Oleje oraz paliwa, które nie spełniają norm jakościowych mogą być konkretnym zagrożeniem dla każdego silnika. Chrzczone paliwo, a więc właśnie takie, które odznacza się zbyt dużą zawartością ciężkich lub lekkich frakcji, jest zasiarczone lub rozwodnione, może doprowadzić do przykrych konsekwencji. Jakich? Sprawdźcie!
Kluczowe wartości dla paliwa 🔥
Nieprawidłowy skład paliwa może uszkodzić cały układ paliwowy i wtryskowy, a nawet zaburzyć pracę jednostki, np.: poprzez wywołanie spalania detonacyjnego w przypadku benzyny.
Takie zjawisko mocno obciąża cieplnie i mechanicznie tłok, korbowód, a także pozostałe elementy silnika. Duże zasiarczenie może z kolei doprowadzić do wewnętrznej korozji silnika i skrócić czas eksploatacji katalizatora.
Olej napędowy bada się poprzez analizowanie jego składu, a dokładniej takich wartości jak: liczba centanowa, temperatura zapłonu, lepkość w temperaturze 40 st. C, skład frakcyjny, zawartość siarki i wody, a także zanieczyszczeń stałych i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych.
Benzynę bada się w podobny sposób, z uwzględnieniem: liczby oktanowej, temperatury zapłonu, prężności par, zawartości ołowiu, wody, siarki i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych.
Są dwie normy oznaczania liczby oktanowej
Na świecie funkcjonują dwie podstawowe normy oznaczania liczby oktanowej: RON – Research Octane Number (funkcjonuje w Polsce) i MON – Motor Octane Number. Po dodaniu i podzieleniu przez dwa tworzą liczbę DON, którą stosuje się np.: w USA.
Obie te metody opierają się na tej samej zasadzie pomiaru, jednak różnią warunkami przeprowadzanych testów. W jednej i drugiej metodzie stosuje się test na jednocylindrowych silnikach o regulowanym stopniu sprężania. W czasie testu silnik utrzymuje stałe obroty i stopniowo zwiększany jest stopień sprężania.
W teście dla metody RON silnik pracuje z 600 obrotami na minutę, a w metodzie MON z 900 obrotami na minutę. Właśnie dlatego metoda MON lepiej oddaje sytuację, w której silnik pracuje pod dużym obciążeniem, a metoda ROD pracę pod małym i średnim obciążeniem. W obi testach nie ma wielkich różnic dla typowego paliwa, które pochodzi z rafinacji ropy naftowej.
Chrzczone paliwo jest niebezpieczne 🔥
Zasiarczone paliwo jest bardzo niebezpieczne dla silnika. Duża zawartość siarki może spowodować skrócenie czasu eksploatacji katalizatora i będzie zaburzać pracę systemu sterowania dawkowaniem paliwa. Możliwym skutkiem jest również korozja niektórych elementów silnika.
Dopuszczalna zawartość siarki w paliwie wynosi 10 mg/kg. Zachowanie właściwego przedziału prężności par umożliwia zbudowanie kompromisu pomiędzy łatwym rozruchem w niskiej temperaturze, a także uniknięciem tworzenia korków parowych w sezonie letnim.
Jak tego uniknąć?
Chcąc uniknąć tankowania chrzczonego paliwa, a tym samym narażania jednostki napędowej na uszkodzenia, powinno się wybierać jedynie renomowane stacje paliw, co znacznie ułatwia korzystanie z wybranej sieci stacji.
Ogromną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu silnika, pełnią również uszlachetniane paliwa, które zawierają w swoim składzie specjalne dodatki przeciwzużyciowe i czyszczące. Takie paliwo diesla ma pakiety dodatków, które oczyszczają silnik z nagromadzonych osadów oraz zapobiegają powstawaniu nowych. Pomagają także zachować układ paliwowy w dobrej kondycji.