Stabilizator to element zawieszenia pojazdu, który łączy ruchome części podwozia z nadwoziem. Niektóre pojazdy są wyposażone w stabilizator przedniego zawieszenia, a niektóre dodatkowo w tylnego. Montuje się go w samochodach osobowych od długiego czasu, a jego konstrukcja w ciągu wielu lat nie uległa zmianie.
Stabilizator ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo
I nie tylko. Wpływa również na komfort jazdy. Niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że coś takiego istnieje i ma konkretne funkcje. Brak stabilizatora powoduje, że samochód mógłby się przewracać w trakcie pokonywania zakrętów, a komfort jazdy na wprost znacznie by się pogorszył, gdyby go zabrakło.
Objawy uszkodzenia stabilizatora
Głównym objawem awarii stabilizatora jest głośny stuk, który dochodzi z okolic zawieszenia. Koszt naprawy tej części jest niewielki, dlatego że produkowany jest z nisko kosztowych materiałów oraz łatwo go wymienić.
Trzeba pamiętać, że w przypadku uszkodzenia stabilizatora nie powinno się używać samochodu! Rośnie wówczas ryzyko nadmiernego oraz niekontrolowanego wychylania się nadwozia w trakcie jazdy! Można również łatwiej utracić kontrolę nad pojazdem, a to w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do jego przewrócenia!
Z czego składa się układ stabilizacji?
To głównie takie elementy, jak łączniki lub tulejki stabilizatora. Sam drążek stabilizatora jest zamontowany do ramy pomocniczej przy użyciu gumowych tulejek. Łączniki mocują go do kolumn zawieszenia, a czasem również do wahaczy.
Specjalistyczne przeguby kuliste łączników stabilizatora gwarantują mu wymaganą swobodę ruchów oraz pozwalają na płynną pracę drążka stabilizatora. Jeśli jedno koło się wychyla, to wtedy dochodzi do odbicia, a moment skrętny drążka stabilizatora zapewnia uniesienie również drugiego koła.
Podobnie wygląda sytuacja dobicia jednego koła. Zapobiega nadmiernemu przechyłowi poprzecznemu nadwozia w trakcie pokonywania zakrętów. Jeśli oba koła się wychylą jednocześnie, to wtedy drążek stabilizatora nie będzie pracował.
Objawy usterek stabilizatora
Jeśli stabilizator ulegnie zużyciu lub jego elementy zostaną uszkodzone, to podczas pokonywania nierówności na drodze, będą słyszalne wyraźne stuki z okolicy zawieszenia. Zwykle ich źródłem są zużyte tulejki albo uszkodzone sworznie kulistych łączników stabilizatora.
Przy wytarciu tulejek, w obszarze współpracy z drążkiem stabilizatora, pojawi się niepożądany luz. W trakcie ruchów zawieszenia, drążek będzie się luźno poruszał w tulejach wydając charakterystyczne odgłosy stukania.
Bardzo często w powszechnie stosowanym rodzaju łącznika stabilizatora występują przeguby kuliste, które chronią gumową osłonką przed wodą oraz działaniem czynników zewnętrznych. Wnętrze takiego przeguby jest wypełnione smarem, który ogranicza tarcie. Często jednak może dochodzić do uszkodzenia osłonki gumowej albo utraty szczelności. To powoduje, że woda przedostaje się do wewnątrz przyspieszając zużycie. Wówczas w przegubie kulistym pojawia się spory luz, który generuje hałasy.
W trakcie wymiany łącznika stabilizatora pamiątki o czasie jego dokręcania. Inaczej przegubu może zostać, aby zostać pociągniętym do końca lub oderwanie się.