01.12.2021

Czy wiesz, jak może Cię oszukać mechanik? Na te rzeczy zwróć uwagę!

Niestety wciąż zdarza się spotkać w warsztacie samochodowym nieuczciwego mechanika, który dla własnych korzyści spróbuje oszukać klienta. Wymieni części na używane, wybierze olej, który odpowiada jego wymaganiom lub naciągnie na naprawę, która nie jest potrzebna. Czarne owce wśród mechaników wciąż się zdarzają, dlatego sprawdź jakie sytuacje powinny zapalić Ci żółte światło w głowie.

 

Przed wizytą u mechanika

Pamiętaj, że nie musisz się znać na naprawach samochodów, to specjalista ma Ci dokładnie wytłumaczyć co nie działa i co jest tego przyczyną. Gdy znajdziesz już warsztat samochodowy, pamiętaj, aby wszystkie ustalenia i wstępny kosztorys naprawy uzyskać w formie pisemnej, wówczas będziesz mieć potwierdzenie od mechanika, które w sytuacji gdy coś pójdzie nie tak, będzie Twoim dowodem w rozstrzygnięciu sporu.

Jakich sytuacji się wystrzegać w warsztacie samochodowym?

Wbrew pozorom bardzo łatwo jest oszukać kierowców, którzy udali się na przegląd. Niektórym mechanikom zdarza się nie wymienić oleju, filtrów lub świec czy innych płynów eksploatacyjnych. Klient raczej się nie zorientuje, że te rzeczy nie zostały wymienione na nowe, chyba, że ma nowoczesny samochód, którego czujniki podadzą informację o stanie oleju, itp.

Innym przypadkiem jest oddanie auta na przegląd, a w trakcie ujawnienie kilku usterek lub małych awarii, które wymagają naprawy. Specjaliści uzasadniają te drobnostki kwestią bezpieczeństwa, a klient chętnie przystaje na te czynności, gdyż wierzy, że trafił na solidnego fachowca, który dba o jego bezpieczeństwo.

Jak się przed tym uchronić? Gdy nie jesteście na miejscu, możecie poprosić o przesłanie zdjęcia zużytych części w Waszym aucie na telefon, ponadto nie zgadzajcie się na potencjalne naprawy telefonicznie, lepiej podjechać do warsztatu i zobaczyć „na żywo”, co wymaga ingerencji mechanika.

Naprawa odkładana w czasie

Nieuczciwi mechanicy potrafią bardzo mocno przeciągać czas naprawy samochodu. Często rozmontowują na części auto, które wymaga dużej naprawy, aby w ten sposób zatrzymać klienta w swoim warsztacie. I niestety w takiej sytuacji klient jest zdany na fachowca, który przyjął jego auto, gdyż nie może odebrać go w częściach. A nawet jeśli by się na to skusił, to rzadko który mechanik przyjmie do warsztatu rozłożony na części samochód, gdyż może w nim brakować elementów, a nawet może być problem z ustaleniem, co się zepsuło w pojeździe.

I tu niestety wygrywa nieuczciwy specjalista – klient zirytowany długim czasem naprawy, aby przyspieszyć proces chętnie zapłaci wyższą kwotę, niż ustalona na początku.

Uwaga na olej

Serwisy samochodowe zazwyczaj mają podpisane umowy z firmami olejowymi, daje im to rabat na zakupy, a nawet możliwości otrzymania fachowego sprzętu czy też nagród w programie punktowym. Jednak, aby mieć z tego korzyść, fachowiec musi sprzedać duże ilości danego produktu. Wówczas klientom proponowany jest właśnie taki olej z beczki, którego sprzedaż opłaci się mechanikowi.

I na to trzeba uważać, gdyż silniki samochodowe mają konkretne wymagania względem oleju. Niestety nie w każdym sprawdzi się uniwersalny produkt lub inny o świetnych właściwościach. Lepiej więc dobrze sprawdzić wymagania swojego pojazdu dotyczące oleju lub do warsztatu przyjechać już z własnym produktem.

Inną metodą oszustwa jest podmiana oleju – z dobrego na tańszy zamiennik. Klient, który przywozi swój olej nierzadko naraża się na to, że mechanik nie wleje go do jego pojazdu.

Części używane lub tańsze zamienniki

Kosztowne części samochodu najczęściej da się zregenerować. W niektórych przypadkach to nie tylko ekonomiczne rozwiązanie, ale nawet rozsądniejsze niż montowanie tańszych zamienników. Jednak nieuczciwym mechanikom zdarza się w takich sytuacjach wystawić klientom rachunek za… nowe części, chociaż to stare zostały naprawione.

Innym przypadkiem jest ten, gdy zamiast części rekomendowanej przez producenta auta zostanie zamontowany tańszy zamiennik, ale zafakturowany według rynkowej stawki.

Najgorszą praktyką, jaką można spotkać u nieuczciwych mechaników, jest montaż zużytych części w miejscu tych, które działały prawidłowo. Niestety na tym można zbudować drugi biznes, gdyż handlowanie nowymi częściami, które zniknęły w tajemniczych okolicznościach z auta klienta, jest bardzo opłacalne, zwłaszcza, że niewielu kierowców tak dobrze zna swoje auto, by się zorientować, że znajdują się w nim inne podzespoły.

Jazda próbna autem klienta

Zanim mechanik zabierze się do naprawy samochodu powinien go dokładnie sprawdzić w trakcie jazdy. Jednak nieuczciwym specjalistom zdarza się wykorzystywanie pojazdów klienta do innych celów, niż konieczne.

Zanim oddasz samochód do warsztatu – zanotuj jego przebieg. Zwłaszcza, że zdarzają się takie sytuacje, że z czasem właściciel pojazdu otrzymuje mandat z fotoradaru, a to nie on podróżował swoim autem po takiej trasie, która widnieje na zdjęciu.

Yanosik Warsztaty pilnuje rzetelności mechaników

Nasza platforma zrzesza mnóstwo warsztatów samochodowych, które możecie oceniać. Dzięki wystawianym ocenom nie tylko łatwiej znajdziecie mechanika lub punkt specjalistycznej naprawy w swojej okolicy, ale również pomożecie im zyskać dobrą opinię w środowisku. 

Dlatego zawsze zachęcamy Was, by po udanej wizycie w warsztacie samochodowym wystawić pozytywną ocenę, a także krótki komentarz. W ten sposób pomagacie również innym znaleźć wykwalifikowanych specjalistów. A jeśli coś pójdzie nie tak, wówczas możecie dać znać innym, że dany specjalista nie spełnił Waszych oczekiwań lub naprawa została źle przeprowadzona. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: