Olej silnikowy odpowiada za odprowadzenie ciepła z silnika, jak również za smarowanie. Jeśli ma spełniać swoje założenia, to musi pracować w odpowiedniej temperaturze. I za to odpowiada właśnie chłodnica oleju. Sprawdź wszystko, co musisz wiedzieć na jej temat.
Czym zajmuje się chłodnica oleju dokładniej?
Odpowiada za chłodzenie oleju, gdy ten osiągnie zbyt wysoką temperaturę. Jednakże nie tylko chłodzi, jak wynika z jej nazwy, ale również podgrzewa go do odpowiedniej temperatury. Chłodnice można podzielić na dwa różne typy.
Pierwszym jest chłodnica oleju, chłodzona powietrzem. Jej działanie opiera się na pędzie powietrza, który po trafieniu do niej pełni rolę chłodzącą.
Drugim typem jest chłodnica oleju z obiegiem cieczy chłodzącej, która bierze aktywny udział w kontrolowaniu temperatury oleju.
Z czego składa się chłodnica oleju?
Głównie z rurek cieplnych oraz płyt, przez które krąży podgrzany olej, tym samym schładzając płyn smarujący. Odpowiednio dobrana i zamontowana chłodnica oleju nie ma znaczenia dla ogólnej sprawności układu smarowania silnika.
Jednak to nierozłączny element, który składa się z szeregu owalnych rurek stalowych. Grzejnik z kolei ma dwa zbiorniki, podzielone na górny oraz dolny.
Wysokiej jakości chłodnica wykonana jest tak, że wyklucza potencjalne korki w kanałach i rurach, ponieważ system rur jest tak zaprojektowany, aby olej mógł w niej swobodnie krążyć.
Najczęstsze problemy z chłodnicą oleju
Niestety jak każdy element podlegający stałej eksploatacji, chłodnica również może się uszkodzić. Zwłaszcza czas wpłynie na poziom zużycia i awarii chłodnicy oraz jej składowych rurek. Zazwyczaj dzieje się to w wyniku oddziaływania małych cząsteczek, kurzu oraz innych zanieczyszczeń, które ją zatykają, co prowadzi dalej do zmniejszenia wymiany ciepła.
Chcąc utrzymać efektywne chłodzenie powinno się okresowo czyścić system chłodnicy.
Jeśli zauważycie, że na ścianach zbiornika pojawi się tablica, wówczas należy ją wymienić. Zgrubienie smaru również potwierdza tę konieczność. Używanie zużytej chłodnicy może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika.
Jak sprawdzić, czy chłodnica jest uszkodzona?
Zwróćcie uwagę na obecność wycieków oleju w układzie chłodzenia. Jeśli takie występują, wówczas należy sprawdzić obudowę chłodnicy, jej elastyczność oraz integralność wszystkich rurek i wężyków.
Nie zapominaj jednak o regularnej diagnostyce oraz konserwacji
Chłodnica, jak każdy element naszego samochodu wymaga konserwacji i czyszczenia powierzchni. Do układu olejowego powinno się dodawać odpowiednią ilość smaru.
Zastosowanie chłodnicy w samochodzie zwiększa efektywność chłodzenia silnika, a także poprawia ochronę silnika spalinowego. Dodatkowo utrzymuje wydajność oleju w wysokich temperaturach. Zdecydowanie posiada to więcej zalet, niż wad, gdyż regularna konserwacja i czyszczenie chłodnicy z pewnością pozwoli nam z niej korzystać przez długi czas.