Automat automatowi nierówny. Większość światowych producentów korzysta z najpopularniejszych modeli, które są oferowane przez konstruktorów, co powoduje że na rynku znajdziecie tysiące różnych kombinacji silników i konkretnych przekładni automatycznych. Jakie są rodzaje automatów? Sprawdźcie!
Automatyczna skrzynia biegów jest tak złożona, że nie istnieje żaden model dedykowany do jednego konkretnego modelu auta. Producenci skrzyń projektują i produkują takie przekładnie dla większości światowych producentów, a najpopularniejsze modele obsługują nawet kilkaset modeli samochodów. To powoduje, że istnieją tysiące kompletów silników i skrzyni biegów.
Niby powinno to upraszczać sprawę, zwłaszcza w kontekście części, napraw, serwisu, eksploatacji i kosztów. Mimo wszystko najbardziej opłacalnym jest dbanie o automat, aby stopniowo się zużywał w czasie eksploatacji, ale trwał jak najdłużej.
Automatycznie skrzynie dwusprzęgłowe
Nie każdy automat jest tradycyjną automatyczną skrzynią biegów, która wykorzystuje konwerter momentu obrotowego. Klasyczne przekładnie, które są w niego wyposażone oferują użytkownikom najwyższy poziom komfortu, lepsze osiągi, ale jednak stanowią coraz mniejszy procent skrzyń, które same zmieniają biegi.
Powodem jest zbyt duża masa, wysoki poziom skomplikowania i produkcji. Dlatego coraz popularniejsze są przekładnie dwusprzęgłowe, możecie je kojarzyć z Volkswagenów pod nazwą DSG.
To dwusprzęgłowe skrzynie, które wyposażone są w koło dwumasowe, które jest sterowane elektrohydraulicznie skrzyniami mechanicznymi. Brzmi skomplikowanie? Chodzi o to, że w takim układzie jednocześnie pracują dwa przełożenia, poniekąd przewidując które z nich będzie potrzebne w danym momencie.
Skrzynie DSG są bardzo szybkie, małe i lekkie. Mogą być montowane w małych, miejskich autach, a do tego są o wiele tańsze w produkcji. Minusy? Potrafią nieźle szarpnąć podczas ruszania, a także nie lubią niektórych małych silników, co kończy się mniejszym komfortem w czasie jazdy po mieście.
Automatyczne skrzynie bezstopniowe
To kolejny rodzaj wśród automatów. Silnik, który pracuje z taką przekładnią podczas przyspieszania może pracować na stałych obrotach, które są uzależnione od tego, jak mocno wciskacie gaz. Świetnie sprawdza się w spokojnej jeździe, bardzo lubi silnik Diesla, co okazuje komfortem akustycznym
Z kolei w samochodach z silnikiem benzynowym, w momencie wciśnięcia gazu do dechy, jazda odbędzie się na wysokich obrotach, a dźwięk z układu napędowego może być trudny do zniesienia.
Bezstopniowe skrzynie (CVT) nie mają dobrych opinii. Uchodzą za wysoce awaryjne, a także drogie w naprawie.
Znajdziecie je też w hybrydach, które mają rodzaj skrzyni e-CVT. Ta do bezstopniowego przekazywania napędy nie musi używać łańcucha ani kół stożkowych, jak zwykła skrzynia tego rodzaju. Pracuje bardzo podobnie, ale w przeciwieństwie do standardowej wersji CVT, jest prawie niezniszczalna.
Wszystkie te skrzynie, które opisaliśmy wyżej, choć w mniejszym stopniu e-CVT, należy traktować dobrze, serwisować regularnie, bo mogą nie dożyć przebiegu 200 tysięcy kilometrów, a wtedy koszt ich remontu… może Was nieźle zaskoczyć!