Wprowadzona przez Volkswagena 20 lat temu innowacja, którą była dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DSG), zmieniła sposób postrzegania skrzyń automatycznych w całej Europie. Znalazło się jednak wielu sceptyków, wśród których to rozwiązanie wzbudziło niemałe wątpliwości. Poznajcie nasz zbiór informacji na temat DSG, które mogą Was zaskoczyć!
Jak działa dwusprzęgłowa skrzynia biegów?
Podstawą całej konstrukcji jest manualna skrzynia z trzema wałkami, a zastosowane podwójne sprzęgło wielopłytkowe z regulacją elektrohydrauliczną umożliwia załączenie dwóch biegów jednocześnie. Wówczas w trakcie dynamicznej jazdy załączony będzie jeden bieg, który sterowany jest przez jedno sprzęgło, a wyższy bieg będzie wyczekiwał będą w położeniu gotowości do błyskawicznego uaktywnienia. Steruje nim drugie sprzęgło.
Gdy nadejdzie moment do zmiany biegu, wówczas otworzy się sprzęgło biegu niższego, a inne zamknie się, aby wyższy bieg mógł być aktywowany. Tym samym dochodzi do nałożenia się procesu otwierania i zamykania obu sprzęgieł, a co za tym idzie – do szybkiego i komfortowego przełączania biegu. Całość trwa nie dłużej niż 0,2 sekundy.
Martwicie się o obroty? Spadają w tym czasie nieznacznie, a czas zaniku siły napędowej, który zwykle towarzyszy konwencjonalnemu przełączaniu biegów, zostaje zredukowany do minimum. Jazda jest płynna i bardziej dynamiczna. Kierowca wciąż może aktywnie współdziałać przy wyborze biegu, co daje mu poczucie jazdy z manualną przekładnią.
Jakie są wady i zalety DSG?
Do zalet przede wszystkim należy zaliczyć szybki czas załączania biegu, brak zaniku siły napędowej, co powoduje, że auto nie szarpie w trakcie jazdy, a także dynamikę jazdy, która jest nawet lepsza niż w autach z manualną przekładnią! Ponadto, w samochodach z DSG zaobserwowano mniejsze zużycie paliwa, niż w pojazdach z manualną skrzynią.
Wadą jest zdecydowanie większa awaryjność skrzyni w używanych pojazdach, co również wiąże się z wysokimi kosztami naprawy.
O czym warto pamiętać wybierając DSG?
Decydując się na to rozwiązanie musicie wiedzieć, że na rynku dostępne są skrzynie z mokrymi oraz suchymi sprzęgłami. Oznacza to, że jedne pracują w kąpieli olejowej, a drugie bez. Zalety są takie same, a jeśli chodzi o wady – to warto pamiętać, że mokre sprzęgło ma wysokie straty w mocy, a jego serwis jest bardziej skomplikowany i kosztuje więcej. W przypadku sprzęgła suchego trzeba mieć na uwadze, że jest dedykowane tylko do silników o momencie obrotowym do 350 Nm.
Co o DSG mówią mechanicy?
Oba rodzaje DSG wymagają regularnej wymiany oleju, aby ich praca zachodziła prawidłowo. W wersji z mokrym sprzęgłem wymienia się go wraz z filtrem nie rzadziej niż co 60 tys. km przebiegu, a koszt waha się od 300 do 600 zł netto za pracę, a za olej od 40 do 70 zł/l. Zdaniem mechaników mokre sprzęgła są o wiele trwalsze, ze względu na kąpiel w oleju, która zapewnia im lepsze warunki pracy – chłodzenie.
W przypadku skrzyni z suchym sprzęgłem olej i płyn hydrauliczny mechatroniki wymienia się przy podobnym przebiegu. Ponadto, suche sprzęgło jest bardziej narażone na przegrzanie, co jest zależne od stylu jazdy kierowcy.
Najdroższym kosztem naprawy dla użytkowników pojazdów z DSG będzie niedomaganie systemu sterującego pracą przekładni, który składa się z zespołu modułów elektronicznych, które są połączone mechanicznymi częściami. W autach z dużych przebiegiem może zanikać kontakt elektryczny, a nawet mogą występować uszkodzenia elektrozaworów, co doprowadzi do szarpnięć i utraty mocy. Za naprawę, a dokładniej – wymianę mechatroniki można zapłacić nawet 6 tysięcy złotych.
Co musisz wiedzieć po zakupie używanego auta z DSG?
Jeśli decyzja została podjęta i kupiłeś auto z DSG, to zwróć uwagę na poniższe czynniki:
Po rozgrzaniu silnika do temperatury pracy trzeba pamiętać, że szum łożysk oraz problemy zmiany biegów będą zupełnie inne dla oleju gęstszego i rzadkiego. Dlatego, jak rozgrzejesz silnik, sprawdź płynność zmiany biegów i przyspieszania auta, jeśli wystąpią szarpnięcia to zatrzymaj się i rusz do przodu i tyłu powtarzając tę czynność kilkakrotnie.
W trakcie jazdy warto dodać maksimum gazu i odjąć go na poziomie 3000 obrotów – pozwoli to sprawdzić, czy skrzynia zmienia biegi oraz redukuje je z odpowiednią szybkością.
Jeśli zwalniasz aż do zatrzymania, wówczas wsłuchaj się w pracę auta i sprawdź czy nie ma żadnych wibracji i stuków – jeśli wystąpią, to łożyska mogą być już słabej jakości.
Przy jeździe z prędkością silnika 1000-1200 obrotów na minutę, a więc przy dławieniu silnika, wsłuchaj się w pracę skrzyni na biegu wyższym niż pierwszy. Jeśli stuki występują, wówczas koło dwumasowe wymaga wymiany. Stukanie może wystąpić również podczas uruchamiania i wyłączania silnika.