15.01.2024

Auto z USA - co trzeba zmienić? Jak je dostosować?

Amerykańskie samochody marzą się niejednemu kierowcy. Nie jest to marzenie nie do zrealizowania, aczkolwiek trzeba mieć odpowiedni budżet. Sprowadzenie samochodu ze Stanów Zjednoczonych jest dość kosztowne, a to nie jedyne wydatki, które czekają przyszłego właściciela, bowiem trzeba je dostosować do europejskich wymogów.

Auto z USA czy warto?

Sprowadzenie samochodu ze Stanów Zjednoczonych na własną rękę jest dość kosztownym procesem i nie jedynym, który obciąży Wasz portfel. Do podstawowych kosztów importu auta z USA należy wliczyć podatek VAT, akcyzę, cło oraz opłaty transportowe i prowizje domów aukcyjnych, w których nabędziecie pojazd.

Poza tymi opłatami, czekają Was jeszcze koszty związane z przerobieniem amerykańskiego samochodu i dostosowaniem go do wymogów polskich przepisów. Bez tego niestety się nie obędzie. Co dokładnie trzeba zmienić?

Ile kosztuje przystosowanie samochodu z USA?

W samochodzie sprowadzonym z USA należy zmodyfikować kilka elementów, aby był w pełni dostosowany do wymogów europejskich i polskich. To wiąże się z niemałymi kosztami… albo z wysokimi karami za nieprzestrzeganie przepisów.

Dobrą wiadomością jest ta, że jeśli pojazd był przeznaczony także na rynek UE, to może się okazać, że niezbędne modyfikacje będą znacznie tańsze lub niepotrzebne w większości przypadków.

Modyfikacje w autach z USA

W autach przeznaczonych na rynek amerykański, które zamierzacie sprowadzić do Polski trzeba będzie dokonać poniższych modyfikacji:

Reflektory – amerykańskie lampy mijania są symetryczne, świecą na wprost. Z kolei europejskie standardy wymagają montażu asymetrycznych reflektorów, które również oświetlają pobocze. Koszt wymiany lub modyfikacji lamp może wynieść nawet 2 tys. zł.

Kierunkowskazy - światła postojowe w pojazdach z USA są połączone z kierunkowskazami, co w naszym kraju jest niedopuszczalne. Niektóre kierunkowskazy mają także barwę czerwoną, która w Polsce jest niedozwolona. Modyfikacja tych elementów może kosztować od 1 500 zł wzwyż. 

Światła przeciwmgłowe - w Europie obowiązkowe jest posiadanie świateł przeciwmgłowych, choćby jednego. W USA, ze względu na warunki pogodowe, nie ma potrzeby montowania takiego rodzaju oświetlenia. Dodanie lamp przeciwmgielnych w aucie ze Stanów Zjednoczonych może Was kosztować do 1 000 zł.

Licznik - w autach z USA liczniki wskazują prędkość w milach na godzinę. Niektóre mogą prezentować obie wartości - mile i kilometry na godzinę. Jeśli będziecie chcieli zmienić wartość na liczniku, wyłącznie na kilometry na godzinę, wówczas modyfikacja może Was kosztować około 500 zł.

Opony - nie wszystkie modele opon w samochodach z USA mają europejską homologację. W przypadku jej braku możecie nie uzyskać odszkodowania za kolizję czy wypadek, dlatego zalecamy upewnienie się, jakie opony znajdują się w pojeździe i jeśli jest taka potrzeba, wymienienie ich na odpowiednie w Polsce.

Tłumik i rura wydechowa - w większości amerykańskich modeli aut znajdziecie rurę wydechową, która jest skierowana w prawą stronę, z kolei w Polsce ten element kieruje się w lewą stronę. Nie jest to kosztowna zmiana, a pozwoli Wam uniknąć ryzyka nieuzyskania pozytywnego wyniku badania technicznego. 

Radio - amerykańskie radia odbierają nieparzyste częstotliwości, dlatego niezbędne może być ich przeprogramowanie. Koszt takiej modyfikacji jest niewielki, może wynieść około 300 zł.

W samochodzie sprowadzonym ze Stanów Zjednoczonych obowiązkowo należy zmodyfikować światła mijania, kierunkowskazy i dodać światło przeciwmgłowe. Dodatkowo, należy dostosować liczniki do europejskich standardów oraz wymienić opony, które muszą mieć homologację UE. 

Jeśli chcecie mieć pewność, co należy zmodyfikować w samochodzie, który sprowadziliście z USA do Polski, możecie udać się do stacji diagnostycznej, aby specjaliści wskazali wszystkie elementy wymagające zmian.

Auta z USA - jak uzyskać homologację samochodu?

Chcąc uzyskać świadectwo homologacji samochodu, sprowadzonego z USA, które umożliwi poruszanie się nim po polskich drogach, należy zwrócić się bezpośrednio do producenta. I uwaga, w kwestii pojazdów z USA - nie mają one żadnej homologacji, bowiem w Stanach funkcjonuje samo-certyfikacja wśród producentów. Auta mogą mieć jedynie określone normy emisji spalin. 

Jako, że większość pojazdów z USA nie spełnia europejskich norm, należy je do nich przystosować. W tym celu trzeba udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów. Można również skorzystać z wsparcia zewnętrznych firm, które specjalizują się w dostosowywaniu aut sprowadzanych ze Stanów do Europy.

Ponadto, należy złożyć wniosek o rejestrację pojazdu wraz z niezbędnymi dokumentami, które zostaną wcześniej przetłumaczone przez przysięgłego tłumacza. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: