08.02.2023

Falujące obroty i szarpanie silnika – co robić?

Auto na biegu jałowym nie trzyma równych obrotów, zauważalne jest gorsze przyspieszenie i większe spalanie, trudności z rozruchem zimnego silnika albo nieprzyjemne szarpanie. To wyraźne oznaki tego, że z jednostką napędową dzieje się coś niedobrego. Co wtedy robić?

 

Nie ma żadnego błędu

Interfejs diagnostyczny nie wykrywa żadnego błędu? Być może macie do czynienia z zaburzoną pracą czujnika, który działa, ale nie wysyła prawidłowych informacji.

W takiej sytuacji ostateczne rozpoznanie awarii będzie możliwe dopiero po porównaniu wartości z czujnika z tymi rzeczywistymi. Możecie to zrobić w warsztacie lub spróbować rozpoznać usterkę po objawach. Niektóre są dość specyficzne, co pozwoli Wam na szybkie zdiagnozowanie awarii, np.: za falowanie obrotów zwykle odpowiada niesprawna przepustnica albo uszkodzona sonda lambda.

To może być nieszczelność układu dolotowego

A ta mogła powstać w wyniku uszkodzenia uszczelki kolektora dolotowego lub pęknięcia przewodu. Wówczas do silnika może się przedostawać nadmierna ilość powietrza, która nie jest rejestrowana przez przepływomierz. W efekcie występuje nierówna praca jednostki napędowej i szarpanie podczas przyspieszania. W dieslach dodatkowo może się pojawić duża ilość czarnego dymu.

Możliwe, że jest to problem ze świecami

Gdy szarpanie lub nierówna praca silnika występuje zaraz po jego nagrzaniu, to możliwe, że świece zapłonowe (jednostki benzynowe) są już niesprawne i nie mogą wytworzyć iskry gdy silnik jest zbyt zimny i pracuje na wzbogaconej mieszance.

W przypadku diesla, gdy poranny rozruch wymaga długiego kręcenia rozrusznikiem, a po uruchomieniu jednostka nie pracuje jak powinna i wyczuwalne są drgania, to najpewniej spaliła się jedna lub dwie świece żarowe. Możliwym objawem towarzyszącym jest biały dym z rury wydechu.

Sprawdź, czy zawory są źle ustawione

To kolejne przyczyna. W niektórych autach reguluje się ich ustawienie ręcznie, a gdy doprowadzi się do zbyt dużego luzu albo zupełnego braku luzu, wówczas stracą kompresję. W efekcie będziecie odczuwać poszarpywanie lub trudności z rozruchem silnika. Nie dotyczy to właścicieli pojazdów z hydrauliczną kompensacją luzu zaworowego.

Możliwe, że to awaria czujników w silniku

Czujniki wysyłają ważne informacje do sterownika silnika, jeśli dojdzie do awarii któregoś z nich, wówczas może dojść do niewłaściwego dawkowania paliwa oraz zaburzeń pracy jednostki napędowej. Często można odkryć tę usterkę, gdy silnik jest zimny.

Zapchane filtry powietrza oraz paliwa

Regularna wymiana filtrów w samochodzie jest niezwykle ważna. Zaniedbywanie tego obowiązku może doprowadzić do poważniejszych usterek. Gdy w filtrach zgromadzą się zanieczyszczenia, wówczas ich przepustowość będzie ograniczona, a to wpłynie na osiągi i cykl pracy silnika. W samochodach z instalacją LPG dodatkowo mogą się zapychać filtry fazy ciekłej oraz lotnej LPG.

Zużyte podkładki pod wtryskiwaczami

Wypalona podkładka pod wtryskiwaczem może powodować luz pomiędzy wtryskiwaczem, a gniazdem głowicy. A to doprowadzi do utraty kompresji w silniku, który nie będzie chciał się uruchomić. Dość charakterystycznym objawem jest zapach spalin we wnętrzu auta.

Przepustnica jest uszkodzona!

Warto regularnie sprawdzać jej stan i oczyścić z zabrudzeń, które mogą się w niej gromadzić. To ważne, ponieważ zanieczyszczenia mogą powodować nieprawidłowe działanie przepustnicy, a to wywołuje zjawisko falujących obrotów.

Cewka zapłonowa nie działa

Wszelkie nieprawidłowości w pracy cewki zapłonowej zwykle wychodzą na jaw w chłodne i wilgotne dni. Niska wydajność cewki może powodować wypadanie zapłonów na wolnych obrotach, a to będzie powodowało problemy z uruchomieniem zimnego silnika.

Sonda Lambda nie pracuje prawidłowo

Jeśli tak jest, wówczas niemożliwe będzie odpowiednie dobranie dawki paliwa do pracy silnika, bo nie uda się przeprowadzić analizy składu spalin. A jeśli dawkowanie paliwa nie zachodzi prawidłowo, wówczas na wolnych obrotach pojawi się falowanie albo dynamika nierozgrzanego silnika będzie znacznie gorsza.

Pompa paliwa uległa zużyciu

Jeśli musicie długo kręcić rozrusznikiem, to może być sygnał, że doszło do nieszczelności wewnętrznych w pompie paliwa. Ten element odzyska swoją szczelność dopiero, gdy silnik będzie nagrzany.

Przepływomierz uległ awarii

Jest odpowiedzialny m.in. za wysyłanie do sterownika silnika informacji o pobieranych przez jednostkę dawkach powietrza. Jeśli będzie zepsuty, poda złe parametry, a to spowoduje brak odpowiednik dawek paliwa dostarczanych do jednostki napędowej. Auto będzie gorzej przyspieszać i dusić się po dodaniu gazu.

Przewody zapłonowe są uszkodzone

Oj te mają ograniczoną trwałość. Nie łudźcie się, że jest inaczej. Gumowa osłonka z czasem parcieje i występują przebicia, które zaburzają cały cykl pracy jednostki napędowej. Usterkę możecie zauważyć przez iskry, które będą widoczne w komorze silnika. Zwróćcie uwagę, że te przeskakują z przewodów na metalowe elementy. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: