To element, który należy do bateryjnego układu zapłonowego silnika spalinowego, a właściwie stanowi najważniejszą część całej konstrukcji. Zadaniem cewki jest wytwarzanie prądu o dużym napięciu, który za pomocą świecy zapłonowej przekształci się w iskrę. Jak działa? Czy można łatwo rozpoznać jej awarię?
Cewka zapłonowa – co to jest?
To małe akcesorium o podłużnym kształcie, w którym głównym elementem konstrukcji są dwa zwoje drutu. Jeden z nich jest nazywany uzwojeniem pierwotnym, a drugi wtórnym.
Uzwojenie pierwotne ma kilkadziesiąt zwojów, które są odpowiedzialne za pobieranie prądu do cewki.
Uzwojenie wtórne ma kilka tysięcy zwojów, co jest spowodowane tym, że niskie napięcie prądu dopiero w nim ulega spotęgowaniu. Energia elektryczna o wysokim napięciu przepływa do świecy zapłonowej, a ta wytwarza iskrę.
Zastosowanie cewki zapłonowej
Zastosowanie cewki w układach zapłonowych spowodowało efekt powstawania różnych rodzajów tych narzędzi. Pierwszy raz ta technologia została użyta w cewce zapłonowej kielichowej. Jednak jej efektywność nie była zadowalająca, ale wystarczająca na tyle, że do lat 80 XX wieku była montowana w samochodach.
Nieco później zaczęto konstruować induktory w instalacjach z rozdzielaczem oraz induktory blokowe.
Z kolei w XXI wieku popularność zyskały już cewki zapłonowe świecowe. Ich rozmiar był o wiele mniejszy od poprzedników, a umiejscowiono je na świecy zapłonowej. Najpraktyczniejszym rozwiązaniem było skonstruowanie jednoiskrowych i dwuiskrowych systemów cewek zapłonowych.
Dlaczego cewka zapłonowa może nie działać?
To urządzenie, które jest odpowiedzialne za wykonanie ogromnej pracy w układzie zapłonowym. Powoduje to konieczność regularnej kontroli jej stanu. W każdym samochodzie może się zepsuć, nawet pomimo najlepszych technologii stosowanych przez konstruktorów.
Intensywność działania tego elementu powoduje, że musi być dopasowana do konkretnego modelu samochodu, zwłaszcza do jego silnika.
Jeśli w układzie zapłonowym znajdzie się jedna cewka, wówczas wytworzenie ogromnej ilości energii elektrycznej o wysokim napięciu może być dla niej zbyt dużym wyzwaniem i dojdzie do uszkodzenia induktora.
Nowoczesne pojazdy są wyposażone w system cewek jednoiskrowych, w których każda pojedyncza cewka jest przypisana do osobnego cylindra. I takie rozwiązanie zabezpiecza induktory przed uszkodzeniem.
Do przyczyn, które odpowiadają za niedziałanie cewki zapłonowej można zaliczyć:
- Wadliwe przewody zapłonowe, które uniemożliwiają sprawnemu induktorowi przepływ prądu o wysokim napięciu do świecy zapłonowej, a w efekcie iskra nie zostaje wytworzona.
- Pierwszą fazę działania cewki – do uzwojenia pierwotnego dostarczany jest prąd o zbyt niskim napięciu, co spowodowane jest przez akumulator.
- Mechaniczne uszkodzenie induktora.
- Umieszczenie induktora bezpośrednio w komorze silnika.
Niektóre pojazdy samodzielnie informują o awarii układu zapłonowego, co objawia się kontrolką check engine.
Jakie są objawy uszkodzonej cewki zapłonowej?
Nie każde auto informuje o awarii kierowcy. Nierzadko on sam dostrzeże problemy, w chwili w której uruchamia samochód lub w czasie jazdy. Nie każdy sygnał jednak może od razu jasno informować o uszkodzonej cewce zapłonowej. Dlatego warto zwrócić uwagę na:
- Niepowodzenie w uruchomieniu samochodu – nie zawsze brak reakcji może oznaczać rozładowany akumulator. Winna może być wadliwa cewka zapłonowa.
- Silnik nie pracuje równo na najniższych obrotach – winny może być uszkodzony induktor.
- Podczas przyspieszania odczuwalne jest szarpanie – to również może być wina uszkodzonego induktora.
- Silnik spala więcej paliwa niż zwykle – praca układu zapłonowego może być zaburzona.
Cewka zapłonowa to ważny element w samochodzie. Jej prawidłowa praca wpływa na komfort oraz jakość jazdy. Nie ignorujcie powyższych sygnałów, jeśli je zauważycie i regularnie sprawdzajcie stan cewki zapłonowej w swoim aucie. Ignorancja może doprowadzić do poważniejszych awarii!