20.01.2023

Co zrobić, gdy wlejesz do baku nie to paliwo?

Tankowanie to nie jest skomplikowana czynność, ale każdemu może zdarzyć się pomyłka przy wyborze paliwa. Niestety ta może dużo kosztować. Nie tylko nerwów, ale również w naprawie uszkodzonych elementów. Co robić, gdy do baku wlejecie złe paliwo? Na co uważać najbardziej? Sprawdźcie!

 

Olej w baku auta na benzynę

Niewielka dolewka oleju napędowego do baku auta zasilanego benzyną spowoduje, że silnik odpali, ale podczas jazdy może nie mieć wystarczająco dużo mocy lub jego praca będzie niepokojąco nierówna. Długotrwała jazda z dolewką oleju może doprowadzić do awarii katalizatora, której wymiana w nowszych modelach będzie dość kosztowna.

Gdy jednak dolejecie większą ilość oleju napędowego, wówczas unieruchomicie jednostkę napędową.

W obu przypadkach trzeba będzie odstawić auto do warsztatu, gdzie mechanicy wypompują paliwo ze zbiornika i przeczyszczą cały układ.

Źle dobraliście liczbę oktanową

Obecnie możliwość zatankowania samochodu zasilanego benzyną olejem jest praktycznie niemożliwa. Zwykle końcówka pistoletu już nie pasuje do wlewu, co powinno być wyraźnym sygnałem dla kierowcy, że coś jest nie tak.

Nie mniej jednak, wciąż dochodzi do sytuacji, w których zmotoryzowanym zdarza się dolać benzynę o złej liczbie oktanowej do baku swojego auta. Wówczas, w jednostkach napędowych starego typu, powinno się dotankować właściwe paliwo, co pozwoli silnikowi pracować bez żadnych problemów.

Z kolei w nowoczesnych silnikach, komputer sterujący, który jest przygotowany do takich sytuacji, dostosuje pracę do parametrów wlanej do baku benzyny.

Do auta na olej wlaliście benzynę

Problemy pojawią się w nowoczesnych autach z jednostkami zasilanymi olejem. Jeśli się w porę zorientujecie, nie odpalajcie silnika! Auto powinno zostać odholowane do warsztatu mechanicznego, w którym specjaliści spuszczą paliwo, przeczyszczą układ, wymienią filtr paliwa i wleją do zbiornika olej napędowy.

Gorzej, gdy odpalicie silnik. W nowoczesnych jednostkach wysokoprężnych olej napędowy podlega procesowi spalania, ale wcześniej smaruje aparaturę wtryskową, która jest dość delikatna. Benzyna, jak wiecie, nie ma właściwości smarnych, a gdy pojawi się w silniku, wówczas może zatrzeć najważniejsze elementy układu wtryskowego. 

Oznacza to, że będziecie musieli liczyć się z koniecznością wymiany wtryskiwaczy, ewentualnie pompowtrysków, pompy wysokiego ciśnienia, paliwa, a nawet z remontem całego silnika. Wszystkie czynności spowodują ogromne koszty. 

NaprawaNarzędziaOponyNaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiady
Udostępnij:
Artykuł
24.02.2021

Klimatyzacja - jak rozpoznać, że czas na serwis? Podpowiadamy!

Klimatyzacja kiedyś była luksusem dostępnym dla właścicieli pojazdów premium, a teraz stanowi rutynowe wyposażenie większości aut. Nic w tym dziwnego, że producenci postawili na to wyposażenie i zaczęli montować je w swoich maszynach – nikt nie lubi odbywać długich tras w wysokich temperaturach, a upalne dni i widmo trasy często spędza kierowcom sen z powiek. Niewiele osób wie jednak, że jest ona nieoceniona także zimą. Sprawdź, co jeszcze powinieneś o niej wiedzieć!
Artykuł
18.05.2022

Jakie są przyczyny większego zużycia paliwa?

Obecne ceny paliwa smucą każdego kierowcę. Nic nie zapowiada tego, żeby miały spaść, a zmotoryzowani Polacy nawet już drżą w obawie przed końcem lipca, gdy tarcza antyinflacyjna przestanie obowiązywać, a ceny znów pójdą w górę. Chcąc zaoszczędzić na paliwie szukamy przyczyn jego szybszego zużycia. Niektóre z nich mogą być naprawdę błahe, a po ich wyeliminowaniu, spalanie znacznie spadnie. Sprawdźcie, jakie są przyczyny większego zużycia paliwa.
Artykuł
23.09.2024

Drgania kierownicy na postoju - to musisz sprawdzić

Drgania kierownicy na postoju to sygnał, którego nie można ignorować. Choć mogą wydawać się niegroźne, mogą wskazywać na poważniejsze problemy z silnikiem, układem kierowniczym lub zawieszeniem. Sprawdź, co może być przyczyną tych wibracji i kiedy warto udać się do mechanika, aby uniknąć kosztownych napraw.