Paski rozrządu zostały zastąpione łańcuchem, co miało swoje uzasadnienie. Producenci samochodów chcieli, aby dopiero po przejechaniu 200 tys. km lub 300 tys. km, wymieniano je na nowe. Zwłaszcza w małych, tanich, silnikach. Okazuje się jednak, że paski mają swoje zalety, a produkcja tanich rozrządów łańcuchowych nie przyniosła założonych celów – wytrzymywały krócej niż paski.
Niektóre samochody mogą osiągnąć prędkość maksymalną w zakresie około 160-180 km/h, ale ich prędkościomierze są w skali nawet do 240 km/h. Czy to celowy zabieg stosowany przez producentów samochodów?
Rozrząd to serce każdego silnika - od jego sprawności zależy płynna praca jednostki napędowej i bezpieczeństwo całego układu. W nowoczesnych autach stosuje się dwa rozwiązania: pasek lub łańcuch, które różnią się budową, trwałością i kosztami utrzymania. Wyjaśniamy, jak działają oba systemy, który z nich jest bardziej niezawodny oraz jak dbać o rozrząd, by uniknąć kosztownej awarii.