27.10.2021

Jaki podnośnik wybrać do swojego warsztatu? Sprawdźcie!

W warsztacie samochodowym nie może zabraknąć podnośnika, dzięki któremu zajrzymy pod spód auta. Na rynku nie brakuje modeli o niskiej jakości, po zakupie których nie dość, że będziemy niezadowoleni, to i ryzyko ich użytkowania może się okazać zbyt duże. Czym się kierować przy wyborze odpowiedniego podnośnika do swojego warsztatu? Podpowiadamy!

 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze podnośnika?

Przede wszystkim musisz zwrócić uwagę na parametry podnośnika, a dokładniej na to, jak się przekładają na jego przeznaczenie i funkcje. Najważniejsze są udźwig, szybkość wznoszenia i opuszczania oraz maksymalna wysokość wznoszenia.

Udźwig decyduje o tym, o jakiej masie pojazdu będziesz mógł podnieść. Jeśli zależy nam na serwisowaniu aut osobowych, to nie musi być duży, a jeśli chcemy również obsługiwać cięższe pojazdy, to warto zainwestować w podnośnik o udźwigu do 5 ton.

Szybkość wznoszenia i opuszczania to cecha bardzo ważna dla serwisów. Wpływa na wydajność pracy mechaników, którzy będą zajmowali się pojazdem.

Maksymalna wysokość wznoszenia wpływa na możliwości przeprowadzania konkretnych prac. Do wymiany opon lub kół nie potrzebujesz zbyt dużego wznosu, ale jeśli chcesz naprawiać podwozie, wówczas pomyśl o wysokości od 1,4 do 2 metrów.

Jaki rodzaj podnośnika samochodowego wybrać?

Podnośniki samochodowe wyróżnia się ze względu na ich budowę. Dzieli się je na punktowe, jednokolumnowe, dwukolumnowe, podprogowe i najazdowe.

Podnośnik punktowy służy do unoszenia jednego koła. Sprawdzi się świetnie przy serwisowaniu niektórych elementów, np.: układu hamulcowego lub przy wymianie kół. To tanie, małe i proste w eksploatacji urządzenie stworzone dla serwisów mobilnych lub jako sprzęt garażowy.

Podnośnik jednokolumnowy występuje w wersji unoszącej jeden bok pojazdu lub cały pojazd. Ten drugi umożliwia przeprowadzanie prace w obrębie podwozia. Kosztuje niewiele, a niektóre modele można trwale przymontować do podłoża.

Podnośni dwukolumnowy lub czterokolumnowy jest montowany na stałe do podłoża. Ma duże możliwości i ergonomię. Czterokołowe podnośniki są świetną alternatywą dla kanału.

Podnośnik podprogowy to typ podnośnika nożycowego, który jest chowany w podłożu lub posadzce. W zależności od wysokości wznosu może być używany do pracy przy układzie hamulcowym oraz kołach, a nawet w bardziej zaawansowanych naprawach.

Podnośnik najazdowy to inny rodzaj podnośnika nożycowego. Jego funkcjonalność jest podobna do tej, którą ma podnośnik czterokolumnowy.

Z jakim napędem wybrać podnośnik?

Wybierając podnośnik samochodowy należy zwrócić uwagę na jego napęd. Dostępne do wyboru są te o ręcznym napędzie, elektrycznym, pneumatycznym oraz hydraulicznym. Podnośniki z napędem ręcznym stosuje się do prostych prac, mają małą stabilność, ale za to dużą mobilność. Elektryczne są bardziej precyzyjne i stabilne, ale również droższe.

Podnośniki z napędem pneumatycznym działają na zasadzie wykorzystania sprężonego powietrza przy wznosie. Urządzenia te są bardzo stabilne i dokładne, ale wymagają sporo miejsca w warsztacie i dużego budżetu. Hydrauliczne napędy w podnośnikach działają z wykorzystaniem siłowników hydraulicznych.

W zależności od potrzeb wybierz taki podnośnik, który znajdzie zastosowanie w Twoim warsztacie. Jeśli nie zajmujesz się zaawansowanymi naprawami elementów podwozia, wówczas możesz kupić mniejszy podnośnik, o bardziej mobilnym charakterze. A jeśli szukasz rozwiązania stabilnego i dokładnego, wówczas przygotuj się na większy wydatek, a także na zarezerwowanie większej przestrzeni w swoim warsztacie.

NaukaPoradnik kierowcySamochodyTechnologiaTrendyWywiadyNaprawaNarzędziaOpony
Udostępnij: