04.09.2024

Co to jest AdBlue?

AdBlue to specjalny roztwór wodny mocznika stosowany w nowoczesnych silnikach diesla, który pomaga redukować emisję szkodliwych tlenków azotu. Działa w systemie selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), przekształcając tlenki azotu w nieszkodliwy azot i wodę. Poznajcie działanie AdBlue i dowiedzcie się, dlaczego jest niezbędne dla nowoczesnych pojazdów z silnikami diesla.

Czym jest AdBlue i jak działa?

AdBlue to bezbarwna, nietoksyczna ciecz składająca się w 32,5% z czystego wodnego roztworu mocznika i w 67,5% z wody demineralizowanej. Stosuje się go w nowoczesnych silnikach diesla wyposażonych w technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR - Selective Catalytic Reduction).

Celem AdBlue jest redukcja emisji szkodliwych tlenków azotu, które są jednymi z głównych zanieczyszczeń powietrza powstających podczas spalania paliwa w silnikach wysokoprężnych.

AdBlue działa poprzez wtrysk roztworu do układu wydechowego pojazdu, przed katalizatorem SCR. W wysokiej temperaturze wydechu AdBlue rozpada się na amoniak i dwutlenek węgla. Amoniak następnie reaguje z tlenkami azotu w katalizatorze SCR, przekształcając je w nieszkodliwe azot i wodę. Ten proces skutecznie redukuje ilość szkodliwych emisji tlenków azotu, pomagając pojazdom spełniać surowe normy emisji spalin, takie jak Euro 6 w Europie.

AdBlue jest ważnym elementem nowoczesnych systemów oczyszczania spalin w pojazdach z silnikami diesla, umożliwiając znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń i poprawę jakości powietrza. Regularne uzupełnianie AdBlue jest niezbędne dla prawidłowego działania systemu SCR i zapewnienia zgodności z normami emisji.

Jakie pojazdy wymagają stosowania AdBlue?

AdBlue jest wymagane w nowoczesnych pojazdach z silnikami diesla, które są wyposażone w technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Wymóg ten obejmuje szeroką gamę pojazdów, w tym:

  • Samochody osobowe - wiele nowoczesnych aut osobowych z silnikami diesla, zwłaszcza tych spełniających normy emisji Euro 6, korzysta z AdBlue, aby zredukować emisję tlenków azotu.
  • Ciężarówki i autobusy - pojazdy ciężarowe, autobusy oraz inne pojazdy komercyjne, które muszą spełniać rygorystyczne normy emisji spalin, również stosują AdBlue. Dotyczy to zarówno ciężkich ciężarówek, jak i lekkich pojazdów dostawczych.
  • Maszyny rolnicze i budowlane - wiele maszyn rolniczych, takich jak traktory, oraz sprzętu budowlanego, jak koparki i ładowarki, również korzysta z technologii SCR i wymaga AdBlue do redukcji emisji spalin.
  • Pojazdy przemysłowe - inne pojazdy specjalistyczne używane w przemyśle, takie jak pojazdy logistyczne czy wózki widłowe, mogą również wymagać stosowania AdBlue.

Jak uzupełniać AdBlue - krok po kroku

Uzupełnianie AdBlue jest prostym procesem, który możecie wykonać samodzielnie:

  1. Znajdźcie wlew AdBlue - zwykle znajduje się obok wlewu paliwa, w bagażniku lub pod maską samochodu. W instrukcji obsługi pojazdu znajdziecie dokładne położenie.
  2. Otwórzcie wlew AdBlue - odkręćcie nakrętkę wlewu AdBlue. Nakrętka jest zwykle niebieska, co pomaga ją łatwo zidentyfikować.
  3. Wlejcie AdBlue - korzystajcie z butelek lub kanistrów z AdBlue wyposażonych w specjalne dozowniki, które ułatwiają nalewanie i zapobiegają rozlaniu. Powoli wlewajcie płyn do zbiornika, aż osiągniecie odpowiedni poziom. Pojemność zbiornika AdBlue może się różnić w zależności od pojazdu, dlatego warto sprawdzić, ile płynu potrzebujecie.
  4. Zamknijcie wlew - po uzupełnieniu AdBlue dokładnie zakręćcie nakrętkę wlewu, aby zapobiec wyciekom.
  5. Sprawdźcie poziom AdBlue - w niektórych pojazdach poziom AdBlue można sprawdzić za pomocą komputera pokładowego. Upewnijcie się, że poziom jest odpowiedni, aby uniknąć problemów z emisją spalin i działaniem pojazdu.

Co się stanie, jeśli zabraknie AdBlue?

Jeśli zabraknie AdBlue w waszym pojeździe, system selektywnej redukcji katalitycznej przestanie działać poprawnie, co spowoduje zwiększenie emisji szkodliwych tlenków azotu.

Nowoczesne pojazdy wyposażone w system SCR są zaprogramowane, aby nie uruchamiać silnika, gdy poziom AdBlue jest zbyt niski, aby zapobiec uszkodzeniom i niespełnianiu norm emisji spalin.

W rezultacie, brak AdBlue może skutkować unieruchomieniem pojazdu, co wymusi na was natychmiastowe uzupełnienie płynu. Z tego powodu, ważne jest regularne sprawdzanie poziomu AdBlue i uzupełnianie go na czas, aby zapewnić płynne działanie pojazdu i zgodność z przepisami dotyczącymi emisji spalin.

Czy AdBlue jest szkodliwe dla środowiska?

AdBlue jest uważane za nieszkodliwe dla środowiska, zarówno w postaci czystej, jak i podczas stosowania w pojazdach. Składa się głównie z wody demineralizowanej i mocznika, który jest bezpieczny i nietoksyczny.

Główną funkcją AdBlue jest redukcja emisji szkodliwych tlenków azotu w spalinach silników diesla poprzez przekształcenie ich w nieszkodliwy azot i wodę, dzięki temu znacząco zmniejsza zanieczyszczenie powietrza i przyczynia się do ochrony środowiska.

AdBlue jest bezpieczny w użyciu, ale należy go odpowiednio przechowywać i stosować zgodnie z instrukcjami, aby uniknąć przypadkowego rozlania lub zanieczyszczenia.

Gdzie kupić AdBlue i ile to kosztuje?

AdBlue można kupić w wielu miejscach, takich jak stacje benzynowe, sklepy motoryzacyjne, supermarkety oraz przez internet na platformach e-commerce.

Cena AdBlue zależy od pojemności opakowania i miejsca zakupu, ale średnio wynosi od 2 do 5 zł za litr. W większych opakowaniach, takich jak 10-litrowe kanistry, koszt może wynosić około 30 do 50 zł.

Ceny mogą się różnić w zależności od producenta i miejsca zakupu, dlatego warto porównać oferty przed dokonaniem zakupu.

Jak przechowywać AdBlue?

AdBlue należy przechowywać w chłodnym, suchym miejscu, z dala od bezpośredniego światła słonecznego i źródeł ciepła. Optymalna temperatura przechowywania wynosi od -11°C do +30°C, co zapobiega zamarzaniu i rozkładowi roztworu.

AdBlue jest wrażliwe na zanieczyszczenia, dlatego przechowujcie je w oryginalnych, szczelnie zamkniętych pojemnikach, aby uniknąć kontaktu z brudem, kurzem czy innymi substancjami.

Najczęstsze problemy związane z AdBlue i jak je rozwiązywać

Zamarzanie AdBlue - AdBlue zamarza w temperaturze około -11°C, co jest problematyczne w zimowych warunkach. Aby temu zapobiec, przechowujcie AdBlue w odpowiednich warunkach, w pomieszczeniach, gdzie temperatura nie spada poniżej zera. W samochodach nowoczesnych systemy SCR są wyposażone w podgrzewanie zbiornika AdBlue, które uruchamia się automatycznie w niskich temperaturach.

Zanieczyszczenie AdBlue - AdBlue jest wrażliwe na zanieczyszczenia, które mogą blokować układ SCR i powodować awarie. Aby tego uniknąć, zawsze używajcie oryginalnych, szczelnie zamkniętych pojemników i napełniajcie zbiornik starannie, unikając kontaktu płynu z brudem i kurzem. Jeśli system SCR zostanie zanieczyszczony, konieczne może być przepłukanie lub wymiana elementów układu.

Niskie poziomy AdBlue - jeśli poziom AdBlue spadnie zbyt nisko, nowoczesne pojazdy mogą uniemożliwić uruchomienie silnika. Regularnie sprawdzajcie poziom AdBlue i uzupełniajcie go zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. W przypadku alarmu niskiego poziomu, natychmiast uzupełnijcie płyn.

Wycieki AdBlue – mogą powodować korozję metalowych części pojazdu. Jeśli zauważycie wyciek, dokładnie sprawdźcie wszystkie przewody i połączenia układu SCR. Naprawcie lub wymieńcie uszkodzone komponenty, aby zapobiec dalszym wyciekom i uszkodzeniom.

Błędy systemu SCR - czasami system SCR może wyświetlać błędy na desce rozdzielczej. Może to być spowodowane problemami z czujnikami, zanieczyszczeniami lub innymi awariami. W takim przypadku warto skontaktować się z profesjonalnym mechanikiem, który zdiagnozuje problem za pomocą narzędzi diagnostycznych i przeprowadzi niezbędne naprawy.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: