31.05.2024

Common rail - co to takiego? Jak to działa?

System common rail w silnikach diesla niesie szereg korzyści dla pracy silnika, a także dla kierowcy, który zyskuje lepszy komfort jazdy. Jak działa ten układ? Jakie ma zalety? Czy jego naprawa jest droga? Dowiedzcie się z naszego poradnika!

Co to jest Common Rail?

Common Rail, to zaawansowany system wtrysku paliwa, stosowany głównie w nowoczesnych silnikach Diesla.

Ten system zmienił podejście do budowy i działania silników Diesla, oferując znaczące poprawy w wydajności i redukcji emisji spalin, minimalizując zapotrzebowanie na paliwo oraz podnosząc komfort jazdy.

Budowa systemu Common Rail

System Common Rail składa się z trzech najważniejszych elementów:

  • Pompa wysokiego ciśnienia – jej zadaniem jest dostarczenie paliwa z baku, filtra i przewodów do szyny (common rail) w układzie paliwowym.
  • Szyna (common rail) – ma postać zbiornika lub rury i służy do magazynowania paliwa pod wysokim ciśnieniem i dostarczania go do każdego z wtryskiwaczy. Ciśnienie w szynie może wynieść nawet 2000 barów, co ma ogromne znaczenie dla efektywności procesu spalania.
  • Wtryskiwacze – znajdują się na końcach szyny i odbierają ze sterownika silnika informacje o optymalnym momencie uwolnienia ciśnienia wtrysku. Wtryskiwacze common rail precyzyjnie dozują i wtryskują paliwo do cylindrów silnika pod bardzo wysokim ciśnieniem, dzięki elektronicznemu sterowaniu, możliwe jest dokładne kontrolowanie czasu i ilości wtrysku, co pozwala na optymalizację procesu spalania.

Jak działa system Common Rail?

W systemie Common Rail, paliwo jest ciągle pompowane do wspólnej szyny, gdzie jest utrzymywane pod stałym, wysokim ciśnieniem niezależnie od obrotów silnika.

Wtryskiwacze, sterowane elektronicznie przez ECU (jednostkę sterującą silnikiem), precyzyjnie wtryskują paliwo do komór spalania w odpowiednim momencie cyklu pracy silnika i w odpowiednich ilościach.

Bardzo duże znaczenie ma kształt zaworu, który przypomina sitko – to pozwala dostarczać paliwo pod dużym ciśnieniem w formie mgiełki.

Korzyści z zastosowania technologii Common Rail w silnikach Diesla

System Common Rail ma wiele zalet, które cenią kierowcy, m.in.:

  • Zwiększona wydajność - wysokie ciśnienie wtrysku i precyzyjne sterowanie wtryskiem, pozwalają na efektywniejsze dostarczanie paliwa, co przekłada się na lepsze spalanie i zwiększoną moc silnika.
  • Redukcja emisji szkodliwych substancji - lepsze spalanie oznacza mniejszą emisję cząstek stałych i tlenków azotu.
  • Zmniejszenie hałasu – silniki, wyposażone w system Common Rail, pracują ciszej niż tradycyjne silniki Diesla, głównie dzięki bardziej kontrolowanemu spalaniu, które przebiega równomiernie.
  • Zwiększony komfort jazdy - system zapewnia lepszą reakcję silnika na polecenia z pedału gazu oraz płynniejszą pracę silnika.

Typowe problemy i awarie w systemach Common Rail

Nowoczesne systemy Common Rail są bardzo precyzyjne, ale niestety także mocno wrażliwe na jakość paliwa – już nawet niewielkie zanieczyszczenia mogą zaszkodzić tłoczkom wtryskiwacza, zaworowi regulacji ciśnienia lub zapchać końcówkę. Zwykle to niska jakość paliwa jest główną przyczyną dalszych problemów z Common Rail.

Typowymi objawami dla usterki systemu, są:

  • Wyraźny spadek mocy silnika.
  • Gaśnięcie jednostki napędowej.
  • Problemy z zapłonem.
  • Zwiększone zużycie paliwa.
  • Nierównomierna praca silnika.
  • Stukanie pod maską.
  • Świecąca się kontrolka świec żarowych oraz check engine.
  • Zwiększone dymienie podczas przyspieszania.

Diagnostyka i naprawa systemów Common Rail

Po wykryciu usterki Common Rail, należy jak najszybciej zareagować, aby nie dopuścić do efektu domina, gdy jedna awaria stworzy kolejną, np.: nieodpowiednie dawki wtrysku paliwa będą powodować dymienie, a to wpłynie na kondycję zaworu EGR, turbosprężarki czy filtra GPF.

Wadliwa praca wtryskiwaczy może zostać naprawiona dwoma metodami – poprzez regenerację, koszt regeneracji jednego wtryskiwacza wyniesie od 200 do 800 zł lub wymianę, która będzie kosztować znacznie więcej – nawet do 4 000 zł za jeden nowy wtryskiwacz. Koszt wymiany nie wyniesie więcej niż 100-300 zł.

Z kolei, nowa szyna common rail to koszt do 1000 zł, a pompa ciśnienia paliwa może kosztować nawet do 5000 zł, regeneracja pompy wyniesie nawet ponad połowę mniej, ale może nie być zawsze możliwa.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: