Okres zimowy nie jest łatwy dla silników wysokoprężnych. Olej napędowy nie lubi mroźnych temperatur. Dlaczego? Gdyż w jego składzie znajdują się węglowodory parafinowe, czyli powszechnie znana parafina, która pod wpływem niskiej temperatury zmienia swój stan z płynnego na częściowo stały. A to powoduje, że przewody paliwowe się zapychają, a silnik przestaje pracować z powodu braku paliwa.
Wzrost cen jest odczuwalny na każdym kroku. W branży motoryzacyjnej zwłaszcza. Podrożało paliwo, usługi w warsztatach samochodowych, a nawet samochody i to nie tylko te nowe, ale również z rynku wtórnego. Wszystko wskazuje na to, że już za chwilę wzrosną również części samochodowe, co ma być efektem podwyżek za ceny opakowań kartonowych.
Auto na biegu jałowym nie trzyma równych obrotów, zauważalne jest gorsze przyspieszenie i większe spalanie, trudności z rozruchem zimnego silnika albo nieprzyjemne szarpanie. To wyraźne oznaki tego, że z jednostką napędową dzieje się coś niedobrego. Co wtedy robić?