Do przegrzania silnika może dojść z różnych powodów. Niekiedy są to lekceważone usterki, a innym razem jazda w trudnych warunkach. Co robić, gdy już dojdzie do przegrzania jednostki napędowej? Kiedy silnikowi może być za gorąco? Sprawdźcie nasz poradnik!
Możecie tego nie wiedzieć, ale silniki spalinowe wykorzystują potencjał kontrolowanych eksplozji, do generowania mocy. W czasie spalania powstają znaczne ilości ciepła, dlatego to bardzo ważne, by silnik miał do dyspozycji zawsze sprawny układ chłodzenia.
Jeśli ten nie pracuje prawidłowo, to nie będzie w stanie zabezpieczyć jednostki przed przegrzaniem. A w skrajnych przypadkach może to doprowadzić do poważnej awarii, którą odczuje zwłaszcza Wasz portfel.
Kiedy silnikowi jest za gorąco?
Według powszechnej opinii do uszkodzenia elementów mechanicznych w samochodzie może dojść, gdy silnik nagrzeje się to temperatury wyższej niż 120 st. Celsjusza. Oczywiście każdy silnik i płyn chłodzący są inne, te parametry mogą się zmieniać.
Z kolei czysta woda, bez dodatku koncentratu, zagotuje się już w temperaturze około 100 stopni Celsjusza. I jeśli zmiesza się wodę z koncentratem chłodniczym w proporcjach 50/50, to temperatura wrzenia wzrośnie do 130 stopni Celsjusza.
Jeśli dojdzie do przegrzania, wówczas wskaźnik temperatury będzie wskazywał wysoką temperaturę silnika, a na desce rozdzielczej powinna zapalić się kontrolka ostrzegawcza płynu chłodniczego.
W niektórych przypadkach z silnika może nawet wydostawać się para wodna, która oznacza jedno – płyn chłodzący wrze i z pewnością nie zajmuje się chłodzeniem silnika.
Przegrzanie silnika
Może do niego dojść nawet przy jeździe na wymagającej trasie z włączoną klimatyzacją albo przy stałym, wysokim obciążeniu, np.: podczas jazdy w górach. Gdy układ chłodzenia nie jest przystosowany do pracy w tak trudnych warunkach, to temperatura silnika zacznie rosnąć i dojdzie do przegrzania. A jeśli układ działa prawidłowo, wówczas temperatura będzie spadać, w momencie w którym zdejmiecie nogę z gazu.
Dlaczego dochodzi do przegrzania samochodu?
Powodów może być kilka, do typowych przyczyn należą:
Wyciek płynu chłodzącego z węży układu chłodzenia – węże są odpowiedzialne za transportowanie płynu z układu chłodzenia do silnika. Jeśli dojdzie do ich uszkodzenia, zużycia czy pojawi się nieszczelność, wówczas dojdzie do wycieku płynu, którego ilość będzie niewystarczająca w silniku i doprowadzi do jego przegrzania. Chcąc dojechać do najbliższego warsztatu samochodowego w takiej sytuacji, musicie uzupełnić płyn chłodzący w układzie, aby nie doprowadzić do przegrzania w trasie. Pamiętajcie, aby nie otwierać układu chłodzenia pod ciśnieniem, gdy silnik jest gorący!
Zapowietrzenie układu chłodzenia – jeśli doszło do wycieku płynu chłodzącego, wówczas w układzie mogą się pojawić pęcherze powietrza. Mogą one doprowadzić do zakłóceń w cyrkulacji płynu, a nawet spowodować mało efektywne chłodzenie silnika lub doprowadzić do jego przegrzania. Dlatego bardzo istotne jest, aby od razu zająć się wyciekiem płynu!
Awaria pompy wodnej – pompa wody stanowi ważny element w procesie cyrkulacji płynu chłodzącego lub jego elementów. Ten element może ulec zużyciu lub uszkodzeniu. Na szczęście łatwo to zauważyć lub usłyszeć. Jeśli tak będzie, niezwłocznie udajcie się do warsztatu samochodowego.
Termostat nie pracuje właściwie – w każdym układzie chłodzenia znajdziecie termostat, którego zadaniem jest regulowanie przepływu płynu chłodzącego do jednostki napędowej. Pełni on rolę kontrolera, który w zależności od temperatury silnika otworzy lub zamknie przepływ cieczy chłodzącej. Przy zimnym silniku będzie zamknięty i ograniczy przepływ płynu, co zapobiegnie nadmiernemu schłodzeniu nierozgrzanego silnika. A gdy jego temperatura wzrośnie, wówczas termostat będzie się stopniowo otwierał i zwiększał przepływ cieczy. Gdy silnik osiągnie optymalną temperaturę oraz wydajność, wówczas termostat zajmie się regulowaniem przepływu, celem utrzymania takich warunków.
Pęknięta głowica lub blok – możliwe jest również pęknięcie przy głowicy cylindrów w górnej części lub w dolnej części bloku silnika. To bardzo poważne uszkodzenie, które wymaga wymiany całego elementu. Dochodzi do tego zwykle, gdy silnik wielokrotnie się przegrzewał.
Uszkodzona uszczelka głowicy/kolektora dolotowego – uszkodzone uszczelki dają o sobie znać kierowcom w różnorakie sposoby. Zwykle efektem awarii jest powietrze w układzie chłodzenia lub wycieki oleju. Można sprawdzić ich szczelność wykonując prosty test – wdmuchnijcie sprężone powietrze do otworów świecy zapłonowej, jeśli powietrze będzie się wydostawać z określonego punktu, wówczas mogło dojść do uszkodzenia silnika.
Uszkodzony wentylator głowicy – samochód, który samoczynnie przegrzewa się w czasie długiej jazdy z niską prędkością lub przy częstych postojach, spowodowanych np.: korkami, może sugerować się działanie wentylatora chłodnicy nie przebiega prawidłowo. Te są zaprojektowane w taki sposób, aby wciągały powietrze przez silnik, a pojazd który się nie porusza zbyt szybko, ma zapewniony naturalny przepływ powietrza.