Sprzęgło to bardzo ważny element w samochodzie. I tak jak wszystkie inne, podlega eksploatacji. Jego regeneracja lub wymiana to dość skomplikowany i wymagający czasu proces. Nie powinno się go przeprowadzać samodzielnie, tylko zlecić doświadczonym mechanikom.
Jakie są objawy zużytego sprzęgła?
Niepokojącymi sygnałami są najczęściej: szarpanie i nienaturalne nabieranie obrotów w stosunku do prędkości jazdy. W niektórych przypadkach można również zauważyć, że pojazd zaczyna poruszać się dopiero w momencie, w którym pedał sprzęgła będzie prawie w całości puszczony.
Do objawów należy również specyficzny swąd spalenizny w kabinie – to właściwie sygnał, że sprzęgło się pali!
Sprzęgło powinno się wymieniać po przejechaniu około 100 tysięcy kilometrów, ale oczywiście wiele zależy od stylu jazdy kierowcy.
Jak wymienia się sprzęgło?
To zależy od segmentu samochodu, marki oraz modelu. Zwykle wymiana sprzęgła wymaga podniesienia przodu auta, demontażu kół oraz skrzyni biegów. Następnie przeprowadza się proces wymiany lub regeneracji na powierzchni i ponownie montuje wszystkie części.
Najprościej wymienia się sprzęgło w aucie, które ma silnik wzdłuż i napęd na tylną oś. Jednak tych pojazdów na rynku jest już coraz mniej. Spotkacie za to więcej aut z silnikiem w poprzek i napędem przedniej osi.
Proces wymiany sprzęgła jest skomplikowany!
Pierwszą czynnością, którą podejmuje się przed wymianą sprzęgła, jest spuszczenie oleju z skrzyni biegów, dalej demontuje się półosie, a pod silnikiem i skrzynią ustawia podpory. Następnym krokiem jest odłączenie od skrzyni linki zmiany biegów, sprzęgła, przewodów hydraulicznych, itd.
Dopiero po wykonaniu tych czynności rozkręca się śruby zespalające silnik ze skrzynią, odkręca się docisk koła zamachowego, co uwalnia tarczę.
Następnie zakłada się nowe sprzęgło i przykręca nowy docisk do koła zamachowego. Kolejnym etapem jest demontaż starego łożyska oporowego, który można również wymienić na nowy, jeśli przepuszcza olej ze skrzyni. Po tym umieszcza się nowe łożysko, składa wszystkie części i reguluje linkę sprzęgła oraz odpowietrza układ hydrauliczny i napełnia skrzynię olejem.
Ile kosztuje wymiana sprzęgła?
Nie ma stałego cennika dla tego procesu. Na jego cenę ostateczną składa się kilka czynników, taniej wyniesie to właścicieli auta z napędem tylnym, a drożej zapłacą ci, którzy jeżdżą pojazdem z napędem na przód. Z kolei największy koszt tej usługi będą musieli ponieść właściciele samochodów z napędem na cztery koła – ilość elementów jest w nich podwojona, a często skrzynia jest również dużo większym elementem i aby go usunąć trzeba wykonać dużo pracy.
Czasami zdarzają się również sytuacje, które uniemożliwiają zakup nowego sprzęgła, co oznacza że stare można wyłącznie zregenerować. I nie jest to nic złego, jeśli usługę przeprowadzą specjaliści. Często nawet regeneracja sprzęgła jest znacznie tańsza niż nowy zestaw, ale faktem jest, że może potrwać o wiele dłużej.
Wymiana poszczególnych elementów sprzęgła
Nie zawsze występuje konieczność wymiany całego sprzęgła. Niekiedy trzeba wymienić jedynie konkretny element. Często dotyczy to tarczy sprzęgła. I tu zdecydowanie nie polecamy tańszych zamienników, gdyż tarcza musi być idealnie dopasowana do pozostałych elementów, a jeśli tak nie będzie, to problemy ze sprzęgłem mogą wrócić natychmiast po wyjechaniu z warsztatu.
Wymienia się równie często łożysko oporowe. I za naprawę tego elementu płaci się zwykle od 100 do 500 zł. Z kolei przy wymianie linki sprzęgła koszt nie będzie wyższy niż 100-150 zł.
Wymiana koła dwumasowego, która może być konieczna już przy wymianie sprzęgła, to zwykle około 1000-4000 zł. W tym przypadku wiele zależy od wyboru kierowcy – zamiennik będzie zdecydowanie tańszy niż oryginał.