01.11.2021

Co robić, gdy w bagażniku gromadzi się woda?

Przedostawanie się wody do bagażnika samochodowego to jedna z oznak starości samochodu, którego zaczynają już dotykać drobne awarie. Jak sobie poradzić z tą usterką? Sprawdźcie kilka metod, które możecie wykonać sami!

 

Ustal skąd jest przeciek

W sytuacji, w której znajdziesz wodę w bagażniku swojego auta, w pierwszej kolejności musisz ustalić, co jest jej źródłem. W wielu samochodach, zwłaszcza w sedanach, w których powietrze z bagażnika nie miesza się z tym z kabiny często dochodzi do wytrącania się wody w bagażniku.

To zjawisko dość naturalne, które ma związek z nagrzewaniem się powietrza w środku kufra. Jeśli rzadko używasz bagażnika, to możliwe, że na wewnętrznej stronie klapy woda się skrapla. W takiej sytuacji łatwo możesz usunąć wodę – wystarczy solidne suszenie na słońcu, a także rozłożenie gazet w bagażniku, które wchłoną wilgoć.

Jednak nie każdy przypadek jest taki prosty i niegroźny. W większości przyczyną gromadzenia się wody w bagażniku jest nieszczelność. Jak ustalić, w którym miejscu do niej doszło?

Ustal miejsce nieszczelności

Najskuteczniejszym sposobem jest polewanie wodą bagażnika i zweryfikowanie miejsca nieszczelności od środka, z latarką w ręku. Jednak zanim się podejmiemy tego wyzwania, przeanalizujmy sygnały, które daje nam samochód. Możecie to zrobić sprawdzając przebarwienia tapicerki, szukając ciemnych lub rdzawych plam. Jeśli nie uda Wam się tego ustalić, to czas na akcję w bagażniku…

Stąd najczęściej pochodzi woda

Przyjrzyjcie się uszczelkom w swoim aucie. Najczęściej woda przedostaje się pod uszczelkami, co jest spowodowane korozją karoserii. Wtedy naprawa jest prosta – wystarczy ściągnąć uszczelkę i usunąć rdzę oraz zabezpieczyć miejsce, które naprawimy konserwantem do podwozia lub smarem.

Innym źródłem przeciekającej wody mogą być lampy. Fabryczne uszczelki z czasem tracą swoje właściwości i mogą być źródłem przecieku. Kłopoty może sprawiać również korozja anteny, zamka lub klapy bagażnika.

W przypadku samochodów typu kombi powinniśmy dokładniej przyjrzeć się okolicom bocznych szyb, gdyż klej, który je mocuje, z czasem twardnieje i pęka, a to może powodować przedostawanie się wody pod nim. W takiej sytuacji powinny sprawdzić się uszczelniacze, a gdy nie pomogą, wówczas należy wymontować szybę i wkleić ją ponownie.

Jeszcze jednym miejscem, które może powodować przecieki są klapki wentylacyjne. Ich zadaniem jest wyrównywanie różnicy ciśnień, która tworzy się we wnętrzu auta przy zamknięciu klapy bagażnika. Działają one na zasadzie zaworu zwrotnego, i tak jak w lampach, uszczelniająca masa z czasem nabiera twardości i pęka.

Jak uszczelnić zlokalizowany przeciek?

Przede wszystkim – nie używajcie silikonu! Ma on kwaśny odczyn, a to przyspiesza procesy korozyjne! Znacznie lepiej będzie zastosować uszczelniacze dekarskie lub dość drogie kleje do szyb.

A jeśli szukacie pomocy profesjonalistów, to sprawdźcie warsztaty w swojej okolicy tutaj.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony