Baterie w samochodach elektrycznych są jak ich serce, bez nich ani rusz! W nowoczesnych modelach akumulatory oferują już nie tylko całkiem niezłą moc, ale również zasięgi rzędu 500 km. Jakie baterie do samochodów elektrycznych są najpopularniejsze? Jak są skonstruowane? Sprawdźcie w naszym poradniku!
Baterie do samochodu elektrycznego - czym się charakteryzują?
Akumulatory do samochodów elektrycznych charakteryzują się różnymi zastosowanymi pierwiastkami chemicznymi w swojej konstrukcji. Wyróżnia się baterie litowo-jonowe, niklowo-wodorkowe, ołowiowo-kwasowe i litowo-kobaltowe.
Rodzaje baterii w samochodach elektrycznych
Akumulator litowo-jonowy – to najbardziej popularny rodzaj baterii, który wręcz przyczynił się do wzrostu popularności pojazdów elektrycznych. Cechą charakterystyczną akumulatora jest wysoka wydajność, niska cena oraz wysoki poziom produktywności względem wagi ogniw. Baterie litowo-jonowe znajdziecie także w sprzętach elektronicznych codziennego użytku.
Akumulator niklowo-wodorkowy – ma bardzo rzadkie parametry fizyczne i chemiczne. Wodór jest surowcem, który wymaga kontroli. Bateria traci swoją energię, gdy nie jest używana, ale za to cechuje się ogniwami o długiej żywotności. Ten rodzaj akumulatorów stosuje się w specjalistycznych urządzeniach, np.: z sektora medycznego. Koszt ich produkcji jest bardzo wysoki.
Akumulator kwasowo-ołowiowy – ma świetne parametry mocy, ale niskie temperatury nie są jego sprzymierzeńcem. Ten rodzaj baterii jest za to tańszy w produkcji i całkiem niezawodny.
W wielu pojazdach elektrycznych wykorzystuje się pakiety akumulatorów, wykonanych z kilku ogniw jednocześnie, co pozwala łączyć ich właściwości, aby osiągnąć jeszcze lepsze wyniki. Niemniej, w branży motoryzacyjnej dominują akumulatory litowo-jonowe.
Rodzaje ogniw w bateriach do samochodów EV
Akumulatory do samochodów elektrycznych są skonstruowane z modułów, które składają się z pojedynczych ogniw. Im więcej ogniw znajduje się w baterii, tym większy będzie zasięg pojazdu.
Producenci stosują różne rodzaje ogniw, mogą one mieć różne kształty i wymiary.
- Ogniwa cylindryczne są stosowane przez wiele marek samochodowych. Stanowią ekonomiczne rozwiązanie, oferując dobrą jakość względem ceny. Cechą charakterystyczną tego wariantu, jest duża gęstość, która wpływa na to, ile energii mogą przechowywać, w odniesieniu do swojego rozmiaru i wagi. Wadą ogniw cylindrycznych jest ich rozmiar, z wyglądu przypominają klasyczne baterie, które znacie z innych urządzeń. Z powodu swojego kształtu nie można wykorzystać w 100% przestrzeni, która jest przeznaczona na akumulator.
- Ogniwa pryzmatyczne, to swoisty kompromis pomiędzy kosztami produkcyjnymi, a wydajnością i łatwością dopasowania baterii, do budowy pojazdu elektrycznego. Dużą zaletą tego rodzaju ogniw jest ich prostokątny kształt, który jest możliwy do uzyskania przez ściśnięcie i zrolowanie anody, katody i separatora. Pozwala to na lepsze rozmieszczenie ogniw, ale rozwiązanie to ma również wady, do których zalicza się zarządzanie ciepłem i rozmiar.
- Ogniwa pakietowe, z wyglądu przypominają baterie ze smartfonów i są jeszcze bardziej skoncentrowane w akumulatorze, co znacznie zwiększa pojemność całkowitą baterii i umożliwia podtrzymanie efektywności pojazdy znacznie dłużej. Kompaktowa budowa ogniw pakietowych pozwala producentom stosować znacznie więcej rozwiązań konstrukcyjnych.
Żywotność baterii w samochodzie elektrycznym
Wszystkie baterie przechodzą odpowiednie testy, które obejmują m.in. ekstremalne warunki klimatyczne oraz różne tryby użytkowania, ale ostatecznie żywotność akumulatora w pojeździe elektrycznym zależy od wielu czynników, na które ma wpływ również kierowca.
Aby przedłużyć żywotność baterii w samochodzie elektrycznym, warto stosować kilka dobrych praktyk:
- Nie uzupełniaj baterii regularnie do 100%, ładuj ją w zakresie 50-80%.
- Unikaj parkowania na pełnym słońcu, w czasie upałów i na dużym mrozie w sezonie zimowym. Skrajne temperatury źle wpływają na baterie.
- Nigdy nie rozładowuj baterii w aucie elektrycznym do zera, bo możesz uszkodzić akumulator!
- Unikaj częstego korzystania z ładowarek DC, aby nie skrócić żywotności baterii.
- Regularnie kontroluj stan techniczny akumulatora i przestrzegaj zaleceń producenta pojazdu.
Ile waży akumulator w samochodzie elektrycznym?
Waga baterii w aucie elektrycznym nie jest zawsze taka sama i dość ciężko uśrednić tę wartość. W zależności od modelu i pojemności baterii, waga będzie się wahać – w mniejszych elektrykach może ważyć około 300 kg, a większych i wydajniejszych samochodach nawet 500 kg.
Dlatego, samochód elektryczny przeważnie waży więcej niż klasyczne auto z silnikiem spalinowym.
Na ile km starcza bateria w samochodzie elektrycznym?
Nowe modele samochodów elektrycznych oferują już zasięgi od 400 do 500 km, na jednym ładowaniu baterii. W starszych modelach było to około 200-300 km.
Z kolei, w kwestii żywotności baterii, to ta powinna wystarczyć przez 8 lat użytkowania lub do 160 tysięcy kilometrów. Po tym czasie wydajność akumulatora może spaść do 70% pierwotnej wartości.
Wymiana baterii w samochodzie elektrycznym
To bardzo rzadki zabieg, zwykle wykonuje się go z powodu wad fabrycznych, gdy bateria jest jeszcze objęta gwarancją. Akumulatory do pojazdów EV mają bardzo wysoki poziom wytrzymałości i awarie nie są powszechnym problemem.
Jeśli dojdzie do sytuacji, w której jedynym rozwiązaniem będzie wymiana baterii, wówczas nie róbcie tego samodzielnie. To skomplikowany proces, który należy oddelegować do specjalistów reprezentujących producenta.
Ile kosztuje nowa bateria do elektryka?
Nowe baterie do aut elektrycznych mogą kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych. W zależności od modelu, oryginalne akumulatory mogą być w cenie od 40 do 90 tys. zł. Dla aut klasy premium nowa bateria może kosztować nawet 150 tys. zł.
Na co zwrócić uwagę w bateriach do elektryka?
Z punktu widzenia właściciela, ważnych będzie kilka parametrów, które trzeba przeanalizować przed wyborem baterii do swojego elektryka:
- Pojemność – czyli wartość maksymalnego naładowania baterii, którą wyraża się w kWh. Im wyższa, tym dłuższą trasę będzie można pokonać na jednym ładowaniu. Ale, trzeba pamiętać, że zasięg elektryka zależy jeszcze od innych czynników, takich jak pobór mocy przez auto, na które wpływa sprawność napędu, waga pojazdu, a nawet warunki drogowe i temperatura otoczenia.
- Żywotność – każdy akumulator z czasem traci tę wartość. Współczesne baterie litowo-jonowe powinny utrzymywać optymalną wydajność przez ponad 1000 cykli ładowania. Po przekroczeniu tej wartości słabsze baterie spowodują utratę mocy zasięgowej pojazdu.
- Masa – ma wpływ na osiągi elektryka. Im bardziej pojemne baterie, tym większa będzie ich waga. W wydajnych pojazdach elektrycznych akumulatory mogą ważyć nawet pół tony!