13.06.2022

Do czego służą te układy w aucie?

Tajemnicze skróty ESP, ABS czy ASR nie są dla Ciebie jasne? Sprawdź, co oznaczają nazwy tych poszczególnych układów oraz za co są odpowiedzialne w Twoim aucie!

 

ABS, czyli układ przeciwblokujący

System odpowiada za blokowanie się kół podczas silnego hamowania, na skutek krótkotrwałego zwolnienia klocków hamulcowych w sytuacji, w której koło się blokuje i ślizga. Gdy samochód słabo hamuje, a koła są zablokowane, wówczas łatwo wpada w poślizg, ze względu na przesuwanie koła które nie pochłania sił bocznych utrzymujących auto w trajektorii. Wówczas każda siła boczna może doprowadzić do poślizgu, z którego trudno wyjechać.

Właśnie takiemu niepożądanemu hamowaniu awaryjnemu zapobiega system ABS, a układ przeciwblokujący zapobiega nadmiernemu zużyciu opon w nierównym stopniu, tym samym eliminując zbyt duże ścieranie.

Podczas hamowania, gdy kierowca naciska pedał hamulce, wytwarza się ciśnienie w układzie hamulcowym, na każde z kół, tym samym je hamując. Czujniki prędkości przedniego koła oraz tylnej osi wysyłają informację do elektronicznej jednostki sterującej ABS o aktualnej prędkości koła. Wówczas ta porównuje odbierane sygnały i na ich podstawie wylicza średnią prędkość teoretyczną każdego z kół. Porównując je określa, które z kół są zablokowane i wówczas dla nich aktywuje układ ABS.

ASR, układ zapobiegający utracie przyczepności kół

A dokładniej kół napędzanych. System odpowiada za kontrolę trakcji, zapobiega buksowaniu kół przy ruszaniu a także poślizgowi kół napędowych w różnych trybach jazdy. Stabilizuje również samochód na drodze.

Układ ASR obejmuje wszystkie funkcje ABS – działa na dwa inne układy, z pomocą układu hamulcowego hamuje jedno lub oba ślizgające się koła napędowe oraz reguluje silnik z pomocą elektronicznego pedału gazu i jednostki sterującej, który zyskuje możliwość hamowania.

Celem ASR jest zapobieganie poślizgowi kół napędowych podczas jazdy na śliskiej lub trudnej drodze. Zasada działania układu polega na zmniejszeniu momentu obrotowego, który jest przenoszony na koło poślizgowe. W trakcie jazdy jednostka elektroniczna odczytuje sygnały prędkości każdego z kół przedniej i tylnej osi i oblicza teoretyczną prędkość pojazdu. Układ ASR działa na układ hamulcowy, ale dopiero po przekroczeniu prędkości progowej, a efekt jest przenoszony na silnik, zmniejszając moment obrotowy.

ESP, czyli elektroniczny program stabilności

To najważniejszy środek aktywnego bezpieczeństwa w samochodzie, może nawet zapobiec wypadkom. To kontynuacja rozwoju układu ABS oraz ASR. I jeśli ABS pomaga skrócić drogę hamowania, ASR umożliwia zachować kontrolę nad sterowaniem podczas hamowania awaryjnego, to ESP odpowiada za utrzymanie trajektorii pojazdu, która jest określona przez kierowcę w trakcie pokonywania zakrętów i wykonywania manewrów.

ESP zapobiega podsterowności lub nadsterowności. Zmaga się z przesunięciem kół przedniej osi i poślizgiem samochodu w trakcie przekraczania prędkości, zwłaszcza na śliskich nawierzchniach. ESP obejmuje czujniki obrotu wokół osi pionowej auta, kąta skrętu oraz przyspieszenia bocznego. Dane z tych czujników są przetwarzane w centralnej jednostce sterującej układem, a system stabilizacji stale monitoruje trajektorię pojazdu, porównując ją z tym, który powinien być zgodny z kątem skrętu. Jeśli rzeczywista odbiega od ustalonej, to ESP zmniejsza prędkość obrotową silnika i hamuje jedno lub kilka kół, aby utworzyć moment przeciwny do obrotu wzdłuż pionowej osi pojazdu, co w rzeczywistości umożliwia powrót pojazdu do trajektorii ustalonej przez kierowcę.

System doskonale sprawdza się na mokrym asfalcie i na oblodzonych czy zaśnieżonych drogach. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony