30.08.2023

Hałas w samochodzie – czy można go zredukować? Jak wyciszyć wnętrze auta?

Niekiedy hałas w samochodzie w czasie jazdy staje się nie do zniesienia. Zwłaszcza podczas jazdy z dużą prędkością w dłuższej trasie. Czy można zmniejszyć natężenie dźwięków w kabinie? Jasne, że tak! Sprawdźcie, jak można wyciszyć swoje auto.

Jakie mogą być źródła hałasu w kabinie samochodu?

Nasilający się hałas w nowoczesnym aucie może wynikać z budowy samego pojazdu oraz cięcia kosztów przez producentów, którzy inwestują coraz mniej w izolację poszczególnych obszarów. Zwykle hałas generują koła, nadkola, drzwi oraz maska samochodowa.

W nadkolach producenci stosują materiał, który z wyglądu przypomina wykładzinę, a jego celem jest wygłuszenie hałasu, który powstaje jako naturalne zjawisko w efekcie toczenia się kół po nawierzchni.

Z kolei, pokrywa komory silnika bywa niekiedy zabezpieczona od wewnątrz specjalistyczną matą, której celem jest wygłuszenie przez zredukowanie głośnych dźwięków pracy jednostki napędowej. Niestety coraz rzadziej można ją spotkać w nowoczesnych pojazdach.

W drzwiach bocznych także powinno znajdować się podobne wygłuszenie, ale coraz częściej producenci je pomijają. Niestety drzwi, ze względu na swoją budowę, mają działanie podobne do pudeł rezonansowych, co powoduje że hałas, który się przez nie przedostaje potrafi być bardzo męczący. Można się go pozbyć wyciszając drzwi, ale koszt takiej usługi oscyluje wokół 1 tysiąca złotych wzwyż.

Trzeba mieć również na uwadze, że w procesie produkcji samochodów stosowane materiały wykończeniowe muszą być jak najlżejsze oraz tanie i proste w montażu. Im tańsze auto i mniejsze, tym większa redukcja kosztów przy jego produkcji. Dlatego bardzo często można zauważyć duże różnice między pojazdami niższej i wyższej klasy. Zwłaszcza w kontekście wyciszenia kabiny.

Wygłuszanie auta – jak to zrobić?

Chcąc wygłuszyć samochód na własną rękę należy zaopatrzyć się w odpowiednie materiały, takie jak gąbki dźwiękochłonne, tkaniny obiciowe, maty tłumiące, pianki akustyczne, które zamontujecie w drzwiach, nadkolach, między silnikiem a wnętrzem i na podłodze.

Wyciszanie pojazdu można realizować stopniowo, największą redukcję hałasu uzyska się po wyciszeniu nadkoli oraz przednich drzwi.

Pamiętajcie, aby przeprowadzić pomiar natężenia dźwięku przed rozpoczęciem wygłuszania. Silny hałas toczenia opon będzie słyszalny już przy jeździe z prędkością 50 km/h, a bardzo wyraźne szumy wiatru i powietrza opływającego pojazd nasilą się przy prędkości 90 km/h.

Dopiero po tym procesie najlepiej sprawdzić, czy występuje jeszcze konieczność wygłuszenia maski, podszybia i bagażnika. W niektórych starszych samochodach dużą zmianę może przynieść zamontowanie we wnętrzu uszczelek gumowego sznura.

Samodzielne wygłuszanie auta – krok po kroku

Zanim rozpoczniecie wygłuszanie swojego auta, musicie odpowiednio przygotować powierzchnię, którą poddacie temu procesowi. Blachy oraz plastiki należy wyczyścić i odtłuścić – jest to bardzo ważne, ponieważ wszelkie zanieczyszczenia mogą wpłynąć na trwałość połączenia.

Wyciszanie nadkoli – dostęp do nadkoli jest zależny od modelu auta, zwykle z przodu jest najtrudniej, ze względu na obecność wielu elementów instalacji elektrycznej i dolnych mocowań deski rozdzielczej. Z tyłu może być konieczne wymontowanie kanapy, a także poszycia pod podłogą bagażnika i mocowania pasów bezpieczeństwa. Jeśli uda Wam się dostać do nadkoli, to należy okleić matą butylową, bez podgrzewania całą metalową konstrukcję, a następnie pianką akustyczną. Pamiętajcie, by pianka była odpowiedniej grubości, abyście mogli z powrotem założyć wszystkie plastikowe elementy. Zwróćcie również uwagę na śruby, aby ich przez przypadek nie zakleić! Oczywiście wcześniej wyczyśćcie powierzchnię benzyną ekstrakcyjną.

Wytłumienie drzwi samochodowych – potrzebna będzie mata wygłuszająca samoprzylepna butylowa, która będzie chronić przed rezonansem i niskimi tonami oraz samoprzylepna pianka akustyczna, która wyciszy średnie i wysokie tony. Proces rozpocznijcie od rozkręcenia drzwi i demontażu tapicerki. Robi się to przez odkręcenie śrub schowanych pod zaślepkami. Pamiętajcie by zdejmować ostrożnie tapicerkę, aby nie zerwać żadnego połączenia! Po zdjęciu boczków oraz folii izolacyjnej, blachę należy wyczyścić benzyną ekstrakcyjną, a dalej nakleić przycięte na wymiar kawałki maty butylowej. Nakleja się ją bezpośrednio na blachę – wewnątrz drzwi i od strony tapicerki. Przydatna może być opalarka. Piankę akustyczną przykleja się po wewnętrznej stronie tapicerki z uwzględnieniem otworów na klamkę, głośnik i śruby. Po zakończeniu całość należy skręcić i powtórzyć czynność z kolejnymi drzwiami.

Wyciszenie komory silnika – To najtrudniejszy obszar do wygłuszenia. Zwykle wycisza się tylko podszybie i spód maski, ponieważ chcąc zrobić więcej trzeba wyjąć silnik. Dlatego dopiero na końcu całego procesu wygłuszania i sprawdzeniu efektów wyciszenia innych obszarów podejmuje się decyzję o ewentualnej konieczności dodatkowego wytłumienia komory silnika.

Wyciszenie podłogi – niektórzy kierowcy decydują się również na wytłumienie podłogi w kabinie, ale uprzedzamy, że jest to dość skomplikowany zabieg, który wymaga demontażu foteli, kanapy i wykładziny. Tu, podobnie jak w przypadku nadkoli, należy zastosować kilka warstw – matę bitumiczną albo butylową, a dalej piankę o maksymalnej grubości 10 mm, jeśli będziecie mieć tyle miejsca. Przy układaniu mat nie musicie zdejmować fabrycznego wygłuszenia. Jeśli znajdziecie otwory technologiczne, które są zabezpieczone gumowymi wkładkami, to lepiej skonsultujcie się z profesjonalistami! Pamiętajcie, by nie zakleić miejsca upływu wody z układu klimatyzacji!

Wygłuszanie dachu – w tym przypadku również nie będzie łatwo. Dostęp do metalowej powierzchni może być utrudniony, niekiedy da się tylko opuścić podsufitkę, a to spowoduje że dokładne oczyszczenie i wyklejanie powierzchni będzie niezwykle skomplikowane.

Wyciszenie miejsca na koło zapasowe – możecie tego nie wiedzieć, ale ten obszar generuje bardzo dużo hałasu! Możecie spróbować użyć tu grubszych mat i pianki, jeśli macie wystarczającą ilość miejsca, pamiętajcie jednak że po nałożeniu dodatkowej warstwy podniesie Wam się podłoga z wykładziną w bagażniku i samo koło zapasowe!

Wygłuszanie głośników w drzwiach samochodowych

Niestety głośniki samochodowe również potrafią emitować niezły hałas, zwłaszcza po podkręceniu muzyki. W pierwszej kolejności powinniście sprawdzić, czy śruby nie wymagają dokręcenia, a spinki mocujące boczek drzwiowy nie zostały połamane.

Jeśli wszystko się zgadza, ale wciąż dokucza Wam hałas, to warto spróbować podkleić plastiki od wewnętrznej strony, np.: filcem albo specjalną matą tłumiącą.

Ważne! Wszystkie dodatkowe elementy, które zamontujecie w aucie celem wygłuszenia kabiny podniosą masę Waszego samochodu!

Ile kosztuje profesjonalne wygłuszenie auta?

Jeśli nie czujecie się na siłach, by samodzielnie wygłuszyć swoje auto, możecie skorzystać z usług firm, które specjalizują się w tego typu usługach. Profesjonaliści mogą wygłuszyć drzwi, bagażnik, podłogę, dach, słupki, nadkola, przegrody silnika oraz uszczelki drzwi.

Musicie mieć jednak na uwadze, że to dość kosztowny proces, który w zależności od wielkości samochodu, kompleksowe wyciszenie auta może kosztować od 3 tys. zł do 7 tys. zł. Z kolei maksymalne wyciszenie samochodu to już koszt od 10 tys. zł wzwyż.

I jest jeszcze jeden haczyk – kompleksowe wygłuszanie samochodu może potrwać od 4 do 7 dni, ze względu na konieczność demontażu wielu elementów, a maksymalne nawet do 10 dni.

Co można uszkodzić przy samodzielnym wygłuszaniu auta?

Trzeba mieć na uwadze, że demontaż wnętrza pojazdu nie jest najłatwiejszym zadaniem dla osób bez doświadczenia. Wiele elementów wykończeniowych nachodzi na siebie, a do tego mają poukrywane śruby albo mocowania na zatrzaski lub spinki.

Jeśli użyjecie niewłaściwych narzędzi lub za dużo siły, możecie skutecznie uszkodzić te elementy. Najbardziej newralgiczne są wszelkie wtyczki elektryczne i złącza. W nowszych autach w drzwiach można znaleźć taśmy, zamiast przewodów, a te niestety bardzo łatwo uszkodzić. 

 

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: