23.09.2022

Jak wybrać nowe żarówki do świateł w samochodzie?

Nie tylko ustawienie świateł, ale również żarówki są ważne w sezonie jesienno-zimowym. Sprawnie działające oświetlenie to bezpieczeństwo na drodze, wasze oraz innych uczestników ruchu drogowego. Jak wybrać nowe żarówki do swojego samochodu?

 

Każdy pojazd wyposażony jest w różne typy oświetlenia – żarówki halogenowe, lampy ksenonowe, diody LED, reflektory laserowe, itd. Najczęściej wykorzystuje się pierwsze z nich, zwłaszcza przez producentów nowych aut. I właśnie one są najczęściej wymieniane przez samych kierowców. Wybór nowych żarówek halogenowych może niejednego zmotoryzowanego wprowadzić w zakłopotanie. Na rynku jest wiele modeli, nawet w ofercie tego samego producenta. A do tego wciąż pojawiają się nowe produkty.

Temperatura barwowa – jak ją odczytać?

Najczęściej na opakowaniu żarówek halogenowych znajduje się temperatura barwowa – im wyższa w skali Kelwina, tym bielsze jest światło. Wartość 4200K to zbliżenie do barwy lamp ksenonowych, które z zewnątrz nadają linii pojazdu nowocześniejszego wyglądu, a kierowcy lepiej oświetlają drogę i zmniejszają zmęczenie wzroku w czasie jazdy po zmierzchu. Pieszy również szybciej widzi zbliżający się pojazd.

Zasięg wiązki światła – czy to ma znaczenie?

Drugim ważnym parametrem jest zasięg wiązki światła – im dłuższy, tym kierowca ma większą szansę na szybsze dostrzeżenie zagrożenia i ocenę sytuacji, a tym samym więcej czasu na podjęcie stosownego manewru, skrócenie drogi hamowania i zatrzymania pojazdu.

Zmiana tego parametru z 150 na 200% oznacza dłuższe o 80 metrów oświetlenie drogi, a więc tyle ile wynosi droga hamowania pojazdu, który jedzie 90 km/h. Dzięki żarówkom o takich parametrach kierowca ma dodatkowe wsparcie w zakresie bezpieczeństwa. To bardzo istotne w sezonie jesienno-zimowym, gdy nawierzchnia jest mokra i śliska.

Żywotność żarówki – im większa, tym lepiej

Żywotność żarówki ma również znaczenie. Z punktu widzenia kierowcy zwłaszcza w zakresie eksploatacji, ale również dla bezpieczeństwa. Przepalenie żarówki zwykle następuje w czasie jazdy, a do wydarzy się to poza miastem po zmroku, kierowca prowadzący pojazd jadący z naprzeciwka może źle ocenić sytuację. Gdy np.: świeci wyłącznie żarówka po lewej  stronie, może uznać że na trasie znajduje się jednoślad i chcieć go wyprzedzić. A jeśli świecić będzie się wyłącznie żarówka po prawej stronie, może wprowadzić w błąd pieszego idącego poboczem, który również pomyśl, że ma do czynienia z jednośladem na drodze.

W Polsce nie ma przymusu posiadania w samochodach osobowych kompletu zapasowych żarówek, ale nie zmienia to faktu, że kierowca powinien być zawsze przygotowany do ich wymiany, w każdej chwili.

Z doświadczenia jednak wiemy, że nie każda samodzielna wymiana żarówki w reflektorze głównym jest możliwa, dlatego warto wybierać te żarówki, które mają jak najdłuższą żywotność. Średnio 400 godzin ciągłego świecenia żarówki odpowiada rocznej eksploatacji w aucie.

Nie oszczędzajcie na wymianie wyłącznie przepalonej żarówki. Jeśli jedna zakończyła swoją żywotność, to bardzo prawdopodobne jest to, że druga również zbliża się do tego momentu i sytuacja może się powtórzyć.

Wybierając nowe żarówki oceńcie sposób wykorzystania samochodu, a na tej podstawie zdecydujcie się na model o konkretnych parametrach użytkowych. Pamiętajcie, że światła to Wasze bezpieczeństwo oraz innych uczestników ruchu drogowego! A jesienią i zimą mają znacznie więcej pracy.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: