Uszkodzone elementy układu wydechowego lubią robić dużo hałasu. Niektóre charakterystyczne dźwięki powodują, że można rozpoznać po nich usterkę. Sprawdźcie, o czym mowa.
Jak zbudowany jest układ wydechowy?
Układ wydechowy w samochodzie odpowiada za zredukowanie hałasu pracy silnika oraz zatrzymywanie spalin przed przedostawaniem się do kabiny, co jest szkodliwe dla naszego zdrowia.
Budowa układu wydechowego, jak również jego wymiary i rozmieszczenie poszczególnych elementów, są zależne od modelu samochodu. Może się składać z innych części, ale w głównej mierze jest zbudowany z:
- Kolektora wydechowego.
- Rezonatora.
- Katalizatora.
- Filtra cząstek stałych (GPF i DPF).
- Tłumika przedniego, środkowego i końcowego.
- Rur łączących tłumiki.
Tak, jak inne elementy samochodu, układ wydechowy również ulega zużyciu, a w zależności od uszkodzeń praca silnika może powodować różne dźwięki.
Przyczyną hałasu może być tłumik
Jednym z elementów układu wydechowego, który powoduje ograniczenie hałasu pracującego silnika, jest tłumik. Jeśli dojdzie do jego skorodowania, np.: w wyniku eksploatacji, wówczas auto będzie znacznie głośniej pracować. Jest to spowodowane dziurami lub pęknięciami, przez które wydostają się spaliny, a dźwięki nie są poprawnie tłumione.
Auto zwykle jest wyposażone w dwa lub trzy tłumiki, które mają wewnętrzne przegrody zajmujące się redukcją hałasu. Ich zużycie spowoduje głośniejszą pracę pojazdu, a sam dźwięk może przypominać basowe dudnienie. Gwarantujemy, że z pewnością go usłyszycie, zarówno Wy, jak i inni uczestnicy ruchu drogowego.
Jedyna rada to wymiana tłumika na nowy.
Nieszczelność w kolektorze wydechowym
Jeśli doszło do takiej sytuacji, wówczas silnik będzie wydawał z siebie charakterystyczny metaliczny hałas, a do tego spaliny będą się dostawać do kabiny. Jazda z nieszczelnym kolektorem wydechowym będzie nie tylko nieprzyjemna, ale również niebezpieczna dla Waszego zdrowia!
Ta usterka może również powodować wibracje, które doprowadzą do wydostania się gazów. To nie wszystko, mogą się również pojawić luźne połączenia z innymi elementami całego układu wydechowego.
Nieszczelny kolektor należy jak najszybciej wymienić lub naprawić.
To mogą być problemy z silnikiem
Słyszycie odgłosy strzelania albo trzaskania? To silnik może je powodować, np.: z powodu uszkodzenia turbosprężarki.
Uszkodzony rezonator powoduje hałas
Ten element znajduje się na początku układu wydechowego, jest zbudowany ze stali i musi być wytrzymały na bardzo wysokie temperatury gazów, które opuszczają jednostkę napędową. Odpowiada również za stabilizację wydechu i oczywiście zmniejszenie hałasu, który generuje silnik.
Uszkodzony rezonator traci zdolność pochłaniania fal dźwiękowych o niskich częstotliwościach, wówczas możecie poczuć również zapach spalin w kabinie, usłyszeć charakterystyczne grzechotanie, a nawet zobaczyć dym, który wydostaje się spod auta.
Problemy z rezonatorem mogą być spowodowane przez rdzę, wypalenie metalu, a nawet uszkodzenia mechaniczne. Gdy dojdzie do sytuacji, w której nie będzie pracował prawidłowo, to musicie liczyć się z jego naprawą lub wymianą.
Katalizator uwalnia hałas
Katalizator odpowiada za ograniczenie emisji szkodliwych substancji w spalinach i zmniejsza hałas generowany przez układ wydechowy.
Jeśli dojdzie do jego uszkodzenia, to efektem może być powstawanie przeciwciśnienia, które prowadzi do silnej emisji gazów, a w rezultacie jeszcze głośniejszej pracy całego układu wydechowego.
Może się pojawić dźwięk metalicznego pobrzękiwania, które jest spowodowane uszkodzeniem wkładu lub obudowy katalizatora.