29.10.2021

Ciśnienie w oponach – za wysokie, za niskie – jakie są konsekwencje?

O ciśnienie w oponach trzeba dbać i regularnie je kontrolować. Zbyt niskie lub za wysokie może mieć przykre konsekwencje i doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Co się wydarzy, gdy w oponach będzie nieodpowiednie ciśnienie? Sprawdźcie.

 

Złe ciśnienie w oponach przyczyną wypadku!

Niebezpieczne sytuacje na drogach powstają nie tylko z powodu nadmiernej prędkości czy niedostosowania jej do aktualnych warunków pogodowych. Wiele wypadków dzieje się z powodu złego stanu technicznego pojazdu, a w większości dotyczy on właśnie opon samochodowych.

Kierowcy lekceważą opony w swoim aucie, nierzadko źle je dobierając lub zaniedbując. A to niestety prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drogach, które mogą się zakończyć tragicznie!

Za niskie ciśnienie w oponach

Niskie ciśnienie w oponach wpływa na przyspieszone zużycie ogumienia. Już sam ubytek o 0,5 bara może wydłużyć drogę hamowania nawet o 4 metry! Dodatkowo – obniża żywotność bieżnika o 1/3. Zbyt małe ciśnienie w oponach przyczynia się również do zwiększenia odkształceń w ogumieniu oraz podniesienia temperatury pracy, a to może zakończyć się rozerwaną oponą w czasie jazdy.

Z kolei przy braku powietrza samochód prowadzi się bardzo ospale, a do tego może ściągać, a to niesie ryzyko, że podczas zakrętu będzie zbyt podsterowne lub nadsterowne.

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach

Za duża ilość powietrza w oponach nie tylko pogarsza poziom przyczepności z podłożem, skutkując mniejszą powierzchnią styku, ale również zmniejsza komfort jazdy, bieżnik zużywa się nierównomiernie i w trakcie podróży towarzyszy nam większy hałas.

Niedopasowanie opon lub ciśnienia w oponach również wpływa na koszty utrzymania samochodu. Jeśli kierowca zaniedba czynności związane ze sprawdzeniem ich stanu technicznego, wówczas jego pojazd może spalać więcej paliwa, a to nie jest dobrym pomysłem, zwłaszcza przy aktualnych cenach.

Pamiętajcie, że sprawdzanie ciśnienia w oponach to czynność, która trwa krócej niż zatankowanie. Można ją przeprowadzić na każdej stacji paliw przy kompresorze.

A jeśli posiadacie czujniki ciśnienia i opony typu run-flat to mimo wszystko sprawdzajcie je również ręcznie, ponieważ uszkodzenie czujnika i grube ściany boczne opon mogą maskować niedostatki powietrza, a opona, która będzie rozgrzana do nadmiernej temperatury może po prostu pęknąć. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony