17.07.2024

Elektryczne wspomaganie kierownicy - najczęstsze usterki

Elektryczne wspomaganie kierownicy to nowoczesne rozwiązanie, które znacznie ułatwia manewrowanie pojazdem, jednak jak każde urządzenie, może ulec awarii. Dowiedzcie się, jakie są najczęstsze problemy z EPS, ich przyczyny oraz sposoby zapobiegania i naprawy.

Najczęstsze problemy z wspomaganiem elektrycznym

Wspomaganie elektryczne kierownicy również może ulec awarii. Najczęstszymi problemami, które je dotykają, są:

  • Problemy z zasilaniem elektrycznym - wadliwe połączenia elektryczne, uszkodzone przewody lub problemy z akumulatorem mogą prowadzić do awarii systemu EPS. Słabe połączenia mogą powodować przerywanie zasilania, co skutkuje sporadycznym działaniem wspomagania.
  • Uszkodzony czujnik kąta skrętu - czujnik kąta skrętu jest kluczowym elementem systemu EPS, który monitoruje położenie kierownicy. Jeśli czujnik ulegnie awarii, system może nie działać poprawnie lub w ogóle przestać działać.
  • Problemy z modułem sterującym - moduł sterujący EPS jest odpowiedzialny za kontrolowanie całego systemu. Problemy z oprogramowaniem, uszkodzenia mechaniczne lub przegrzewanie mogą prowadzić do awarii wspomagania kierownicy.
  • Awaria silnika elektrycznego - silnik elektryczny w EPS, który dostarcza siły wspomagania, może ulec uszkodzeniu z powodu zużycia, przegrzewania lub problemów mechanicznych. Może to skutkować całkowitą utratą wspomagania kierownicy.
  • Błędy oprogramowania - aktualizacje oprogramowania lub błędy w istniejącym oprogramowaniu mogą powodować problemy z działaniem EPS. Problemy te mogą obejmować niestabilne działanie systemu, sporadyczne wyłączanie się wspomagania lub fałszywe alarmy.
  • Przegrzewanie systemu - intensywne użytkowanie w wysokich temperaturach może prowadzić do przegrzewania się komponentów EPS, co może spowodować tymczasowe wyłączenie systemu w celu zapobieżenia uszkodzeniom.
  • Nieszczelności i korozja - choć EPS nie używa płynów, elementy elektryczne i mechaniczne mogą być podatne na nieszczelności i korozję, zwłaszcza w warunkach wysokiej wilgotności lub w przypadku kontaktu z solą drogową.
  • Problemy z mechaniką układu kierowniczego - mechaniczne elementy układu kierowniczego, takie jak przekładnia kierownicza, przeguby czy łożyska, mogą ulegać zużyciu lub uszkodzeniu, co może wpływać na działanie EPS.

Przyczyny usterek elektrycznego wspomagania kierownicy

Elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) może ulegać awariom z różnych powodów. Jedną z głównych przyczyn usterek jest zużycie komponentów systemu, takich jak silnik elektryczny, czujniki i moduły sterujące.

Problemy mogą również wynikać z uszkodzeń mechanicznych, na przykład uszkodzeń przekładni kierowniczej lub łożysk. Wahania napięcia w systemie elektrycznym pojazdu, spowodowane awariami akumulatora lub alternatora, mogą prowadzić do nieprawidłowego działania EPS.

Inną częstą przyczyną są uszkodzenia czujników położenia i momentu obrotowego, które są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu wspomagania.

Warto również zwrócić uwagę na korozję lub złe połączenia w układzie elektrycznym, które mogą prowadzić do przerw w dostawie prądu i awarii systemu.

Jak zapobiegać problemom z elektrycznym wspomaganiem kierownicy?

Aby zapobiegać problemom z elektrycznym wspomaganiem kierownicy (EPS), warto przestrzegać kilku zasad. Regularne przeglądy i serwisowanie pojazdu są podstawą, ponieważ umożliwiają wczesne wykrycie i naprawę ewentualnych usterek.

Ważne jest, aby sprawdzać stan akumulatora i alternatora, ponieważ problemy z napięciem elektrycznym mogą wpływać na działanie EPS. Utrzymywanie właściwego poziomu płynów i smarów, zgodnie z zaleceniami producenta, również może pomóc w zapobieganiu zużyciu mechanicznych elementów układu kierowniczego.

Kontrola stanu czujników położenia i momentu obrotowego oraz ich regularne czyszczenie może również zapobiegać problemom z EPS. Unikanie jazdy po ekstremalnie nierównych drogach oraz ostrożne manewrowanie w trudnych warunkach może zmniejszyć ryzyko uszkodzeń mechanicznych.

Warto również zwracać uwagę na wszelkie nietypowe dźwięki, opory w kierownicy lub komunikaty ostrzegawcze na desce rozdzielczej, które mogą sygnalizować problemy z systemem wspomagania i wymagają natychmiastowej diagnostyki.

Regularne korzystanie z serwisu zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu jest ważne dla utrzymania sprawności systemu EPS i zapobiegania poważniejszym awariom.

Czy można naprawić elektryczne wspomaganie kierownicy?

Tak, elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) można naprawić, ale stopień trudności i koszt naprawy mogą się różnić w zależności od konkretnej usterki. Naprawy mogą obejmować zarówno problemy mechaniczne, jak i elektryczne.

W przypadku drobnych usterek, takich jak uszkodzone czujniki lub przewody, naprawa może być stosunkowo prosta i niedroga. Problemy te można często rozwiązać poprzez wymianę uszkodzonych komponentów lub ich naprawę. Jeśli usterka dotyczy silnika elektrycznego lub modułu sterującego, naprawa może być bardziej skomplikowana i kosztowna. W niektórych przypadkach może być konieczna wymiana całego modułu EPS.

Ważne jest, aby diagnozę i naprawę elektrycznego wspomagania kierownicy przeprowadzał wykwalifikowany mechanik lub serwis specjalizujący się w tego typu systemach. Diagnostyka problemów z EPS często wymaga specjalistycznego sprzętu i wiedzy, aby prawidłowo zidentyfikować przyczynę usterki i przeprowadzić skuteczną naprawę.

W przypadku poważniejszych problemów, takich jak uszkodzenie głównych komponentów systemu, koszt naprawy może być na tyle wysoki, że bardziej opłacalna może okazać się wymiana całego systemu EPS. Dlatego ważne jest regularne serwisowanie i monitorowanie stanu wspomagania kierownicy, aby uniknąć poważniejszych i kosztowniejszych napraw.

Koszty naprawy elektrycznego wspomagania kierownicy

Uśrednione koszty naprawy elektrycznego wspomagania kierownicy mogą się różnić w zależności od rodzaju usterki, modelu samochodu i regionu. Orientacyjne kwoty, to:

  • Diagnostyka problemu: 100 - 200 zł
  • Naprawa lub wymiana czujników: 200 - 500 zł
  • Naprawa lub wymiana przewodów: 100 - 300 zł
  • Naprawa modułu sterującego EPS: 500 - 1 500 zł
  • Wymiana silnika elektrycznego: 1 000 - 2 500 zł
  • Wymiana całego modułu EPS: 2 000 - 5 000 zł

Koszty mogą się różnić w zależności od marki i modelu pojazdu oraz stopnia skomplikowania naprawy. W przypadku luksusowych marek samochodów koszty mogą być wyższe.

Zawsze warto skonsultować się z kilkoma serwisami, aby uzyskać dokładniejszą wycenę dla konkretnego pojazdu.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: