19.05.2023

Elektryczny hamulec postojowy – warto czy jednak nie?

To jeden z standardów w nowoczesnych samochodach, który zaczyna wypierać klasyczne rozwiązanie. Czy faktycznie elektryczny hamulec postojowy jest lepszy od tego tradycyjnego? Sprawdźmy to!

Jak działa postojowy hamulec elektryczny?

W skrócie EPB (z ang. Electric Park Brake), uruchamiany jest elektrycznie, co powoduje eliminowanie dźwigni hamulca ręcznego, zastępując ją przyciskiem. Po wciśnięciu przycisku uruchamiane są zaciski hamulca.

Na rynku najpopularniejsze są dwie kombinacje elektrycznego hamulca postojowego:

Opracowane przez TRW – rozwiązanie bazuje na elektrycznych silnikach, które znajdują się w zaciskach tylnych hamulców. Za pomocą specjalnej przekładni przesuwają tłoczek, co prowadzi do ściśnięcia tarczy klockami hamulcowymi.

Opracowane przez ATE – to modyfikacja klasycznego rozwiązania opierającego się na użyciu linek. Znajduje się w nim centralny aktywator, który zastępuje tradycyjną dźwignię hamulca, powodując że proces odbywa się za pomocą tradycyjnych linek.

Tego możecie nie wiedzieć

Elektryczny hamulec postojowy może również być asystentem podjazdu pod wzniesienie (Hill Hold), a w bardziej rozbudowanych wersjach, zapewnia hamowanie pojazdu po jego zatrzymaniu (Auto Hold).

Warto mieć elektryczny hamulec postojowy w swoim aucie?

Przede wszystkim EPB hamuje wszystkimi kołami w sytuacji awaryjnej, w przeciwieństwie do swojego mechanicznego odpowiednika, który blokuje wyłącznie koła jednej osi, zwykle tylnej. EPB wykorzystuje układ hydrauliczny oraz system ABS, co wpływa na większą skuteczność i bezpieczeństwo hamowania.

Poza tym, EPB zapewnia znacznie więcej przestrzeni w aucie, dzięki niemu można wygospodarować więcej miejsc na dodatkowe schowki czy uchwyty na kubek, no i ładnie się prezentuje.

Nie myślcie, że to rozwiązanie pozbawione wad! Niestety jest wysoce awaryjne, zwłaszcza w okresie zimowym, w którym często dochodzi do zamarznięcia zacisków hamulcowych. W silnikach, które sterują pracą tylnych zacisków może dochodzić do szybszego zużywania się szczotek, a w niektórych przypadkach może również występować trudność lub niemożność zwolnienia EPB, np.: gdy akumulator będzie mocno rozładowany.

Jak hamować EPB?

Hamowanie awaryjne z użyciem elektrycznego systemu jest niezwykle łatwe! Przyciski EPB zwykle są umieszczone między innymi przyciskami, choć mogą być nieco mniejsze niż inne.

Musicie pamiętać o tym, by trzymać wciśnięty lub odciągnięty do góry przycisk cały czas, bo jedno przyciśnięcie nic nie da. Odczucia są wówczas podobne jak przy łagodniejszym hamowaniu z użyciem pedału środkowego, jednak czuć że ta siła rozkłada się na wszystkie koła.

A co jeśli zabraknie płynu hamulcowego?

Wówczas system nie będzie mógł skorzystać z hydrauliki i będzie hamować wyłącznie mechanicznie, za pomocą linki lub silników elektrycznych w zaciskach tylnych kół.

Co w przypadku awarii hamulców?

To zależy od rodzaju awarii.

Jeśli nie będzie działał jeden obwód, wówczas elektryczny hamulec postojowy będzie korzystać z układu hydraulicznego i nadal zachowa swoją skuteczność.

Jeśli dojdzie do całkowitej utraty płynu, wówczas zadziała wyłącznie na tylną oś, w taki sposób, aby nie doszło do zablokowania kół.

Droga hamowania będzie wydłużona, ale i tak bezpieczniejsza niż w przypadku użycia klasycznego hamulca ręcznego.

Jak wygląda eksploatacja elektrycznego hamulca postojowego?

Nie wymaga od kierowcy większych zmian w stylu czy technice jazdy, ale zdecydowanie ma swoje wymagania względem obsługi oraz napraw.

Przed okresem zimowym należy wykonywać staranny przegląd całego układu hamulcowego, ze szczególnym uwzględnieniem EPB.

Warto również wymieniać zużyte zaciski wcześniej, aby uniknąć ryzyka holowania czy ściągania mechanika na trasę, gdy doszło do awarii.

Znacznie lepiej wymieniać zepsute części EPB niż podejmować się regeneracji silnika.

Dużą komplikacją jest niestety wymiana klocków hamulcowych, bowiem w przypadku systemu TRW trzeba będzie użyć specjalne urządzenie, które pozwala na cofnięcie tłoczków, a także kalibrację zacisków i diagnostykę. W układzie ATE tłoczki mają klasyczną formę, ale i tak kalibracja musi być przeprowadzona z użyciem specjalistycznego sprzętu. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: