06.03.2023

Czas zaplanować wiosenne porządki w samochodzie! Jak zadbać o auto po zimie?

Do pierwszego dnia wiosny jeszcze zostało trochę czasu, ale to dobry moment, aby zacząć planowanie wiosennych porządków w swoim samochodzie. Czym i kiedy najlepiej się zająć? Na co zwrócić szczególną uwagę? Sprawdźcie nasz poradnik!

Najlepiej zacząć od podwozia

Przed wypolerowaniem nadwozia, najlepiej zajrzeć pod auto. Mycie podwozia nie jest najłatwiejszym zadaniem, bo wymaga dostępu do kanału lub najazdu, ale zdecydowanie warto to zrobić.

Na podwoziu gromadzi się błoto, sól, piasek i inne zabrudzenia, które mogą stać się w przyszłości przyczyną korozji. W przypadku samochodów używanych warto również przeprowadzić kontrolę zawieszenia i wszelkich elementów, które znajdują się pod samochodem.

Do mycia podwozia wystarczy zwykła szczotka albo myjka ciśnieniowa. Trzeba uważać podczas mycia komory silnika, aby nie zalać wrażliwej elektroniki!

Sprawdzenie hamulców po zimie

Okres zimowy jest bardzo trudny dla samochodów – piasek, który jest wszechobecny bardzo łatwo wchodzi w okładziny oraz tarcze hamulcowe, co przyspiesza ich zużycie. W skrajnych przypadkach może nawet doprowadzić do ich zniszczenia, nawet jeśli były wymieniane całkiem niedawno.

To nie wszystkie zjawiska, które mogą uszkodzić układ hamulcowy w samochodzie. Płyn hamulcowy, który znajduje się w przewodach jest bardzo higroskopijny, co oznacza że wchłania wilgoć, a tej w sezonie jesienno-zimowym nie brakuje. Dlatego też najlepiej sprawdzić parametry płynu hamulcowego – zawartość wody zmniejsza temperaturę wrzenia, a to może doprowadzić do niebezpieczeństwa w trasie, bo zagotowanie płynu hamulcowego spowoduje utratę siły hamowania w jednym lub w kilku kołach!

Stan płynu hamulcowego można sprawdzić specjalnym miernikiem, który kontroluje temperaturę września. Pierwszym objawem zużytego płynu będzie miękki pedał hamulca, a poczucie że wpada on głębiej lub działa łagodniej niż zwykle, jest jasnym sygnałem, by sprawdzić stan płynu hamulcowego.

Karoseria – dokładne mycie i zabezpieczenie

Na karoserii również gromadzą się zabrudzenia, takie jak piach, kurz, błoto czy sól. Przy pierwszym myciu najlepiej uzbroić się w cierpliwość i zmyć brud wodą z myjki ciśnieniowej, a dopiero następnie użyć szamponu samochodowego, który rozpuści tłuste plamy i skupiska soli, a nawet inne zabrudzenia, z którymi nie poradziła sobie woda.

Pamiętajcie jednak, że nie wszędzie możecie umyć swój samochód, nawet jeśli zamierzacie to zrobić na prywatnej posesji!

Po dokładnym umyciu karoserii, czas na zabezpieczenie lakieru. Najlepiej pokryć go woskiem, który będzie chronił przez promieniami słońca oraz ułatwi kolejne mycie w przyszłości.

Sprzątamy wewnątrz auta

Jeśli macie odczucie nieświeżości w kabinie po sezonie zimowym, to znak że mogła się tam zebrać spora wilgoć, która wniknęła w różne elementy. Można się jej pozbyć, gdy tylko zrobi się cieplej. Wówczas najlepiej dokładnie wywietrzyć samochód i użyć klimatyzacji, która osusza powietrze.

Warto zdecydować się też na wyczyszczenie kanałów nawiewu. Dotyczy to zwłaszcza samochód starszych, które nie mają filtra kabinowego, co powoduje, że zalega w nich sporo zanieczyszczeń, w których mogą rozwinąć się bakterie. Nawiew można wyczyścić specjalnymi środkami w puszkach, które wprowadza się do nawiewu w postaci pianki lub aerozolu rozpylonego wewnątrz, który następnie będzie krążył w obiegu przez kilka minut.

Nie zapominajcie również o odkurzeniu i umyciu wnętrza auta. Możecie wyczyścić kokpit specjalnymi ściereczkami jednorazowego użytku i wyprać welurową tapicerkę foteli. Możecie to zrobić w profesjonalnych punktach czyszczenia samochodów, jeśli boicie się, że sami uszkodzicie materiał.

Wymiana filtrów samochodowych!

Po zimie należy sprawdzić stan filtrów samochodowych. Najprościej to przeprowadzić w filtrze powietrza, który z łatwością możecie wymienić samodzielnie. Trudniej może być w przypadku filtra paliwa lub oleju, ale tu z pomocą przyjdą Wam mechanicy, którzy mają do tego odpowiednie narzędzia oraz wiedzą, jak zutylizować filtry.

Pamiętajcie, że nieprawidłowo działające filtry samochodowe mogą również stanowić przyczynę awarii w przyszłości, dlatego nie warto tego bagatelizować!

Akumulator wymaga sprawdzenia

Żywotność akumulatorów wynosi zaledwie kilka lat. Dzieje się to z powodu dużej liczby elektroniki, która znajduje się w nowoczesnych samochodach, ale największym wrogiem akumulatora jest niska temperatura.

W czasie minusowych temperatur na zewnątrz uruchomienie silnika diesla to duże obciążenie dla akumulatora, wiosną może się okazać, że jego kondycja nie jest już taka, jak powinna. Dlatego warto sprawdzić u mechaników stan akumulatora.

Wymiana wycieraczek samochodowych

Zima nie oszczędza mechanicznych wycieraczek samochodowych. Piach, sól, błoto to nie są ich przyjaciele, a same pióra również często przymarzają do szyb, nawet po dokładnym ich odśnieżeniu.

Zmrożona i osłabiona guma wycieraczek może ulec pęknięciu, odkształceniu i po prostu straci swoje właściwości. Warto wymienić wycieraczki na nowe, nie ryzykując że przy pierwszej wiosennej ulewie, to nie staną na wysokości zadania! Ograniczona widoczność za kółkiem może doprowadzić do zagrożenia na trasie.

Klimatyzacja może wymagać odgrzybienia

Nieużywanie klimatyzacji zimą nie jest dobrym pomysłem. Jej działanie to nie tylko schładzanie powietrza, ale również osuszanie go, co pozwala na odprowadzenie nadmiaru wilgoci z samochodu i dbanie o cały układ klimatyzacji.

Długotrwałe nie używanie jej w sezonie zimowym może spowodować rozwój korozji turbosprężarki!

Wiosną najlepiej wykonać odgrzybianie klimatyzacji, aby uniknąć ryzyka alergii lub innych chorób. Czasami niezbędne jest również uzupełnienie czynnika chłodzącego.

Wymiana opon z zimowych na letnie

Według prognoz już w marcu mogą pojawić się dodatnie temperatury, więc po obserwacji pogody przez kilka dni, warto zaplanować wymianę opon na letnie. Zwłaszcza, że wysokie temperatury są szkodliwe dla opon zimowych – ich mieszanka ulega zużyciu znacznie szybciej.

I mało tego, auta z zimowymi oponami w sezonie wiosenno-letnim będą miały tendencję do niepewnego prowadzenia na zakrętach i będą miały dłuższą drogę hamowania, niż opona letnia!

Mycie felg  samochodowych

Mowa nie tylko o zewnętrznej stronie, ale również o wewnętrznej. Można umyć felgi stosując specjalne preparaty rozpuszczające plamy i osad oraz pył pochodzący z klocków hamulcowych.

Po umyciu należy dokładnie osuszyć felgi i wyważyć je w warsztacie samochodowym, być może będą również wymagały drobnych napraw!

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: