24.01.2022

Auto zepsuło się w trasie. Sprawdź, co możesz naprawić na drodze

Niespodziewana awaria auta w trasie może wyprowadzić z równowagi niejednego kierowcę. Jednak zanim wezwiecie pomoc drogową, możecie sprawdzić czy uda Wam się rozwiązać problem na własną rękę. Niektóre usterki są typowe i można sobie z nimi samodzielnie poradzić, bez trudu.

 

Podstawowy zestaw pierwszej pomocy dla auta

Z wieloma usterkami pojazdu możecie sobie poradzić w trasie. Nie zrobicie tego jednak, gdy nie macie odpowiednich rzeczy w bagażniku. Na wszelki wypadek warto, by znalazły się w nim:

  • Przewody rozruchowe
  • Taśma izolacyjna
  • Opaski zaciskowe
  • Śrubokręty płaski i krzyżakowy
  • Kombinerki
  • Multitool
  • Klucz do kół
  • Zapasowe żarówki
  • Komplet bezpieczników
  • Klucze do odłączenia akumulatora
  • Latarka
  • Kamizelka odblaskowa (dla pasażerów również)
  • Litr oleju silnikowego

Wasz telefon to też narzędzie

W przypadku awarii zawsze możecie go użyć! W jaki sposób? Przede wszystkim po to, by znaleźć rozwiązanie dla Waszego problemu z autem w Internecie. Nie brakuje w nim przecież porad, filmów instruktażowych czy nawet kontaktu do mechanika, który mógłby dojechać na miejsce awarii.

Zanim w panice zaczniesz wzywać pomoc drogową, ochłoń i sprawdź czy samodzielnie możesz rozwiązać problem z pojazdem.

Problem z żarówkami

Standardowe żarówki halogenowe można teoretycznie bardzo łatwo wymienić. Jednak w niektórych modelach okazuje się, że aby się do nich dostać należy wymontować reflektor lub opuścić zderzak. Jeśli i w Waszym aucie dostęp do nich nie jest taki prosty, to najlepiej poszukajcie filmów instruktażowych w sieci, które pokażą Wam jak wymienić żarówki krok po kroku.

Wymiana koła/przebitej opony

Nowe auta zwykle nie mają kół zapasowych, a jeśli są, to są one niepełnowymiarowymi kołami dojazdowymi. Jeśli w trasie wydarzyła się sytuacja, która zmusza Cię do wymiany koła, to wiedz że zwykłe narzędzia mogą po tej czynności być już do niczego.

Łatanie niewielkiej dziury możesz z kolei sobie odpuścić – tu potrzebna jest pomoc fachowców.

Wycieki płynu

Najczęściej w trasie dochodzi do wycieku płynu chłodzącego, co jest skutkiem uszkodzenia gumowych przewodów. Małe pęknięcia da się załatać prowizorycznie taśmą naprawczą, jednak podłoże musi być suche, inaczej nic z tego.

Największym problemem może być uzupełnienie ubytku płynu. Do małej dolewki można użyć czystej wody, ale nie mineralnej! A jeśli płyn wyciekł praktycznie w całości, to sama woda już nie wystarczy.

Wymiana bezpieczników

Jeśli w Waszym aucie nie działa jakikolwiek element zasilany elektrycznie, np.: radio, światła czy elektryczne szyby, to trzeba zajrzeć do bezpieczników. Pamiętajcie, że przepalony bezpiecznik należy wymienić na taki, jaki zaleca producent. Jeśli zastąpicie go mocniejszym, wówczas możecie spalić obwód lub doprowadzić do pożaru.

Problemy z przepływomierzem

To częsta awaria, może się objawiać nierówną pracą silnika, gaśnięciem i utratą mocy. Niekoniecznie w każdym wypadku zapali się kontrolka „check engine”. Możecie odpiąć kostkę przepływomierza, aby dojechać do warsztatu, ale wiedzcie że wzrośnie wtedy spalanie i pogorszy się skład spalin, jednak silnik będzie pracował w miarę normalnie, a Wam uda się dotrzeć do najbliższego fachowca.

Izolacja przewodów

Problem starszych pojazdów z silnikami benzynowymi, które są zasilane gazem, czyli przebicia na przewodach świec zapłonowych. Wówczas dochodzi do nasilających się problemów z rozruchem, nierównej pracy silnika, a nawet wypadających zapłonów. Dzieje się tak zwłaszcza gdy na dworze jest chłodno lub wilgotno.

Pamiętajcie by nie dotykać przewodów przy pracującym silniku, bo może Was porazić prąd! Wyłączcie silnik i owińcie uszkodzony przewód porządną warstwą taśmy izolacyjnej, możecie też spryskać je preparatem takim jak WD-40.

Zabrakło prądu

Nowe auta nie mają takiej prostej obsługi „pożyczania prądu”, jak te stare. W niektórych modelach nie wolno podłączać przewodów rozruchowych do akumulatora, bo jest on nadzorowany przez rozbudowaną elektronikę, co może uszkodzić lub zablokować układ interpretujący usterkę akumulatora.

Przewody rozruchowe zawsze trzeba podłączać do specjalnych, odpowiednio oznakowanych terminali pod maską pojazdu. W nowych autach robimy to wtedy, gdy akumulator nie jest głęboko ukryty.

Awaria hamulca ręcznego

Często występuje w pojazdach z elektrycznym ręcznym. W wielu modelach zwykle w bagażniku znajduje się dźwignia awaryjnego odblokowywania hamulca. Gorzej, jeśli za zaciąganie ręcznego odpowiedzialne są silniczki, które montuje się przy zaciskach hamulcowych. Jak wymontować taki silniczek w sytuacji awaryjnej? Potrzebne będą narzędzia, umiejętności i dostęp do Internetu…

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: