26.01.2024

Dysze do spryskiwaczy w aucie - wszystko co musisz wiedzieć

Spryskiwacze są zbudowane z kilku podzespołów, jednym z nich są dysze. Mają one ogromne znaczenie w kontekście bezpiecznej jazdy, bo zapewniają kierowcy dobrą widoczność. Poznajcie rodzaje dysz do spryskiwaczy i dowiedzcie się, co robić gdy ulegną awarii!

Dysze do spryskiwaczy – co to jest?

Dysze do spryskiwaczy, to elementy, które mają ogromne znaczenie dla bezpiecznej jazdy, choć wielu kierowców je ignoruje. Zapewniają one dobrą widoczność i umożliwiają szybkie wyczyszczenie zabrudzonej szyby.

Dysze stanowią element konstrukcyjny spryskiwaczy mgłowych. Poza nimi, tworzą je jeszcze: zbiorniczek na płyn, pompka tłocząca, czujnik poziomu płynu oraz przewody. Dysze są niewielkim podzespołem zraszającym, w większości przypadków są zakończone otworami i odpowiadają za spryskanie powierzchni środkiem czyszczącym.

Rodzaje dysz do spryskiwaczy

Obecnie w samochodach można spotkać kilka rodzajów dysz spryskiwaczy:

  • Strumieniowe – to najprostsze i wręcz klasyczne rozwiązanie. Strumieniowe dysze spryskiwaczy tworzą silny strumień lub strumienie, które trafiają na szybę. Mają prostą konstrukcję, są niezawodne, a do tego tanie. Technologię tego rodzaju stosuje się od dawna. Wadą tego rodzaju jest duże zużycie płynu do spryskiwaczy i przekazywanie go wyłącznie w sposób punktowy na szybę, co powoduje mniej efektywne usuwanie wszelkich zabrudzeń z jej powierzchni.
  • Mgłowe – są o wiele wydajniejszym, skuteczniejszym i bardziej efektywnym rodzajem dysz. Rozprowadzają płyn równomiernie po powierzchni szyby, co powoduje, że jest skuteczniej czyszczona. Dużą zaletą jest oszczędne zużywanie płynu, zwłaszcza gdy auto ma bardzo mały zbiornik na środek.
  • Podgrzewane -  to rozwiązanie warte uwagi, zwłaszcza gdy zależy Wam na wygodzie i komforcie. Świetnie sprawdza się zimą, gdy temperatury spadają. Mając podgrzewane dysze spryskiwaczy nie będziecie musieli się martwić o to, że zamarzną, bowiem nawet podczas największych mrozów płyn podawany do spryskiwaczy, będzie miał odpowiednią temperaturę. A to pozwoli Wam na szybsze odszranianie szyby.

Dlaczego nie działają spryskiwacze w samochodzie? 

Jednym z powodów mogą być zapchane dysze spryskiwaczy, do których dochodzi bardzo często w okresie zimowym. Niska jakość płynu czyszczącego lub wlewanie do zbiornika zwykłej wody, także może doprowadzić do ich zapchania. W takiej sytuacji wystarczy je wyczyścić, a jeśli nie przyniesie to rezultatu, wówczas należy wymienić dysze na nowe.

Zimą występuje również ryzyko zamarznięcia spryskiwaczy. Powodów może być wiele – za późna wymiana płynu do czyszczenia na zimowy, użycie słabej jakości środka zimowego lub zaskakujący i duży spadek temperatur, który nie jest odpowiedni dla płynu, który stosujecie. Jeśli doszło do zamarznięcia dysz spryskiwaczy, macie dwie możliwości:

  • Odstawić auto do ciepłego miejsca – na co najmniej 2-3 godziny, aby się ogrzało i płyn się rozmroził.
  • Dolanie alkoholu do zbiorniczka – jeśli płyn zamarzł tylko w dyszach lub przewodach, to środek z wysoką zawartością alkoholu poradzi sobie z jego rozmrożeniem.

Absolutnie nie polewajcie zamarzniętych dysz wrzątkiem, grozi to pęknięciem szyby oraz odkształceniem się plastików, nie próbujcie roztopić zamarzniętego płynu pracującym silnikiem, a także nie dolewajcie koncentratu zimowego, bo nie przyniesie to żadnego rezultatu.

Jak ustawić spryskiwacze?

Chcąc prawidłowo ustawić spryskiwacze, należy ich dyszki skierować tak, aby trafiały kilka centymetrów powyżej każdej wycieraczki. Nie powinno się ich kierować na sam środek szyby, ponieważ użycie spryskiwaczy w czasie jazdy powoduje ograniczenie widoczności kierowcy. Zanim wycieraczka usunie nagromadzony środek na środku szyby, minie kilka sekund, a to może spowodować opóźnienie reakcji na to, co dzieje się na drodze.

Jeśli Wasze auto ma wyłącznie jedną wycieraczkę, wówczas strumień płynu należy ustawić tak, aby jeden z nich trafił delikatnie na prawą stronę od środka szyby, prawie że w kierunku twarzy pasażera, a drugi ponad pióro spoczywającej wycieraczki, w połowie jej długości. W ten sposób kierowca nie narazi się na ograniczoną widoczność.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: