W nowoczesnych samochodach pojawia się coraz więcej dodatkowych opcji wyposażenia, które znacznie ułatwiają życie kierowcom. Jedną z takich funkcji jest Auto Hold, który stanowi dodatek do elektronicznego hamulca postojowego. Z Auto Hold najbardziej cieszą się kierowcy, którzy nie lubią ruszać z „ręcznego” stojąc na górce w korku. Jak działa Auto Hold? W jakich autach można spotkać tę funkcję? Sprawdźcie!
Auto hold - co to takiego?
Auto Hold to automatyczny hamulec postojowy, który stanowi dodatek do elektronicznego hamulca postojowego. Obsługują go jednostki hydrauliczne układów ABS/ESP, których celem jest zapobieganie przypadkowemu stoczeniu się pojazdu w czasie postoju.
Czy funkcja auto hold występuje w samochodach z manualną skrzynią biegów?
Funkcja Auto Hold jest dostępna zarówno w pojazdach z manualną skrzynią biegów, jak i tą automatyczną, ale muszą być zaopatrzone w elektroniczny hamulec postojowy. Zwykle za tę możliwość trzeba dodatkowo zapłacić.
Jak działa auto hold?
Automatyczny hamulec postojowy wykorzystuje do pracy układy ESP (elektroniczny program stabilizacji) oraz ABS (układ, który zapobiega blokowaniu się kół w czasie hamowania).
Gdy zatrzymacie pojazd, wówczas czujniki prędkości kół, które są używane przez układ ABS określą, że pojazd faktycznie stoi. Następnie jednostka hydrauliczna ESP automatycznie uruchomi wszystkie cztery zaciski hamulcowe.
W czasie postoju samochodu funkcja Auto Hold będzie utrzymywać ostatnie ciśnienie w układzie hamulcowym, co spowoduje, że pojazd będzie stał w miejscu.
Jeśli czujniki układu ABS wykryją jakikolwiek ruch, wówczas ciśnienie w układzie hamulcowym wzrośnie, a to zapobiega stoczeniu się pojazdu.
W momencie wciśnięcia pedału gazu funkcja Auto Hold obniży ciśnienie w układzie hamulcowym, co umożliwia ruszenie pojazdu.
Auto hold jakie są zalety?
To funkcja stworzona z myślą o kierowcach, którzy mają trudności z zapobieganiem stoczeniu się pojazdu przy ruszaniu pod górę. Wówczas automatyczny hamulec postojowy wesprze ich w tym manewrze.
To również dobra opcja do jazdy w korkach, gdy auto stoi na nachyleniu. Wówczas pojazd nie stoczy się, ani nie ruszy do przodu. Co ważne – uwolni również stopę kierowcy z konieczności trzymania na pedale hamulca. Każdy, kto dużo jeździ po mieście doskonale wie, że Auto Hold będzie sporym ułatwieniem.
Jak włączyć funkcję auto hold?
Można to zrobić za pomocą przycisku Auto Hold, który najczęściej znajduje się w okolicy skrzyni biegów. Przeważnie wystarczy aktywować tę funkcję raz, a po wyłączeniu pojazdu i ponownym uruchomieniu, ustawienie będzie w pamięci samochodu.
O tym, że funkcja Auto Hold działa przekonać Was powinien brak jakiejkolwiek możliwości poruszenia się pojazdu w czasie postoju. Poza tym, zwykle na desce rozdzielczej pojawia się zielona ikona z literą „P” albo odpowiednim napisem. Gaśnie dopiero po ruszeniu pojazdu z miejsca postoju.
Jak wyłączyć auto hold?
Wystarczy wcisnąć pedał gazu, aby wyłączyć funkcję Auto Hold.
Auto Hold a układ hamulcowy
Aby funkcja Auto Hold działała prawidłowo należy zadbać o stan układu hamulcowego. Jeśli tarcze i klocki hamulcowe będą dobrej jakości, a zaciski sprawne, wówczas zmniejszą ryzyko awarii całego systemu.
Auto hold a hill holder – czym się różnią te funkcje?
Hill holder to funkcja, która nazywana jest asystentem ruszania pod wzniesienia. Aktywuje się automatycznie na pochyłych drogach, gdy system elektroniczny stwierdzi, że kierowca przymierza się do ruszenia z miejsca. Wówczas zamiast używać hamulca ręcznego do ruszenia z miejsca, hill holder podnosi ciśnienie w układzie hamulcowym i redukuje je w momencie zwolnienia sprzęgła i ruszenia.
Różnicę pomiędzy funkcją Hill Holder a Auto Hold stanowi strategia działania. Pierwsza funkcja ułatwia ruszenie pod górę i jest aktywna przez maksymalnie 5 sekund. Z kolei funkcja Auto Hold utrzymuje pojazd w miejscu przez dowolny czas, jest przydatna zwłaszcza w korkach, gdy stoimy na nachylonej drodze.