24.02.2023

Hak holowniczy – wszystko co musisz wiedzieć

To bardzo praktyczny dodatek, który jest doceniany przez wielu kierowców. Coraz częściej spotyka się zamontowane fabrycznie haki w nowych samochodach. Jeśli Wasz samochód nie ma haka, a chcielibyście go zamontować, to przeczytajcie nasz poradnik, jak to zrobić!

Samodzielny montaż haka holowniczego

Nie ma żadnych przeciwwskazań do samodzielnego zamontowania haka holowniczego, jeśli macie odpowiednią wiedzę z zakresu mechaniki i elektryki, bowiem hak nie tylko powinien być założony mechanicznie. Trzeba go również podłączyć do instalacji elektrycznej Waszego pojazdu, a jakość wykonania tego procesu będzie miała wpływ na przegląd i rejestrację haka.

Najbezpieczniej udać się do serwisu, który specjalizuje się montażem haków holowniczych, dzięki temu będziecie mieć gwarancję, że całość przejdzie pozytywnie ocenę diagnosty, która będzie potrzebna do rejestracji haka.

Co sprawdzają diagności przy haku holowniczym?

W Stacji Kontroli Pojazdów diagnosta weryfikuje poprawność montażu haka holowniczego. Skupia się na jakości montażu w przeznaczonym do tego miejscu, sprawdza umiejscowienie wiązki elektrycznej, w zgodzie z jej przeznaczeniem oraz obecność tabliczki znamionowej, którą umieszcza producent.

Po otrzymaniu zaświadczenia od diagnosty, należy udać się do Wydziału Komunikacji i zarejestrować hak holowniczy. W tym celu trzeba dostarczyć jeszcze dowód rejestracyjny. Wówczas urzędnik wprowadzi odpowiedni zapis w dowodzie rejestracyjnym.

Jeśli tego nie zrobicie, wówczas przy kontroli policji za niezarejestrowany hak holowniczy możecie otrzymać mandat karny do 500 zł.

Czy hak holowniczy musi być poddawany przeglądom?

Teoretycznie hak holowniczy jest poddawany kontroli diagnosty raz, podczas pierwszego badania technicznego, które jest wymagane przed wpisaniem go w dowód rejestracyjny.

W następnych badaniach jest poddawany wizualnej ocenie: kula powinna być w dobrym stanie, bez śladów ingerencji mechanicznej w strukturę haka. Wszystkie ślady spawania czy prostowania będą negatywnie oceniane.

Drugą sprawą jest stan instalacji elektrycznej. Zwykle występują kłopoty z gniazdem elektrycznym i połączeniami, które się w nim znajdują. Z wiekiem uszkodzeniu może ulegać również zaślepka pinów i gniazd, co powoduje większą ekspozycję na wilgoć i warunki atmosferyczne. Przetarciu lub poluzowaniu mogą ulec również przewody elektryczne.

 

Pamiętajcie, że jakość wykonania haka holowniczego ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo na drodze. Konstrukcja musi wytrzymywać ustalone przez producenta parametry, a gdy podczas montażu dojdzie do błędów, wówczas istnieje ogromne ryzyko uszkodzenia haka, nadwozia oraz ładunku, który został do niego przytwierdzony. 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: