Wielu kierowców na samą myśl o tej sytuacji drży. Kontrolka check engine zdecydowanie jest owiana złą sławą, kojarzy się od razu z poważną awarią, a co za tym idzie – z ogromnymi kosztami naprawy. Czy tak faktycznie jest? Sprawdźcie, co trzeba zrobić, gdy w aucie pojawi si kontrolka check engine.
Co oznacza ta kontrolka?
Wygląda zwykle jak obrys silnika, ale czasem to po prostu napis Check Engine. Przeważnie informuje o wykryciu niezgodności elektrycznej przez sterownik silnika, która ma bezpośredni wpływ na osiągi oraz skład emisji spalin.
System odpowiadający za samodzielną diagnostykę pokładową reaguje na każde wykryte odchylenie od normy, ale nie przy każdym wyświetla od razu kontrolkę check engine. Dzieje się to dopiero wtedy, gdy mało istotna usterka powtarza się kilkakrotnie.
Inną sytuacją jest ta, w której wykryta usterka okaże się być poważną – wówczas komunikat, który informuje o awarii silnika pojawi się od razu i nie gaśnie (w przeciwieństwie do sytuacji z chwilowym odchyleniem od normy).
Jakie są przyczyny pojawiania się kontrolki check engine?
Najczęstszymi przyczynami zapalania się kontrolki check engine są poniższe awarie:
- Wykryte przez sondę lambda objawy zużycia katalizatora – auto pali więcej przy utracie mocy.
- Nieprawidłowy sygnał z sondy lambda (zwykle w silnikach benzynowych).
- Przepalenie cewki zapłonowej (wykrywane po sygnale prędkości obrotowej silnika).
- Uszkodzony przepływomierz.
- Awaria świec zapłonowych lub przewodów.
- Zablokowana zmienna geometrii turbosprężarki (w turbodieslach silnik wchodzi w tryb awaryjny)
Zapalona kontrolka check engine może też oznaczać rozregulowaną instalację gazową oraz złe dawkowanie gazu w samochodach z LPG. W takiej sytuacji powinno się wymienić filtr gazu oraz parownik.
Jak usunąć kontrolkę check engine?
Celem zdiagnozowania przyczyny zapalenia się kontrolki check engine, trzeba podłączyć komputer diagnostyczny do samochodu. Kasowanie błędów nie kosztuje więcej niż kilkadziesiąt złotych. Z zapaloną kontrolką nie powinno się jeździć, ponieważ może to prowadzić do poważniejszych awarii, które będą kosztować o wiele więcej.
Innym sposobem zlikwidowania kontrolki jest użycie smartfonu z oprogramowaniem do diagnostyki samochodowej i kabla ze złączem do gniazda OBDII. Po podłączeniu zestawu można samodzielnie usunąć błąd, ale tylko pod warunkiem, że nie jest to nic poważnego.
Jakie są koszty usunięcia awarii sygnalizowanych przez check engine?
- Wykryte przez sondę lambda objawy zużycia katalizatora – należy wymienić katalizator na nowy lub poddany regeneracji. W przypadku częściowej niesprawności można go oddać do czyszczenia. Koszt waha się od 300 do 600 zł, w zależności od silnika i modelu auta. Montaż uniwersalnego katalizatora (w starszych autach znajduje się w rurze wydechowej) to 200-300 zł. W nowoczesnych autach, gdzie katalizator znajduje się przy kolektorze wydechowych, koszt naprawy to już 4 000 zł!
- Nieprawidłowy sygnał z sondy lambda – uszkodzona sonda może zostać naprawiona zamiennikiem za 200-400 zł, w zależności od modelu albo oryginalną częścią z ASO za ponad 2 000 zł.
- Przepalenie cewki zapłonowej – zamiennik będzie kosztował około 100-150 zł.
- Uszkodzony przepływomierz – nowy przepływomierz może kosztować nawet kilkaset złotych, nie warto jednak inwestować w tani zamiennik, ponieważ niedokładne wskazania tych części mogą doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika. Lepiej kupić nawet używany przepływomierz, ale z pewnego źródła.
- Awaria świec zapłonowych lub przewodów – wymiana świec zapłonowych to koszt od 30 do 150 zł, oczywiście w zależności od pojazdu. Świece kosztują około 10 zł, ale do ceny należy doliczyć również usługę naprawy.
Pamiętajcie, że kontrolka check engine nie zawsze oznacza poważną awarię i zablokuje Wam możliwość uzyskania pozytywnego wyniku przeglądu. To już zależy od diagnosty. Nie mniej, radzimy jak najszybsze udanie się do warsztatu, gdy zapalona kontrolka nie będzie gasła. Inaczej ryzykujecie doprowadzeniem silnika do poważniejszej awarii!