01.03.2024

Deska rozdzielcza samochodu - krótki przewodnik

Panel sterowania pojazdem, czyli deska rozdzielcza, ma tyle elementów i wskaźników, że niekiedy trudno jest poprawnie zinterpretować je wszystkie. Zwłaszcza, jeśli się jest świeżym kierowcą. Co znajduje się na desce rozdzielczej? Jak wyglądał jej prototyp? Sprawdźcie!

Krótka historia deski rozdzielczej

Czy wiecie, że prototypem deski rozdzielczej, była zwykła drewniana belka, która znajdowała się z przodu powozu? Jej zadaniem było wówczas chronienie koni przed błotem i kamieniami.

Z biegiem lat zmieniło nieco wygląd, jak i swoje przeznaczenie. Wskaźniki i symbole pojawiły się na niej w latach 30. XX wieku. Wcześniej kierowca miał do dyspozycji zaledwie lampkę ostrzegawczą, która sygnalizowała awarię pojazdu.

Pierwsza deska rozdzielcza miała kilka prostych elementów sterujących oraz wskaźników, które informowały o prędkości jazdy, ciśnieniu oleju i poziomie paliwa.

Pierwsza prawidłowa, wyściełana deska rozdzielcza, pojawiła się w 1948 roku w amerykańskim aucie Tucker.

Jeszcze w połowie lat 80. XX wieku deski rozdzielcze były produkowane z forniru albo malowanej blachy. Obecnie stosuje się już tworzywa sztuczne, zwłaszcza termoplasty, które są plastyczne i miękkie pod wpływem wysokiej temperatury. Po wystudzeniu materiał zachowuje dużą wytrzymałość i elegancki wygląd.

Deska rozdzielcza – co to jest?

Znajdująca się wewnątrz pojazdu, deska rozdzielcza pełni rolę przewodnika dla kierowcy i pasażerów. Znacznie ułatwia prowadzenie pojazdu i przekazuje ważne informacje o usterkach, dzięki czemu kierowca może szybko zareagować i zachować bezpieczeństwo.

Można powiedzieć, że deska rozdzielcza jest panelem sterowania, a elementy, które się na niej znajdują oferują dostęp do ważnych danych i wskaźników, dzięki czemu możliwa jest prawidłowa obsługa pojazdu.

Co obejmuje deska rozdzielcza?

Na desce rozdzielczej można znaleźć wiele kontrolek, symboli, wskaźników i gadżetów. Nowoczesne kokpity są eleganckie i funkcjonalne, ale różnią się od siebie, w zależności od marki i modelu auta. Pozostają jednak wierne funkcjom, które na nich znajdziecie:

Prędkościomierz – pokazuje prędkość jazdy i znajduje się w każdej desce rozdzielczej. W nowszych modelach czujnik mierzy liczbę obrotów koła jezdnego i na podstawie wyniku oblicza prędkość jazdy. Prędkościomierz może występować w postaci urządzenia cyfrowego lub zegara.

Obrotomierz – to kolejny istotny element deski rozdzielczej. Służy do pomiaru prędkości obrotowej silnika, którą przedstawia w jednostce obrotów na minutę. Zwykle ma wygląd zegara, ale może też występować w postaci urządzenia cyfrowego, które ma niższą awaryjność niż pierwszy rodzaj.

Drogomierz – to urządzenie, które liczy pokonane kilometry, jest bardzo przydatne do planowania serwisu poszczególnych układów i części. Na podstawie jego wyników planuje się m.in. wymianę oleju silnikowego lub filtrów samochodowych.

Wskaźnik poziomu paliwa – bez niego ani rusz! I to dosłownie. Wskaźnik informuje o ilości paliwa w baku. W zależności od rodzaju, pływak porusza się w zbiorniku w górę oraz w dół, a metalowy trzpień który łączy się z potencjometrem przekazuje informacje o ilości paliwa do wskaźnika.

Wskaźnik temperatury płynu chłodniczego – wpływa na bezpieczeństwo jazdy, bowiem pozwala określić czy silnik jest zimny lub gorący albo w optymalnej temperaturze. To bardzo ważne, gdyż jazda z przegrzewającą się jednostką napędową może doprowadzić do jej całkowitego uszkodzenia.

Kontrolki – jest ich całkiem sporo i informują o awariach oraz usterkach, a także o wyłączonych funkcjach, np.: świateł. Kontrolki mają trzy kolory, a każdy z nich odpowiada za informowanie o stopniu awarii lub aktualnej pracy. Kolor czerwony sygnalizuje poważny problem, a żółty że wystąpiła usterka.

Poduszki powietrzne – także znajdują się w desce rozdzielczej. Zwykle można odczytać z niej informację, czy są włączone czy nie.

Klimatyzacja i nawiewy – na desce rozdzielczej można znaleźć panel sterowania tym układem i dostosować temperaturę w kabinie lub ustawić nawiew według potrzeb.

Komputer pokładowy – znajduje się w coraz większej ilości nowszych modeli. Ma wbudowane liczne funkcje, które pozwalają kontrolować parametry pracy pojazdu oraz oferuje wiele funkcji rozrywkowych.

Schowki i półki – umożliwiają trzymanie drobnych elementów lub akcesoriów samochodowych pod ręką, bez ryzyka bałaganu w pojeździe.

Awarie deski rozdzielczej

Deska rozdzielcza również może ulec awarii. Uszkodzeniu może ulec choćby podświetlenie, co stanowi dość uciążliwy problem i uniemożliwia jazdę po zmroku. Niekiedy może się okazać, że winny wszystkiemu jest bezpiecznik i po jego wymianie problem zniknie. Natomiast czasem zdarza się, że to żarówki zawiniły, a wówczas naprawa nieco się komplikuje i lepiej powierzyć ją specjalistom.

Deska rozdzielcza może także popękać, zwłaszcza gdy jest wykonana z plastiku lub innego miękkiego materiału. Takie uszkodzenie można spróbować samodzielnie naprawić specjalistycznymi środkami lub zastanowić się nad regeneracją  lub wymianą całej deski w specjalizującym się w takich usługach warsztacie.

Awarii mogą ulec także poszczególne elementy deski rozdzielczej, np.: zegary, które w nowoczesnych pojazdach są naszpikowane elektroniką. W takiej sytuacji zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta w warsztacie, bowiem specjalista szybko ustali przyczynę niedziałających zegarów i podejmie odpowiednie kroki, by ją usunąć. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: