny trafiają na łopaty wirnika, wprawiając go w ruch, co również uruchamia sprężarkę. Ta tłoczy powietrze do cylindrów z odpowiednim ciśnieniem, a silniki doładowane mają zupełnie inną charakterystykę niż te wolnossące. W nich też może dojść do zjawiska turbodziury.
Turbosprężarka pracuje w bardzo trudnych warunkach – wysokie obroty mogą sięgać nawet 200 000 obrotów na minutę, a temperatury dochodzą do 1 000⁰C. Mimo produkowania ich z wytrzymałych materiałów, bywa i tak, że dochodzi do awarii.
Szybsza eksploatacja turbosprężarki
Najczęstszymi przyczynami szybszego zużycia turbosprężarki są:
- Jazda z niewystarczającą ilością oleju.
- Ignorowanie okresu wymiany oleju i jazda na starym oleju.
- Niedbałość o okresową wymianę filtra powietrza.
- Korzystanie z pełnej mocy silnika przed osiągnięciem odpowiedniej temperatury.
Awaria zmiennej geometrii – co to?
To rozwiązanie zwykle stosuje się w silnikach wysokoprężnych, bo właśnie w nich spaliny mają mniejszą temperaturę. Z kolei w silnikach z zapłonem iskrowym wirniki produkuje się z lepszych materiałów, bo ich praca przebiega w wyższych temperaturach.
W turbosprężarce ze zmienną geometrią konstruuje się kierownice, które są sterowane przez zespół pneumatyczny lub elektryczny. Regulowane kierownice powoduje, że powietrze dostaje się do wirnika turbiny, bez zbędnego zawirowania.
Przy niskiej prędkości kierownice nachylone są pod dużym kątem, a ciśnienie doładowania jest wtedy największe.
Awaria turbosprężarki
Zwykle, gdy już dojdzie do awarii tego elementu, poddaje się go regeneracji. Zakup nowej jest zbyt wysoki, zwłaszcza w starszych samochodach, w których ceny nowych turbosprężarek mogą przewyższyć wartość pojazdu.
Regeneracja to proces ekonomiczniejszy, korzystniejszy, a do tego gwarantuje długie użytkowanie, jeśli jest prawidłowo przeprowadzony.
Zużyta turbosprężarka
Pierwszym objawem zużytej turbosprężarki jest ubywający w niej olej silnikowy i świst podczas obciążenia elementu. Awaria ta jest na tyle niebezpieczna, że może doprowadzić nawet do uszkodzenia całej jednostki napędowej! Olej smarujący może zostać zassany przez silnik, a jednostka będzie na nim pracować i dojdzie do tzw. rozbiegania silnika!
Wymiana turbosprężarki
Przy wymianie tego elementu należy wykonać szereg dodatkowych czynności, obligatoryjnie wymienić olej oraz filtry, przewód do smarowania turbosprężarki, a nawet – w zależności od budowy silnika i stopnia rozebrania, uszczelki i śruby na nowe. Zwłaszcza mocujące turbosprężarkę przy kolektorze.
Bardzo często zdarza się, że olej smarujący elementy turbosprężarki dostaje się do przewodów powietrznych, dlatego przy wymianie trzeba wszystko dokładnie umyć.