Zawór EGR pełni bardzo ważną rolę w samochodzie, zarówno w zakresie pracy pojazdu, jak i względem środowiska. Jak działa ten element? Czy jest potrzebny w aucie? Sprawdźcie!
EGR co to jest?
EGR to zawór układu recyrkulacji spalin, jego nazwa pochodzi z języka angielskiego: Exhaust Gas Recirculation. Stanowi element odpowiedzialny za cofanie części spalin do układu dolotowego.
Proces ten ma na celu obniżenie ilości tlenu w powietrzu, które jest dostarczane do komory spalania, ze względów ekologicznych. Powoduje to obniżenie emisji bardzo szkodliwych tlenków azotu, co jest efektem zmniejszenia temperatury spalania mieszanki paliwowo-powietrznej i spowolnienia całego procesu.
Jak działa zawór EGR?
W silnikach, które są wyposażone w zawór EGR, układ wydechowy oraz dolotowy są połączone wąskim przewodem, który umożliwia przepływ niedużej porcji spalin do kolektora dolotowego. Zawór EGR stanowi element przewodu i „decyduje” czy spaliny trafiają do układu dolotowego, kiedy do niego trafią oraz jak długo będzie trwać.
Nowe zawory EGR mają sterowanie elektromagnetyczne, co powoduje że otwierają się płynnie, w dowolnym zakresie, a także regulują porcję spalin, która ma trafić w danym momencie do komory spalania. Starsze były sterowane pneumatycznie i niestety nie regulowały dawki spalin płynnie, raczej otwierały się i zamykały.
O tym, czy zawór EGR się otworzy, decyduje sterownik pracy silnika. EGR będzie zamknięty na obrotach biegu jałowego i do momentu, w którym silnik nie będzie obciążony lub nie osiągnie optymalnej temperatury pracy. Nie otworzy się też w czasie pełnego obciążenia silnika. Porcja spalin wróci też do jednostki przy niskim i średnim obciążeniu, także w średnim zakresie obrotów.
Zawór EGR - jak sprawdzić czy działa?
Najlepszym sposobem na sprawdzenie, czy zawór EGR działa prawidłowo jest skorzystanie z urządzenia diagnostycznego, które będzie podpięte pod komputer pokładowy, w sytuacji gdy wyświetla się kontrolka check engine. Możecie to zrobić w warsztacie samochodowym.
Uszkodzony lub zapchany EGR – objawy
Najczęstszą przyczyną awarii EGR jest zanieczyszczenie go, ale w najnowszych konstrukcjach zdarza się, że uszkodzeniu ulegają układy sterujące jego pracą.
Do objawów problemów z zaworem EGR należą:
- Kontrolka Check Engine – to sygnał, że doszło do mocnego zanieczyszczenia zaworu oraz problemów z przepływem spalin do układu dolotowego.
- Problemy z uzyskaniem pełnej mocy silnika – zapchany zawór powoduje silne zanieczyszczenie kolektora dolotowego. Jeśli EGR zablokuje się w pozycji zamkniętej, wówczas układ odprowadzania spalin nie będzie pracował prawidłowo i komputer zapisze błędy.
- Nierównomierna praca silnika na biegu jałowym – zawór jest zablokowany w pozycji otwartej.
- Trudności z płynnym przyspieszaniem – zawór zablokowany w pozycji otwartej.
- Utrudniony rozruch zimnego silnika – zawór zablokowany w pozycji otwartej.
Czy można jeździć z uszkodzonym EGR? Jakie są konsekwencje?
Zbyt duże zanieczyszczenie zaworu EGR skutkuje utrudnioną pracą elementów sterujących, dochodzi do ich przeciążenia i w efekcie do awarii. Niekiedy dochodzi również do wypalenia materiału wewnątrz zaworu, z powodu agresywnego działania spalin na jego elementy.
Z kolei jazda z uszkodzonym zaworem lub całkowita eliminacja przez zaślepienie lub usunięcie zaworu znacznie zwiększy ilość emitowanych szkodliwych substancji do atmosfery, a to może doprowadzić do zatrzymania dowodu rejestracyjnego w czasie kontroli.
Czyszczenie EGR
Regularne czyszczenie zaworu EGR celem profilaktyki ma sens, jeśli będziecie to robić co 60-80 tys. km. Z pewnością wydłuży to jego żywotność, ale niestety nie zagwarantuje Wam 100% bezawaryjności na kolejny interwał.
Lepszą praktyką od czyszczenia zaworu EGR jest wymiana na nowy. To jednak spory koszt, w przypadku oryginalnej części. Niestety zamienniki są bardzo często kiepskiej jakości, co nie rozwiąże problemu.