Najwięcej w oponie jest… powietrza! To ono pod odpowiednim ciśnieniem utrzymuje ciężar Twojego pojazdu. Nie wiedziałeś? To teraz już wiesz! Musisz mieć również świadomość, że jeśli Twoje auto ma mniejszą przyczepność oraz dłuższą drogę hamowania, jazda jest niekomfortowa lub samochód więcej pali albo szumi w kabinie, to czas sprawdzić ciśnienie w oponach.
Ciśnienie w oponach 🚘
Sprawdzenie ciśnienia w oponach Twojego pojazdu nie zajmie Ci więcej niż zatankowanie auta. Możesz to zrobić na każdej stacji paliw, korzystając z kompresora. Warto poświęcić te kilka chwil na sprawdzenie ciśnienia w oponach, ponieważ 36% wypadków drogowych jest spowodowana złym stanem technicznym pojazdu, a 40-50% z nich jest związane ze stanem opon. Wiesz, że 58% kierowców zbyt rzadko sprawdza ciśnienie w oponach swojego pojazdu? Nie zaliczaj się do nich.
Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?
Spójrz w instrukcję auta lub na naklejkę na nadwoziu i odczytaj, jakie ciśnienie jest optymalne dla Twojego pojazdu i tak napompuj opony. Uniwersalna wartość to 2,2 bara, ale każdy model ma swoje własne wymagania i zawsze lepiej to potwierdzić w instrukcji pojazdu.
Jeśli masz czujniki ciśnienia i opony typu run-flat to sprawdzaj swoje opony również ręcznie, choćby raz w miesiącu. Uszkodzony czujnik i grube boczne ściany opon mogą maskować faktyczny stan ciśnienia. A w sytuacji niedostatku powietrza, rozgrzana do nadmiernej temperatury opona, po prostu pęknie. To niebezpieczne.
Za niskie ciśnienie w oponach 🚌
Zbyt niskie ciśnienie w ogumieniu ma wpływ na przyspieszone zużycie opon. Już ubytek 0,5 bara wydłuża drogę hamowania, nawet o 4 metry! Dodatkowo obniża żywotność bieżnika o 1/3.
Zbyt małe ciśnienie w oponach zwiększa odkształcenia w ogumieniu i podnosi temperaturę pracy, co może doprowadzić do rozerwania opony w trakcie jazdy.
Brak powietrza w oponie powoduje ospałe prowadzenie auta, a nawet ściąganie podczas zakrętów, gdyż pojazd będzie pod lub nadsterowny.
Za duże ciśnienie w oponach
Zbyt duża ilość powietrza w oponach oznacza pogorszenie przyczepności z podłożem. To zjawisko mniejszej powierzchni styku. Odczujesz wówczas niski komfort w trakcie jazdy, zwiększy się hałas, a także nierównomierne zużycie bieżnika opony.