10.01.2022

Czy wiesz, że nie wszystkie płyny eksploatacyjne można mieszać?

Nagłe uzupełnienie płynów eksploatacyjnych nierzadko kończy się zmieszaniem obecnych z nowymi, innego producenta. Niestety może to doprowadzić do problemów, gdyż nie każdy płyn ma te same właściwości. Jak mieszać ze sobą płyny eksploatacyjne, gdy pod ręką nie mamy zapasu?

 

Płyn hamulcowy

To podstawy płyn, który stosuje się w każdym aucie, niezależnie od jego rodzaju napędu. Klasyfikowany jest w systemie DOT (Department of Transportation), a opisuje się go w normie FMCSS Nr 116. Aktualnie obejmuje ona kilka typów płynów: DOT 3, 4, 5, 5.1 oraz DOT4LV. Specyfikacje nie wymagają od producentów płynów podawania konkretnego składu chemicznego, a jedynie definiują właściwości, jakie płyn ma posiadać.

Najważniejszymi właściwościami płynów hamulcowych są minimalna temperatura wrzenia płynu suchego oraz zawodnionego w odniesieniu do nowych produktów (0% wody) i cieczy, które zawierają 3,7% wody.

Płyny o specyfikacji DOT3, 4, 5.1 można ze sobą mieszać. Produkty wyższej klasy można stosować w miejsce płynów klasy niższej.

Z kolei płyny DOT 5, które powstają na bazie silikonu nie są mieszalne z żadnym innym typem płynów hamulcowych. Nie mają również zastosowania w zwykłych autach, z powodów niskiej rozpuszczalności powietrza (gazów), która powoduje odczucie gąbczastego pedału hamulca i braku rozpuszczalności wody, co spowodowane jest przenikającą wilgocią do układu, która może doprowadzić do korozji pozostałych elementów. Dobierając płyn hamulcowy należy się stosować do wytycznych producenta pojazdu.

Uwaga na starsze samochody

Niektóre starsze modele pojazdów z produkcji francuskiej wymagają do układów hamulcowych również płyn typu LHM. To rodzaj płynu hydraulicznego na bazie olejów mineralnych, który używa się również w układach wspomagania kierowania i regularnego zawieszenia. Jego cechami charakterystycznymi jest duża stabilność lepkości w wysokich temperaturach i nie wchłanianie wilgoci. Wpływa to na pogorszenie jest właściwości z czasem. Jest on całkowicie niemieszalny z płynami typu DOT.

Olej silnikowy

Współczesne samochody jeżdżą zwykle na olejach syntetycznych. Oczywiście najlepiej zawsze stosować ten olej, który mamy aktualnie w silniku, ale jeśli zajdzie potrzeba jego dolania, wówczas należy wiedzieć, że oleje syntetyczne są ze sobą mieszalne.

Oleje z klasą SG lub wyższą muszą być mieszalne z innymi środkami o podobnej lub wyższej jakości. Jeśli awaryjnie musimy dolać olej do naszego auta, to najlepiej wybrać produkt o takiej samej klasie jakości i lepkości, co ten który mamy w silniku.

Nie musimy się obawiać negatywnych skutków, takich jak zżelowanie oleju lub wytrącenie się dodatków a nawet wystąpienie innych reakcji chemicznych, które mogą spowodować problemy z funkcjonowaniem układu smarowania.

Po zmieszaniu dwóch różnych olejów powstała mieszanina będzie niestety mieć parametry tego gorszego produktu.

Olej przekładniowy

W przypadku skrzyń automatycznych stosuje się specjalne oleje ATF (Automatic Transmission Fluid), które charakteryzują się niską lepkością, a także odpowiednim współczynnikiem tarcia, który jest wymagany do prawidłowego działania sprzęgła hydrokinetycznego, systemu hydraulicznego oraz sprzęgieł, które sterują stopniem przełożenia.

Nie powinno się mieszać takich olejów z olejami o innej lepkości, która mają odmienne parametry. Można doprowadzić wówczas do przegrzania skrzyni, zatarcia, a nawet uszkodzić układ sterowania.

Płyny chłodzące

Na rynku możecie spotkać wiele płynów, które są wykonane w różnych technologiach: IAT, OAT, HOAT, POAT. Różnice pomiędzy nimi polegają na zróżnicowaniu pakietu dodatków uszlachetniających, takich jak antykorozja, antypiana, etc. Ich działanie może się wzajemnie znosić. Bardzo ważnym jest, aby nie polegać do końca na zaleceniach producenta, że mieszalność płynu jest dowolna w każdym kolorem, ponieważ kolor to wyłącznie barwnik, który nie ma nic wspólnego z właściwościami płynu.

Płyny z segmentu IAT (Inorganic Acid Technology) zmieszane z płynami OAT (Organic Acid Technology) mogą doprowadzić do wytrącenia osadów w płynie, które z kolei zatkają otwory w chłodnicy, tym samym ograniczając jej wydajność.

Dlatego należy korzystać zawsze z instrukcji obsługi pojazdu lub szczegółowej dokumentacji producenta danego płynu, aby mieć pewność, że stosujemy ten, który jest dobry dla silnika naszego auta. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: