Airbag, czyli poduszka powietrzna, stanowi element biernego systemu bezpieczeństwa w pojeździe. Jej zadaniem jest zmniejszenie skutków kolizji lub wypadku drogowego. Obecnie stanowi już standard wyposażenia każdego pojazdu.
Jak działa poduszka powietrzna?
Działanie poduszki powietrznej jest zależne od zarejestrowanej przez czujnik wartości siły. Jeśli ta przekroczy określony poziom, który jest ustalany wcześniej za pomocą przeprowadzonych doświadczeń i potwierdzony w fazie crashtestów, wówczas mikroprocesor sterujący uruchomi napełnianie poduszki.
Proces aktywacji poduszki powietrznej rozpoczyna się już po 10 milisekundach od chwili otrzymania impulsu. Sygnał powoduje aktywację generatora i odpala ładunek zapłonowy, co powoduje reakcję chemiczną, w wyniku której uwalnia się azot lub mieszanina helu i argonu, które wypełniają worek powietrzny, powodując wystrzelenie poduszki z prędkością około 300 km/h!
Ostatnim etapem jest ujście gazu z airbaga, poprzez otwory wentylacyjne, dzięki czemu nie dochodzi do obrażeń wtórnych u osób, znajdujących się w pojeździe.
Kiedy wystrzeli poduszka powietrzna?
Proces uruchamiania poduszki powietrznej można podzielić na etapy:
- 0 ms – zdarzenie drogowe, które spowoduje konieczność uruchomienia airbaga.
- 10 – 23 ms – uruchomienie się czujników i generatora gazu.
- 25 ms – poduszka napełnia się gazem.
- 28 ms – poduszka zaczyna się rozwijać.
- 55 ms – zakończenie napełniania poduszki.
- 60 ms – pasażer lub kierowca styka się klatką piersiową z powierzchnią poduszki.
- 70 ms – uczestnik wypadku styka się głową z powierzchnią poduszki.
- 150 ms – rozpoczęcie uchodzenia gazu z poduszki.
Z czego zbudowana jest poduszka powietrzna w samochodzie?
W Europie wymiary poduszki powietrznej dla kierowcy wynoszą 35-45 dm3, a dla pasażera 60-75 dm3. Airbag jest zbudowany z trzech elementów:
- Worka powietrznego, który ma odpowiednią objętość, jest wykonany ze specjalnej tkaniny i uchwytu.
- Generatora gazu, który jest zamontowany na wsporniku i napełnia poduszkę w trakcie wypadku.
- Osłony poduszki.
Czy poduszka powietrzna jest obowiązkowa?
Obecnie, poduszka powietrzna, stanowi standard wyposażenia każdego produkowanego samochodu. Od 2009 roku w Unii Europejskiej jest obowiązkowa, niektóre starsze pojazdy mogą jej nie mieć.
Co ważne – poduszki powietrzne mają swój termin przydatności, zwykle jest to 10-15 lat.
Jakie są rodzaje poduszek powietrznych?
Istnieje kilka rodzajów poduszek powietrznych:
- Czołowe – przednie poduszki, które są ukryte na kierownicy i są przeznaczone dla kierowcy oraz na desce rozdzielczej, nad schowkiem, są przeznaczone dla pasażera. Chronią klatkę piersiową i głowę.
- Boczne – umiejscowione w zewnętrznych bokach oparć foteli.
- Kolanowe – znajdują się pod kolumną kierowniczą i są dla kierowcy, a także pod schowkiem i służą pasażerowi siedzącemu z przodu.
- Centralne – umieszczone pomiędzy fotelem kierowcy a pasażera z przodu albo w środkowej części oparcia tylnej kanapy.
Dodatkowym wsparciem są również kurtyny powietrzne, które można znaleźć w wewnętrznej krawędzi dachu samochodu. Te chronią twarz i głowę pasażerów w czasie dachowania lub zderzenia bocznego. Działają wspólnie z poduszkami bocznymi.
Dziecko z przodu a poduszka powietrzna
Dziecko w foteliku samochodowym może znajdować się na przednim siedzeniu, tyłem do kierunku jazdy, zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Jednakże w takiej sytuacji trzeba zawsze pamiętać o wyłączeniu aktywnej poduszki powietrznej pasażera!
Zgodnie z przepisami:
2. Kierującemu pojazdem zabrania się:
4) przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna podczas przewożenia dziecka;
Wiek dziecka nie ma tu żadnego znaczenia, bowiem włączona poduszka powietrzna stanowi podwójne zagrożenie przewożonej na przednim siedzeniu, tyłem do kierunku jazdy.
Poduszka powietrzna – czy można ją zregenerować?
Naprawa i regeneracja poduszki powietrznej nie jest wskazana, ponieważ po wystrzeleniu, poduszki nie nadają się już do ponownego użytku.
Jest to nawet uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 28 września 2005 roku, które informuje, że poduszki powietrzne wraz z aktywatorami pirotechnicznymi, jednostkami kontroli elektronicznej oraz czujnikami, które zostały wymontowane z pojazdów, są na liście wyposażenia i części, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.
Czy poduszka powietrzna może sama wystrzelić?
Nawet, jeśli mechanicy podejmą się regeneracji poduszki powietrznej, nie będziecie mieli pewności, że system zadziała w sytuacji kryzysowej lub worek powietrzny nie napełni się przypadkowo, co doprowadzi do niebezpiecznej sytuacji, a nawet uszkodzenia ciała.
Poza tym, zawsze istnieje ryzyko, że poduszka powietrzna może sama wystrzelić. Żaden system nie jest niezawodny i niekiedy czujniki mogą zareagować nawet przy gwałtownym hamowaniu.
Bardzo ważne jest również reagowanie na każdorazowe zapalenie się kontrolki airbaga, jeśli nie sami nie wyłączyliście wcześniej aktywności poduszki pasażera.
Kontrolka airbag się świeci – co robić?
Jeśli w Waszym aucie zapali się kontrolka airbag, może to oznaczać, że:
- Doszło do uszkodzenia taśmy pod kierownicą.
- Poduszka powietrzna pasażera została celowo wyłączona, np.: na czas przewożenia dziecka na przednim siedzeniu.
- Uszkodzona została mata obecności na przednim siedzeniu.
- Uszkodzone są czujniki, np.: z powodu korozji lub zalania.
- Uszkodzony został sterownik.
- Awarii uległ inny układ.
Jeśli przyczyną są problemy z komputerem lub sterownikami, wówczas należy udać się do warsztatu samochodowego, w którym technicy podłączą pojazd do czytnika kodów i zdiagnozują dokładną usterkę.
Skutki uderzenia poduszką powietrzną
Zadaniem poduszek powietrznych jest zmniejszenie ryzyka uderzenia górną częścią ciała lub głową o wnętrze pojazdu w trakcie zderzenia.
Możliwe jest jednak to, że w wyniku interakcji ciała z poduszką w czasie wypadku, dojdzie do obrażeń głowy, klatki piersiowej i kręgosłupa szyjnego.
Aby tego uniknąć należy upewnić się, że postawa siedząca jest prawidłowa i zapięte są pasy bezpieczeństwa.
Poduszka powietrzna działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa, nie zastępuje ich!
Czy poduszka powietrzna wystrzeli bez akumulatora?
Tak, poduszki powietrzne uruchomią się nawet bez udziału akumulatora, ponieważ są to elementy zasilane baterią.
Kiedy trzeba wymienić poduszkę powietrzną?
Poduszki powietrzne należy wymienić:
- Zawsze po wystrzeleniu, bowiem nie nadają się już do ponownego użycia, regeneracji czy naprawy.
- Gdy minie ich termin przydatności, zwykle to okres 10-15 lat.
- Kiedy system ulegnie uszkodzeniu i nie działa prawidłowo.
Pamiętajcie, że poduszki powietrzne należy wymienić w autoryzowanym serwisie, w którym od razu przeprowadzona zostanie kontrola ich stanu. Niestety może to być to koszt nawet kilku tysięcy złotych, ale w kwestii bezpieczeństwa nigdy nie należy oszczędzać!