Właściciele Stacji Kontroli Pojazdów poprosili Ministerstwo Infrastruktury o podniesienie stawek za badania techniczne, które nie zmieniły się od dłuższego czasu. W świetle rosnących podwyżek cen za gaz i prąd, a także dynamicznie wzrastającej inflacji, nie jest to dobrą wiadomością dla SKP. Dlaczego nie będzie podwyżek cen? Sprawdzamy.
Musi się opłacać, skoro jest coraz więcej SKP
Tak uargumentowało swoją decyzję Ministerstwo Infrastruktury w piśmie do Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. Skoro w kraju powstają wciąż nowe Stacje Kontroli Pojazdów, to wszystko wskazuje na to, że ten biznes nie jest nieopłacalny. Tym samym, powoduje to że podwyżek stawek za badania techniczne na razie się nie przewiduje.
23 grudnia 2021 roku wniosek o podwyższenie stawek za badania techniczne w SKP do Ministerstwa złożyła Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Dekra Polska, Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej, Polski Związek Motorowy, Związek Dealerów Samochodów, Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego, Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Faktycznie jest więcej SKP w Polsce?
Informacje Ministerstwa odnośnie rosnącej liczby SKP w Polsce zaczerpnięte są z decyzji wydanych przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego. Nie są one tak miarodajne, jak te które znajdują się w Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Porównując koniec 2019 roku z 2020 rokiem można zauważyć, że w tym czasie przybyło 41 stacji okręgowych, a ubyły 4 stacje podstawowe. Razem to przyrost o 37 nowych SKP, co daje wzrost o zaledwie 0,7%.
Dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów, z końca 2021 roku, mówią, że łącznie w naszym kraju było 5 443 stacji. Rok ro doku przybyło ich 64 – 39 okręgowych i 25 podstawowych, co daje przyrost o wysokości 1,2%. W skali kraju to niewiele. Ponadto, w 2020 roku zamknięto 126 stacji, rok później 52 stacje. Co potwierdza, że branża nie ma lekko…
Kierowcy mają za dużo kosztów?
Wysokość opłaty, która musi ponieść kierowca, powinna być regulowana przez aspekty społeczno-ekonomiczne polskiego społeczeństwa, wg resortu. Z kolei Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów zauważa, że każdy przedsiębiorca obecnie walczy o przetrwanie. Nowe kwoty faktur za prąd, gaz i inne koszty są naprawdę przerażające, a prowadzenie działalności bez zysku nie sensu dla żadnego przedsiębiorcy.
Zdaniem Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów decyzja Ministerstwa jest lekceważąca i stawia przedsiębiorców w trudnym położeniu, narażając ich na większe koszty, a odmawiając możliwości zwiększenia swojego dochodu.