Bezbarwne spaliny wydzielane z układu wydechowego auta to norma. Gorzej, jeśli zauważycie że mają konkretny kolor. A mogą mieć zarówno czarny, szary, a nawet niebieski. Co to oznacza i co wtedy zrobić? Sprawdźcie nasze podpowiedzi!
Spalanie z silników benzynowych i wysokoprężnych powoduje, że mieszanka gazów wydostaje się z rury wydechowej pojazdu na zewnątrz. Jeśli jest bezbarwna to nie wzbudza żadnych podejrzeń, gorzej jeśli ma określony kolor, bo może to być sygnał, ze doszło do usterki lub zużycia silnika.
Bezbarwny dym określa równą pracę silnika i nie powoduje niepokoju. Dopiero zakłócenia pracy silnika, falowanie obrotów lub ich przerywanie to jasny sygnał, że coś się dzieje nie tak, jak powinno.
Biały kolor dymu
Jego niewielka ilość nie powinna wzbudzać Waszych obaw, niezależnie od warunków atmosferycznych. Biała barwa pojawia się w spalinach głównie ze względu na obecność wody. Zimą oraz jesienią to normalny objaw uruchomienia silnika. Jednak gdy ten się rozgrzeje, to dym powinien stać się bezbarwny. Wyjątkiem jest duża jednostka napędowa, która zużywa duże ilości paliwa.
Gdy biały dym jest bardzo intensywny, to sygnał że należy sprawdzić poziom płynu chłodniczego w aucie. Jeśli jest za niski, a chłodnia i inne przewody są szczelne, to źródłem jego emisji może być uszkodzona uszczelka pod głowicą lub sama głowica. Wówczas należy udać się do warsztatu samochodowego, celem naprawy jednostki napędowej.
Czarny dym za autem
Występuje głównie podczas pracy silników wysokoprężnych oraz w trakcie jazdy na wysokich obrotach lub przy gwałtownych przyspieszeniu diesli. Jego emisja to efekt obecności sadzy. Niewielka ilość nie powinna Was martwić, jednak gdy nawet lekkie wciśnięcie pedału gazu powoduje dużą czarną chmurę za autem, to sygnał że mogło dojść do awarii elementów układu wtryskowego. W dieslach zwykle to uszkodzone wtryskiwacze, zużyta pompa wtryskowa, awaria turbosprężarki, uszkodzony zawór EGR lub nieszczelny układ dolotowy.
W pojazdach z silnikiem benzynowym obecność czarnego dymu może być spowodowana nieprawidłową pracą układu dolotowego, uszkodzonymi wtryskiwaczami, a nawet awarią sondy lambda.
Szary kolor spalin
Szare spaliny zwykle pojawiają się najczęściej w autach z silnikiem benzynowym i są objawem zbyt bogatej mieszanki paliwa. Mogą również oznaczać, że do komór spalania dostał się płyn chłodzący lub spryskiwacze zostały uszkodzone.
Niebieskie spaliny
To efekt spalania oleju silnikowego. Intensywny niebieski kolor oznacza, że olej przedostaje się do komór silnika w za dużej ilości. Może to być również sygnał dla awarii turbosprężarki. Niebieski kolor spalin może oznaczać też zużyte pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworowe.
Najczęściej to jednak objaw zbyt zużytego silnika, który zaczyna pobierać olej.
Zapach spalin ma znaczenie!
Nie tylko kolor spalin oraz ich intensywność powinny Was zaalarmować o konieczności wizyty w warsztacie samochodowym. Woń spalin również ma znaczenie. Słodki zapach to sygnał dla problemów z uszczelką głowicy lub wycieku płynu chłodniczego do układu wydechowego. Z kolei nieprzyjemny i gryzący zapach świadczy o zapchanym filtrze cząstek stałych w aucie.
Wybierając się do warsztatu samochodowego, po zaobserwowaniu dziwnego koloru i zapachu spalin z Waszego auta, nie bójcie się opowiedzieć o nich mechanikom. Profesjonalny warsztat jest wyposażony w komputer, który pomoże sprawdzić wartość spalin, które wydobywają się z rury wydechowej Waszego pojazdu. Mechanicy zdiagnozują usterkę oraz podpowiedzą, jak ją naprawić.
Pamiętajcie, że koszt naprawy awarii układu wydechowego jest często bardzo wysoki. Dlatego lepiej zapobiegać i działać profilaktycznie, aniżeli ponosić wysokie koszty naprawy. W tym celu warto systematycznie sprawdzać stan układu wydechowego w warsztacie samochodowym – raz w roku lub po 15 000 przejechanych kilometrów.