20.03.2023

Co zrobić gdy elektryka w aucie przestanie działać?

Nowoczesne samochody są wyposażone w różne rozwiązania elektroniczne, które mają wspierać kierowcę w czasie jazdy oraz dbać o jego bezpieczeństwo. Dlatego, gdy dojdzie do awarii elektroniki w aucie, to nie ma żartów. Jak sobie poradzić, gdy elektryka w samochodzie przestanie działać?

Nie działa akumulator – co zrobić?

Jak wszystkie elementy w samochodzie, akumulatory też mogą ulec awarii. Jeśli w aucie nie ma napięcia, to z samym akumulatorem niewiele uda się zdziałać, poza czyszczeniem klem lub zmierzeniem napięcia.

W nowszych autach stosuje się akumulatory bezobsługowe, które mają tzw. zielone oczko – wskaźnik zużycia znajdujący się na obudowie. Jeśli jest ono w kolorze zielonym, oznacza to, że bateria jest w dobrym stanie, a jeśli blaknie lub ciemnieje, to jest zużyta i niedługo całkowicie się wyczerpie.

Alternator uległ awarii – co dalej?

Jeśli w samochodzie światła zaczną przygasać w czasie jazdy, szyby będą się wolniej otwierać lub nawet wystąpią problemy z odpalaniem pojazdu, wówczas należy sprawdzić napięcie akumulatora. Często może również dochodzić do zapalenia się lampki kontrolnej akumulatora – ta będzie się zapalać, następnie zgasnąć, a żadne negatywne skutki nie będą odczuwalne.

To klasyczny problem z alternatorem, który uległ awarii i raz ładuje akumulator, a innym razem nie. Chcąc sprawdzić napięcie i ładowanie akumulatora, należy użyć miernika napięcia przy wyłączonym silniku oraz przy uruchomionym.

Jeśli akumulator jest rozładowany, wówczas wystarczy go podładować. Jeśli napięcie ładowania nie jest prawidłowe, wówczas trzeba podjąć stosowne kroki, gdyż akumulator nie otrzymuje prądu, co powoduje, że zaczyna się rozładowywać. To niebezpieczne, ponieważ dojdzie do tego, że auto po prostu stanie i nie da się go uruchomić oraz włączyć świateł awaryjnych.

Dystrybucja prądu – uwaga na przewody i kostki elektryczne

Wraz z biegiem czasu przewody oraz kostki elektryczne mogą zostać zużyte. Niekiedy nawet zwierzęta, takie jak kuny czy inne gryzonie, mogą je przegryźć. Kostki oraz przewody mogą się też przecierać, jeśli są zamontowane w okolicy świateł i nie zostały dobrze zabezpieczone.

Pierwszym sygnałem ostrzegawczym będzie pogorszenie pracy świateł, które należy wówczas dokładnie sprawdzić. Poza tym, kable można wymienić samodzielnie, gdyż są montowane na tzw. wcisk.

Sprawdźcie bezpieczniki

Awarie elektryczne mogą być związane również z odbiornikami prądu, czyli urządzeniami i światłami, te również się zużywają i przepalają. Elektryka nie pracuje prawidłowo? Sprawdźcie bezpieczniki w aucie. Jest ich co najmniej kilkadziesiąt, dlatego najlepiej znaleźć schemat wszystkich bezpieczników wraz z opisem i lokalizacją skrzynki.

Zwykle jedna z nich jest schowana w okolicy deski rozdzielczej, a druga pod maską obok akumulatora. Jeśli nie działa Wam konkretny element w samochodzie, to najlepiej sprawdzić na schemacie, gdzie znajduje się do niego bezpiecznik i go wymienić. Schematy bezpieczników znajdziecie w instrukcji samochodu lub w Internecie.

Najczęściej bezpieczniki odpowiadające za urządzenia, które poprawiają komfort jazdy, znajdują się za schowkiem w desce rozdzielczej lub w okolicy tunelu centralnego. Fakt, że dostęp do nich nie będzie zbyt komfortowy, ale nie sprawi Wam większych problemów.

W skrzynce pod maską znajdziecie bezpieczniki, które odpowiadają za prawidłową pracę systemów służących do jazdy samochodem, takich jak pompa paliwa czy ABS.

Przepalony bezpiecznik rozpoznacie po tym, że jest przydymiony, a drucik, który łączy dwie blaszki, jest zerwany. Jest to widoczne przy dobrym świetle.

Co ważne – bezpiecznik powinno się wymieniać na taki sam, jak był już zamontowany. Nie wybierajcie silniejszych czy słabszych produktów. Założenie mocniejszego bezpiecznika grozi awarią, a nawet pożarem!

Niedziałające światła w samochodzie – co sprawdzić?

Jeśli żarówki w aucie nie świecą, to należy je wymienić na nowe. Niestety nie zawsze jest to takim prostym zadaniem, gdyż przy niektórych światłach należy zdemontować cały reflektor, grill, a nawet wyjąć akumulator. Jeśli nie chcecie tego robić samodzielnie, wystarczy udać się do warsztatu samochodowego, a jeśli się na to zdecydujecie, to pamiętajcie, aby wymienić żarówki na takie, jakie rekomenduje dany producent samochodu.

Przepalenie żarówki kierunkowskazów łatwo zdiagnozować – jeśli jedna się przepali, to druga będzie działała ze zdwojoną częstotliwością.

Wymieniając żarówki, pamiętajcie o to, by nie dotykać ich palcami. Zwłaszcza w przypadku świateł przednich. Najlepiej załóżcie rękawiczki i wytrzyjcie żarówki przed ich założeniem. Każde zabrudzenie może doprowadzić do szybszego zużycia się źródła światła.

Uwaga na efekt choinki!

Chodzi o zjawisko, w którym po wciśnięciu hamulca zapalają się kierunkowskazy lub światło przeciwmgielne, a gdy włączycie światła mijania, to zapali się światło stopu.

Zwykle przyczyną są przebicia, które powodowane są zawilgoceniem świateł od wewnątrz. Chcąc rozwiązać ten problem należy wysuszyć i uszczelnić lampy z użyciem silikonu. Ważne, by go nie nałożyć na elementy ruchome, czyli te które demontujemy w czasie wymiany żarówki.

Niedziałające wycieraczki i elektryczne szyby

Bardzo często psują się silniki wycieraczek oraz mechanizmy opuszczania i podnoszenia szyb. Niekiedy również awarii mogą ulec siłowniki centralnego zamka. Wówczas trzeba wykluczyć przepalenie się bezpiecznika, a w diagnozie tego problemu pomoże multimetr. To narzędzie daje możliwość sprawdzenia czy prąd dociera do silniczka układu. Jeśli tak jest, należ zamówić oraz wymienić mechanizm.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: