25.04.2022

Ile wiesz o nowoczesnych hamulcach samochodowych?

Zasady działania hamulców w samochodzie nie uległy zmianom, ale za to ich układy już tak. W nowocześniejszych samochodach są one znacznie bardziej skomplikowane, a co za tym idzie, wymagają od kierowców większej opieki. Samodzielne serwisowanie współczesnych układów hamulcowych nie jest dobrym pomysłem, lepiej opierać się na wiedzy specjalistów z warsztatów samochodowych. Zwłaszcza, że hamulce odgrywają istotną rolę w zakresie bezpieczeństwa i nie tylko...

 

Wysokie parametry bezpieczeństwa👮‍♂

Znacie wymogi bezpieczeństwa, które stawia się nowoczesnym samochodom w etapie projektowania? Przede wszystkim musi zostać uzyskana odpowiednia krzywa intensywności hamowania. Intensywność hamowania musi rosnąć płynnie, w miarę mocniejszego wciskania pedału hamulca, co pozwala na naturalną i przyjemną obsługę.

Drugim, bardzo ważnym, wymogiem jest to, aby nowe samochody miały podobne właściwości hamowania. Przykładem jest Skoda, która tak konstruuje nowe modele swojej marki, aby hamulce nigdy nie zaskakiwały kierowcy i działały w ten sam sposób w każdych okolicznościach.

Poza wymogami bezpieczeństwa i behawioralnymi, należy również przestrzegać ograniczeń przepisów, które regulują stosowanie niektórych materiałów. Nie wolno używać w produkcji hamulców samochodowych azbestu, amoniaku, ołowiu, kadmu, a nawet miedzi.

Parametry pojazdu ważne dla hamulców

W konstrukcji hamulców odgrywają rolę również masa, rozmiar kół i moc silnika. Hamulce muszą być tak zaprojektowane, aby były zarówno funkcjonalne, jak i ekonomiczne. Ważne jest również to, by oferowały komfort akustyczny. Piszczące hamulce mogą rozpraszać kierowcę, a to z kolei przełoży się na bezpieczeństwo.

Ulepszanie hamulców🚘

Zgodnie z przepisami, z hamulców należy zmniejszać emisję cząstek stałych, co również spowoduje że ich zużycie będzie niższe. Dzięki postępom w rozwoju materiałów, możliwe jest ciągłe podnoszenie odporności hamulców np.: na korozję, która stanowi największy problem w ich prawidłowym funkcjonowaniu.

Elektromobilność

Nowy trend elektromobilności powoduje, że inżynierowie muszą szukać nowych rozwiązań. Auta elektryczne w trakcie jazdy często hamują przez rekuperację, a więc odzyskiwanie energii. Konwencjonalne hamulce muszą być jednak również zawsze gotowe do pracy oraz sprawnie działać, zwłaszcza w krytycznych sytuacjach. Zwłaszcza, że samochód elektryczny jest cięższy niż spalinowy.

Hamulce tarczowe w samochodach elektrycznych są rzadziej wykorzystywane podczas jazdy, a to może spowodować że tylne hamulce tarczowe będą bardziej narażone na korozję powierzchniową, dlatego stosuje się hamulce bębnowe.

Elektroniczny hamulec ręczny⚡

Ma on specjalną funkcję, z której niewielu kierowców zdaje sobie sprawę. Podciągnięcie go aktywuje tryb hamowania awaryjnego, z którego można skorzystać w sytuacji, gdy hamulce główne odmawiają posłuszeństwa lub gdy kierowca będzie unieruchomiony. Tryb może aktywować również pasażer. Wystarczy przycisnąć przycisk przez kilka sekund, a aktywuje się specjalny tryb ESC, który wywiera nacisk na obwód hamowania, a to pozwala stopniowo spowolnić i zatrzymać samochód.

Chłodzenie przednich hamulców

Jedną z nowoczesnych technologii stosowanych w układach hamulcowych jest również aktywny system chłodzenia przednich hamulców tarczowych. To rozwiązanie wykorzystuje wentylator chłodnicy silnika, jeśli system elektroniczny stwierdzi, że hamulce wymaga intensywniejszego chłodzenia, to wentylator zostanie uruchomiony i skieruje powietrze do hamulców przez specjalne kratki umieszczone w podwozi auta. Aerodynamika nie zostanie zakłócona w żadnym stopniu.

Rada dla kierowców🚙

Pamiętajcie, że warunki na drogach są bardzo zróżnicowane i nie zawsze udaje się wysuszyć hamulce w trakcie jazdy. Dobrze jest rozgrzać je i osuszyć podczas krótkiej przejażdżki z różną dynamiką hamowania.

Na dłuższych jazdach nie bójcie się hamowania silnikiem, co znacznie przedłuży cykl życia hamulców.

W sytuacjach awaryjnych mocne wciśnięcie pedału hamulca zapewni Wam najkrótszą drogę hamowania, a systemy ABS i ESC zajmą się resztą.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: