19.12.2022

Czy warto inwestować w ogrzewanie postojowe?

Wielu kierowców uważa ogrzewanie postojowe za prawdziwy luksus, w który warto zainwestować. Nie jest to tani element wyposażenia, ale z pewnością koszt zwraca się zimą, gdy nie trzeba walczyć z zimnym silnikiem, rozładowanym akumulatorem i dyskomfortem jazdy w zimnej kabinie.

 

Co to jest ogrzewanie postojowe?

Ogrzewanie postojowe, to specjalny system samochodowy, którego zadaniem jest nagrzanie pojazdu w czasie postoju. Przydaje się zwłaszcza kierowcom, którzy parkują na zewnątrz w okresie jesienno-zimowym.

Nie jest prawdą, że nie można go zamontować w każdym samochodzie, na rynku jest bowiem kilka rodzajów tego produktu i można go obsługiwać na różne sposoby.

Zalety ogrzewania postojowego

To zarówno oszczędność czasu, jak i pieniędzy – nie trzeba skrobać szyb co rano, a pojazd nagrzeje się bez włączonego silnika, co nie spowoduje dodatkowych kosztów za paliwo. Samo rozwiązanie jest także ekologiczne i nie generuje szkodliwych substancji do środowiska. Nie dostaniesz za nie również mandatu, ponieważ nie włączasz silnika na postoju.

Montaż ogrzewania postojowego przekłada się również na bezpieczeństwo – włączając system minimalizujesz ryzyko niedokładnie oczyszczonej szyby i tym samym zmniejszonej widoczności, a także nie wydłużasz czasu swojej reakcji, w wyniku niskiej temperatury w kabinie.

Jak działa ogrzewanie postojowe?

System synchronizuje pracę układu chłodzenia oraz wentylacji samochodu. Podgrzewa płyn chłodniczy, co podnosi temperaturę silnika, a w tym czasie ciepłe powietrze dostaje się do kabiny. Dzięki temu silnik zużywa się w mniejszym stopniu i startuje z wyższą temperaturą.

Całość działa w oparciu o agregat grzewczy, który montuje się pod maską. Urządzenie łączy układ wentylacji i chłodzenia, a zasilane jest paliwem, pobieranym bezpośrednio ze zbiornika, co powoduje że agregat nie potrzebuje do pracy włączonego silnika.

Specjalny wentylator zasysa powietrze, które jest niezbędne w procesie spalania, a grzałka sygnalizuje ruch płynu chłodzącego w zamkniętym obiegu. Płyn jest przekazywany do wymiennika cieplnego, silnika i z powrotem do agregatu. Powtarzalny cykl powoduje gromadzenie się ciepła, które dostaje się do kabiny przez fabryczny układ wentylacyjny.

Cały proces (w czasie nawet największego mrozu) trwa około 20 minut.

Dwa typy ogrzewania postojowego

Na rynku znajdziecie ogrzewanie elektryczne oraz spalinowe. Każde z nich pasuje do innego typu auta, a także działa inaczej i jest zasilane z innych źródeł.

Elektryczne ogrzewanie postojowe jest najprostsze i najtańsze. Jego konstrukcja opiera się na małym grzejniki, który montowany jest wewnątrz auta i grzałki elektrycznej, umieszczanej w silniku. Dopełnieniem jest również programator, który umożliwia ustawienie godziny rozpoczęcia grzania. System do pracy potrzebuje gniazdka o mocy 230 V, do którego podłącza się samochód.

Ogrzewanie postojowe spalinowe dzieli się na suche oraz mokre. Pierwsze zasilane jest paliwem, a efekt jego pracy to ogrzewanie gorącym powietrzem. Drugie działa przez podgrzewanie płynu chłodniczego w zamkniętym obiegu. Najczęściej korzystają z niego zawodowi kierowcy ciężarówek.

Jak się steruje ogrzewaniem postojowym?

Istnieje kilka możliwości:

  • Zegar/timer – można ustawić pracę ogrzewania postojowego o wskazanych porach. To idealne rozwiązanie dla osób, które np.: jeżdżą do pracy o stałych porach i co rano chciałyby mieć ciepło w aucie.
  • Bezprzewodowy pilot – w wersji podstawowej działa w trybie włącz/wyłącz, a w zaawansowanej umożliwia ustawianie czasu i godzin pracy, a nawet informuje o aktualnej temperaturze wewnątrz kabiny. Zasięg będzie się różnił, w zależności od modelu, ale może wynieść nawet 1 km.
  • Aplikacja mobilna – umożliwia włączanie i sterowanie ustawieniami ogrzewania postojowego wygodnie i z każdego miejsca, w którym jest zasięg sieci komórkowej. System ogrzewania postojowego musi być jednak wyposażony w kartę SIM, a to może generować dodatkowe koszty.
NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: