Niektóre części zamienne można ocenić już na pierwszy rzut oka, zwłaszcza ich jakość. Inne po przejechaniu kilkuset kilometrów. A co w przypadku filtrów do samochodu? Czy ich jakość ma znaczenie? Owszem, na rynku są lepsze i gorsze, dlatego warto się dowiedzieć jak wybrać odpowiedni filtr do samochodu.
Filtr musi być sztywny i dopasowany
Zwłaszcza filtr powietrza oraz kabinowy. Dobre filtry idealnie pasują do miejsc, w których mają zostać zamontowane, a do tego zachowują swój pierwotny kształt po montażu. To bardzo istotne, zwłaszcza że wszelkie odchyłki mogą powodować nieszczelność.
Filtry, które montuje się w łatwy sposób można wcześniej przymierzyć i skontrolować, czy po zamontowaniu wszystko będzie z nimi w porządku. Gorzej, jeśli montaż wymaga większej gimnastyki…
Niektóre filtry trzeba ścisnąć przed montażem. Często dotyczy to filtrów kabinowych, które są głęboko zabudowane w desce rozdzielczej. Dobry filtr będzie odporny na odkształcenia plastyczne i po prostu wskoczy w swoje miejsce. Kiepski filtr będzie się giął i nie da się rozprostować w miejscu docelowym. A to już sygnał, że nie będzie dobrym zamiennikiem!
Ważna jest liczba plis
A dokładniej gęstość harmonijki w filtrze powietrza lub kabinowym. Im więcej plis, tym większa będzie powierzchnia materiału filtracyjnego, a to przełoży się na większą swobodę przepływu powietrza i chłonność filtra. W niektórych filtrach zauważycie większą gęstość plis przy porównaniu z innymi, a w innych warto liczbę plis po prostu przeliczyć.
Mocna konstrukcja filtra
Filtr pracuje bez przerwy pod obciążeniem powietrza, oleju lub paliwa. A więc dla niego 10-15 tys. km to naprawdę sporo. W droższych filtrach stosowane są specjalne kleje, wzmocnienia z tworzyw sztucznych, itd., a to powoduje, że nawet po zużyciu zachowają swój kształt. Będą odporne na olej, wilgoć, temperaturę, a nawet uszkodzenia mechaniczne. Zużyty filtr nie będzie wyglądał jak nowy, ale powinien bo chociaż przypominać. Słabej jakości filtry po eksploatacji są często nie do poznania.
Odporne na korozję
Filtry paliwa i oleju znajdują się w metalowych puszkach. Te o wysokiej jakości są wykonane starannie i zabezpieczone przed korozją. Jakość powłoki, puszki i obudowy jest już widoczna na pierwszy rzut oka. Do końca eksploatacji powinna zostać również w dobrym stanie, bo będzie to poświadczać, ze do filtra ani do układu nie przedostawały się drobiny zdegradowanej obudowy.
Filtry w samochodzie pełnią bardzo ważną rolę, dlatego nie należy lekceważyć ich jakości i lepiej wybierać dobre i sprawdzone produkty. W innym wypadku ryzykujemy, że filtr nie tylko nie spełni swojej roli, ale może się również przyczynić do poważniejszych awarii samochodu.